Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-03-12, 19:45
  #1453
Medlem
Zuzumbas avatar
Minns när jag var yngre och lyssnade på "When a blind man cries", brukade bli tårögd.

"Soldier of Fortune" är en annan dänga som sitter som ett smäck. En av mina favoriter:

https://youtu.be/5PklxyHBU_k
Citera
2022-03-12, 19:47
  #1454
Medlem
Rebali179s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adelaide
Rainbow är bara ett sätt för Ritchie Blackmore att få stå i rampljuset. Dio-skivorna är visserligen små pärlor, men tyvärr är i princip allt annat de gjort skit.

Edit: Förresten, kom på att jag tyckte Stranger In Us All var en bra skiva första gången jag hörde den, för 7-8 år sen. Vet ej hur den sitter idag. Något som är säkert är dock att skivorna med Joe Lynn Tyler eller vad den där gaphalsen nu hette, är smörja. Jag vägrar tro att I Surrender och Stargazer är samma band, men sjukt nog är det så.

Dock är Rainbows skiva Rising ett mästerverk inom Hårdrocken.
Citera
2022-03-12, 19:51
  #1455
Avstängd
Adelaides avatar
Är förövrigt trött på tjatet om att Tommy Bolin "räddade" Deep Purple. Herregud, han släppte en skiva med dem. Come Taste The Band anser åtminstone inte jag vara Deep Purple på en ny topp, snarare ett band som har drabbats av en identitetskris. Både han och Hughes knarkade ganska hårt vilket ledde till slutet för Deep Purple. Knappast någon räddning i min mening.
Citera
2022-03-12, 20:14
  #1456
Medlem
Dr.Katis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adelaide
Rainbow är bara ett sätt för Ritchie Blackmore att få stå i rampljuset. Dio-skivorna är visserligen små pärlor, men tyvärr är i princip allt annat de gjort skit.

Edit: Förresten, kom på att jag tyckte Stranger In Us All var en bra skiva första gången jag hörde den, för 7-8 år sen. Vet ej hur den sitter idag. Något som är säkert är dock att skivorna med Joe Lynn Tyler eller vad den där gaphalsen nu hette, är smörja. Jag vägrar tro att I Surrender och Stargazer är samma band, men sjukt nog är det så.
Du må tycka att det är så, men att skriva andra det på näsan känns lite småaktigt (trångsynt).
"Difficult To Cure" med Joe Lynn Turner på sång var albumet som fick mig att upptäcka "hårdrock".
Grymt album, i min bok!

Han har förutom det sjungit med tex Yngve, Billy Joel, Cher, Michael Bolton, Hughes Turner Project mm.
Att kalla honom "gaphals" är ju att till viss del pissa på Blackmore och ovan nämnda artister och dissa deras musikkunskaper!
Holy Moses.
Citera
2022-03-12, 21:28
  #1457
Medlem
Geomeisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rebali179
Kan man jämföra Rainbow & Whitesnake som band?
Men det är väl som att blanda Äpplen med Päron
Dock är det väl en hel del medlemmar som har vandrat runt mellan
Deep Purple , Whitesnake & Rainbow. Det är en hel del Incest om man får säga så

Whitesnake hade David Coverdale, Jon Lord och Ian Paice vid ett tillfälle. Rainbow hade Ritchie Blackmore och Roger Glover. Även Don Airey och Cozy Powell har spelat i båda banden vid olika tillfällen. Kanske fler mindre profiler som hoppat runt också (?). Så vitt jag förstått allt hade Blackmore och Coverdale något av en "snoppmätartävling" mellan banden ett tag också. Vilka singlar som gick bättre osv.

Stilmässigt tycker jag inte Whitesnake någonsin var särskilt likt Rainbow med Dio. När Dio lämnade och speciellt med Joe Lynn Turner tycker jag musiken är relativt lik. Inte så man tar fel på banden, men definitivt i liknande område.
Citera
2022-03-12, 21:31
  #1458
Medlem
Geomeisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zuzumba
Minns när jag var yngre och lyssnade på "When a blind man cries", brukade bli tårögd.

