Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-11-01, 23:52
  #253
Medlem
”Son of Alerik” är nog en av Deep Purples bästa låtar. Det är verkligen synd att den inte finns med på originalvinylen! Någon som vet hur låten kommit till? Den känns nästan lite improviserad.
Citera
2012-12-16, 02:37
  #254
Medlem
Geomeisters avatar
The Making of Re-Machined: A Tribute To Deep Purple's Machine Head:
http://www.youtube.com/watch?v=4efDMgxHWd4

25 minuter av snack, jammande och live-klipp från hela gänget som var med och spelade på skivan !
Citera
2012-12-16, 03:54
  #255
Medlem
Zartazas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geomeister
The Making of Re-Machined: A Tribute To Deep Purple's Machine Head:
http://www.youtube.com/watch?v=4efDMgxHWd4

25 minuter av snack, jammande och live-klipp från hela gänget som var med och spelade på skivan !

Underbart, tack ska du ha!
Citera
2012-12-28, 12:12
  #256
Medlem
Geomeisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zartaza
Underbart, tack ska du ha!

Always a pleasure!

Idag ger jag er Anya från skivan The Battle Rages On. En topp 10 eller möjligtvis topp 5 Deep Purple från åren 1984 - 1993. Enjoy !
Citera
2012-12-28, 12:56
  #257
Medlem
preben12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geomeister
Always a pleasure!

Idag ger jag er Anya från skivan The Battle Rages On. En topp 10 eller möjligtvis topp 5 Deep Purple från åren 1984 - 1993. Enjoy !

Hamnar nog precis utanför en topp 10 för mig. Håller alla låtar på Perfect Strangers plattan högre. Även Bad Attitude och Hard Lovin' Woman, från den annars svaga The House Of Blue Light, är bättre enligt mig.
Citera
2012-12-29, 13:24
  #258
Medlem
Deep Purple var grymma helt klart. Ritchie Blackmoores storhet går inte att snacka bort och Perfect strangers är en milstolpe i hårdrockshistorien. Dock tycker jag inte deras storhetstid (MK 2 ?) håller riktigt samma tidlöshet och kvalitet som giganterna Led Zeppelins (som är den naturliga jämförelsen i sammanhanget). De var på en helt annan nivå både om man jämför gamla liveklipp och lyssnar på gamla plattor. Åldrandet har varit lite hårdare mot Deep Purple enligt min uppfattning.
Citera
2012-12-29, 13:33
  #259
Medlem
preben12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VanDick
Deep Purple var grymma helt klart. Ritchie Blackmoores storhet går inte att snacka bort och Perfect strangers är en milstolpe i hårdrockshistorien. Dock tycker jag inte deras storhetstid (MK 2 ?) håller riktigt samma tidlöshet och kvalitet som giganterna Led Zeppelins (som är den naturliga jämförelsen i sammanhanget). De var på en helt annan nivå både om man jämför gamla liveklipp och lyssnar på gamla plattor. Åldrandet har varit lite hårdare mot Deep Purple enligt min uppfattning.

Jag tycker det är tvärtom angående live-spelningar. Deep Purple live MK II slår LZ enligt mig tack var den extra dimensionen som tillförs från Jon Lords orgelspel. Tycker Jimmy Page var rätt sunkig live, Blackmore var betydligt mer skarp.
Citera
2012-12-29, 13:46
  #260
Medlem
HadrianBondsiscuss avatar
Jag tycker att Deep Purple är fantastiskt bra. Jag föredrar dem framför Led Zeppelin även om de också är mycket bra. Jag har inte lyssnat in mig så mycket på alla deras skivor men gillar Shades of Deep Purple, In rock och Machine Head väldigt mycket. Jag tycker även att sångaren innan Gillan var mycket duktig. Min favoritlåt är Child in time men jag älskar även Mandrake root, Highway star och Black knight!
Citera
2012-12-30, 19:22
  #261
Medlem
Skydogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HadrianBondsiscus
Jag tycker att Deep Purple är fantastiskt bra. Jag föredrar dem framför Led Zeppelin även om de också är mycket bra. Jag har inte lyssnat in mig så mycket på alla deras skivor men gillar Shades of Deep Purple, In rock och Machine Head väldigt mycket. Jag tycker även att sångaren innan Gillan var mycket duktig. Min favoritlåt är Child in time men jag älskar även Mandrake root, Highway star och Black knight!

Om du gillar Rod Evans (första sångaren) så ska du definitivt lyssna på bandet han startade efter DP. Bandet hette Captain beyond och deras självbetitlade debutalbum från 1972 är grymt bra. Albumet finns dock inte på spotify, endast deras senare, sämre album finns där. Tror dock att hela debutalbumet finns på youtube.

Rod Evans blev i slutet på 70 talet lurad av pengahungriga promoters att turnera under namnet Deep purple. Publiken startade upplopp när de insåg att det endast var orginalsångaren. Deep purple stämde Rod som gick i personlig konkurs och försvann från rampljuset för alltid. Ingen vet var han finns idag.
Citera
2012-12-30, 23:42
  #262
Medlem
HadrianBondsiscuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skydog
Om du gillar Rod Evans (första sångaren) så ska du definitivt lyssna på bandet han startade efter DP. Bandet hette Captain beyond och deras självbetitlade debutalbum från 1972 är grymt bra. Albumet finns dock inte på spotify, endast deras senare, sämre album finns där. Tror dock att hela debutalbumet finns på youtube.

Rod Evans blev i slutet på 70 talet lurad av pengahungriga promoters att turnera under namnet Deep purple. Publiken startade upplopp när de insåg att det endast var orginalsångaren. Deep purple stämde Rod som gick i personlig konkurs och försvann från rampljuset för alltid. Ingen vet var han finns idag.

Jag får kolla upp Captain Beyond för Rod Evans är verkligen värd uppmärksamhet! Sorgligt öde han mötte.
Citera
2012-12-30, 23:51
  #263
Medlem
Oakenshields avatar
Captain Beyonds debut (och i viss mån även uppföljaren) är skitbra, ett måste när det gäller 70-talsrock.

Men på tal om gamla DP-medlemmar så kolla absolut in Warhorse, som basisten Nick Simper startade efter DP. Två grymt bra plattor på Vertigo blev det 70 respektive 72.

http://www.youtube.com/watch?v=t0u3SARuIPI
Citera
2012-12-31, 10:10
  #264
Medlem
Prowler-s avatar
Numera är jag mer av en metal-lyssnare än klassisk hårdrock, men Deep Purple var bandet som fick mig att börja lyssna på den typen av musik över huvud taget. Riktigt roligt att höra Evans musik från efter Purple, hade lite glömt av honom.

Håller Ian Gillan högst som sångare, som många andra, men även Coverdale gjorde ett hyfsat jobb på ett par låtar.

Många som inte gillar Stormbringer, men titelspåret är helt ok enligt mig.

Såg Purple för sista gången i Scandinavium i Göteborg när dom var ute på Concerto World Tour 2000-2001, och Gillans röst höll fortfarande ihop väldigt bra även live på den tiden. Hur det är med den numera vet jag inte riktigt.
Gillade dock inte alls hur Steve Morse behandlade några av dom klassiska låtarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in