Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-08-12, 16:22
Medlem
Nya plattan är väldigt bra tycker jag. Den har äntligen egenskapen som plattorna med Blackmore hade. 3-4 toppspår samt mellanspår som också är jämnbra. Purple är faktiskt just nu ett av världens största band. Kul !
Citera
2020-08-13, 00:22
Medlem
Geomeisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av siddhardta
Nya plattan är väldigt bra tycker jag. Den har äntligen egenskapen som plattorna med Blackmore hade. 3-4 toppspår samt mellanspår som också är jämnbra. Purple är faktiskt just nu ett av världens största band. Kul !

Köpte skivan idag! Det är kul att se gubbarna få en stund i ljuset. Kommer det ytterligare ett album? Ian Gillan är 74 år idag. Skulle ta minst 3-4 år. 78 år och nytt album? Tveksamt.

Vanliga recensioner på Youtube som får över 100.000 tittare? (Martin Popoff). Mycket reklam även på Facebook? Nice! Givetvis är gamla Blackmore-fansen ute och skriver hur bandet inte gjort något bra sedan... Men utöver det verkar allt gå bandets väg! Dock cirka ett år innan herrarna börjar turnera, men vad gör det? Verkar vara längsta hemvistelsen någonsin för många av bandets medlemmar. Lär vara rätt skönt!
Citera
2020-08-15, 16:37
Medlem
Bannat bra album, hård rock och mycket väl utfört rakt igenom! Gillan sjunger som en Gud!
Citera
2020-08-15, 16:40
Medlem
Martin Birch - Machine Head Kolla bara bilderna i albumet!
Citera
2020-08-18, 21:38
Medlem
Rebali179s avatar
Har inte lyssnat ännu på nya skivan.
Den ligger dock på inköpslistan Antingen på CD eller LP.
Det blir att vänta tills lönen kommer in på kontot

Vad tycker ni än så länge och hur högt eller lågt rankar ni Whoosh
Citera
2020-08-24, 10:00
Medlem
Gillar den nya skivan, många bra låtar där.

Skulle ge den 7/10.
Citera
2020-08-24, 19:19
Medlem
Geomeisters avatar
Mina tankar efter att lyssnat på Throw My Bones, Nothing at All samt Man Alive flera gånger samt hela skivan Whoosh! en gång.

Relativt långt album på något över 50 minuter. Tycker det var ett smart val att göra relativt korta låtar, det gjorde att albumet gled på bra. Inte en enda gång tyckte jag det stod och stampade eller tänkte "öhh. Nästa låt tack!", vilket om jag ska vara ärlig kan hända på andra svagare album med bandet.

Såg kritik om att Ian Gillans röst är högt i mixen. Tycker rösten i sig låter bra, men håller med om att texterna är albumets svagaste punkt. Känns lite som han bara slängt in vad som helst. Jag hade nog föredragit att låta Glovers bas och Paices trummor komma fram mer och dämpat Gillan en aning.

Överlag känns det som Morse och Aireys album. Kanske att Airey bidrar med mest av alla på denna. En kritik var att de idag fortfarande är grymma musiker, men svagare låtskrivare. Kan hålla med om det, men igen.. Tidiga Purple lånade mycket musik och det instrumentella var alltid i fokus. Hur många låtar på Who Do We Think We Are eller The Book of Taliesyn är mästerverk? Ändå svänger de och låter bra alla dessa år senare. Vilket är det viktiga. Även på detta album.

Negativa kritikerna gav skivan 2,5 / 5 och sa att det mycket väl kan vara Purples svagaste. Inte i mina öron. Spontant efter en lyssning har jag inga problem att slänga på skivan en gång till.. Speciellt framför ett antal av de andra albumen.

inFinite innehåller en skum version av The Doors Roadhouse Blues. Ingen favorit hos många. Jag tyckte det var okej. And the Adress som avslutningslåt på Whoosh! (utöver den obligatoriska bonus-låten) för att runda av karriären var ett mycket mer välkommet och logiskt drag.

Albumet har fått mycket positiv kritik och även en del negativ kritik. Jag håller den någonstans kring "G+" i betyg i detta nu. Vilket innebär att jag är positiv, men tänker inte direkt säga att den är topp 5 / 21 ifrån bandet.
Citera
2020-08-26, 09:59
Medlem
En av plattans fördelar är ju Gillans tydliga röst i mixen. Tycker jag.
Citera
2020-08-28, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av siddhardta
En av plattans fördelar är ju Gillans tydliga röst i mixen. Tycker jag.

Helt klart. Gillan glänser tillsammans med Don Airey.
Citera
2020-09-02, 15:13
Medlem
Geomeisters avatar
Någon mer som fortsätter lyssna på Whoosh! ?

Efter andra genomgången tycker jag skivan står sig bra. Kanske litet steg bättre.

Man Alive greppade jag inte som singel, men tycker den fungerar mycket bättre i kontext med skivan.

Såg någon kritik mot att Steve Morse faller tillbaka mycket på någon "Ted the Mechanic"-stil och kan hålla med om det lite. Det finns en del kortare tilllfällen där jag hellre bara hört Don Airey och Ian Paice (låtit gitarren vila en liten stund). Morse är ju dock en sådan gitarrist som bara inte kan hjälpa sig själv som t.ex. Gary Moore. Tror mycket kommer på ren automatik!

Har ni någon favoritlåt på skivan?
Senast redigerad av Geomeister 2020-09-02 kl. 15:16.
Citera
2020-09-03, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Geomeister
Någon mer som fortsätter lyssna på Whoosh! ?

Har ni någon favoritlåt på skivan?

Svårt att välja en låt faktiskt. Riktigt bra skiva.

Men får säga man alive.
Citera
2020-09-03, 17:31
Medlem
Geomeisters avatar
Ian Paice pratar om Randy California, Tommy Bolin och Gary Moore. Samtliga som lämnat oss och samtliga har han spelat med!

https://www.youtube.com/watch?v=XtaW...seQoA8R8KZsNHU
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in