"Soldier of Fortune" är en annan dänga som sitter som ett smäck. En av mina favoriter:

https://youtu.be/5PklxyHBU_k

Jäkligt bra båda två!

Tycker Deep Purple kunde vågat sig på några fler ballader. Inte lika många som Scorpions, Aerosmith eller Alice Cooper, men några till hade jag gärna hört.
Citera
2022-03-12, 21:56
  #1459
Medlem
Zuzumbas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geomeister
Jäkligt bra båda två!

Tycker Deep Purple kunde vågat sig på några fler ballader. Inte lika många som Scorpions, Aerosmith eller Alice Cooper, men några till hade jag gärna hört.

Så sant. Kul att du tar upp Aerosmith, köpte Nine Lives-plattan på lokala stormarknaden av ren impuls som young buck, på den tiden fanns inte Napster eller liknande. Första egna rock-skivan man köpte. Sedan tillkom Iron Maiden och Metallica, haha.

När Youtube började, live-versionen på "Dream On", rysningar.

Scorpions var alltid en favorit, ena polarens farsa brukade komma ned när vi krökade (på nedervåningen) och spela godingar med bandet när vi var skitungar kring 18-20-årsåldern.

Alice Cooper var alltid enligt mig någon störd, uppsminkad figur (säkert före Judas Priest), svårplacerad. Klart man gillade "Poison". Men det tog mig många år tills jag insåg att han var the real deal och gjorde bra musik och var unik i tidigt skede, vi snackar -72, tänk dig då att "Poison" kom ut -89. Detta är BRA musik, äkta sound från 70-talet som jag gillar.

https://youtu.be/jXZcJojTucg

Om jag säger Iron Maiden - Strange World, vad säger du? Du förstår nivån...
__________________
Senast redigerad av Zuzumba 2022-03-12 kl. 21:59.
Citera
2022-03-12, 22:37
  #1460
Avstängd
Adelaides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Kati
Du må tycka att det är så, men att skriva andra det på näsan känns lite småaktigt (trångsynt).
"Difficult To Cure" med Joe Lynn Turner på sång var albumet som fick mig att upptäcka "hårdrock".
Grymt album, i min bok!

Han har förutom det sjungit med tex Yngve, Billy Joel, Cher, Michael Bolton, Hughes Turner Project mm.
Att kalla honom "gaphals" är ju att till viss del pissa på Blackmore och ovan nämnda artister och dissa deras musikkunskaper!
Holy Moses.

Kanske han gjorde men jag tycker fortfarande Tyler är skit.

Mvh
Citera
2022-03-13, 07:58
  #1461
Medlem
Oakenshields avatar
Warhorse var ett svinbra band, men som sagt, Ashley Holt skulle ha nöjt sig med att sjunga (vilket han gör helt okej) och inte försöka kompensera med "Gillan-vrål". Holt var f.ö en av sångarna Lord, Blackmore och Simper testade innan Evans fick jobbet. Musikaliskt var det bra, en brygga mellan Purple-hårdrock och orgelbaserad prog.

Wakemans roll i Warhorse är dock inte mkt att lägga till historien, han var med och repade ett par ggr innan de bytte ut honom och det var allt.
Citera
2022-03-13, 19:24
  #1462
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Geomeister
Jäkligt bra båda två!

Tycker Deep Purple kunde vågat sig på några fler ballader. Inte lika många som Scorpions, Aerosmith eller Alice Cooper, men några till hade jag gärna hört.

Wasted Sunsets sitter riktigt bra tycker jag. Truth Hurts är kanske inte en ballad men åt det hållet, har alltid gillat den.
Citera
2022-03-13, 19:25
  #1463
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adelaide
Kanske han gjorde men jag tycker fortfarande Tyler är skit.

Mvh

Tyler heter egentligen Turner.. :-D
Citera
2022-03-13, 20:44
  #1464
Avstängd
Adelaides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ConcreteGod
Tyler heter egentligen Turner.. :-D

Du ser, så intressant är han.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in