Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-09-04, 12:31
Medlem
Geomeisters avatar
Ännu en av mina länkar. Om du ska se EN av alla 100-tals länkar jag lagt upp är denna den du ska se. Ian Paice pratar om kollegan Jon Lord åtta år efter hans död. Sånt här är vanligtvis standard idag när någon passerat, men så här personligt brukar det inte vara. Gillar man Deep Purple bör denna ses:

https://www.youtube.com/watch?v=4FbfZwEdAV0

Trevlig helg på er!
Citera
2020-09-04, 14:22
Avstängd
Adelaides avatar
Jag undrar ofta varför Gillan lämnade Deep Purple back in the days. Enligt wikipedia:

Gillan sa skriftligt upp sig redan under hösten 1972, men lovade att fullfölja de redan inbokade konserterna.

Hösten 1972, det var bara månader efter att Machine Head gavs ut, deras förmodligen mest sålda album nånsin. Bandet var verkligen i sina bästa år nu, så varför lämna? Vad var hans anledningar?

Who Do We Think We Are är väl ingen skiva att tala om kanske, men den är ju inte St Anger-dålig direkt.
Citera
2020-09-04, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adelaide
Jag undrar ofta varför Gillan lämnade Deep Purple back in the days. Enligt wikipedia:

Gillan sa skriftligt upp sig redan under hösten 1972, men lovade att fullfölja de redan inbokade konserterna.

Hösten 1972, det var bara månader efter att Machine Head gavs ut, deras förmodligen mest sålda album nånsin. Bandet var verkligen i sina bästa år nu, så varför lämna? Vad var hans anledningar?

Who Do We Think We Are är väl ingen skiva att tala om kanske, men den är ju inte St Anger-dålig direkt.
Blackmore ville ha en bluesigare sångare typ Paul Rodgers. Han va trött på Gillans Elvis imitationer. På en flight från Japan sa Ritchie till Ian det. Efter det gick det 'downhill' mellan dom.
Citera
2020-09-04, 15:29
Avstängd
Adelaides avatar
Vill även dela med mig att jag numera har betat av Fireball också, ett album som för mig var något anonymt men som jag numera börjat uppskatta väldigt mycket. Jag gillar att albumet är så tidstypiskt. Den har både psykedeliskt "flum" och mer hårdare riff i en skön mix.

Titellåten Fireball är nog bland det bästa Deep Purple gjort skulle jag säga. Ian Paice mördar trummorna i denna låt. Senare hör man ett coolt orgelparti från Lord. Wow. Jag gillar denna!

Gillar även The Mule som fan.

För att ge lite kritik så är Gillans sånginsats inte den bästa på denna skiva. T.ex. om låtarna Fools och No No No hade haft en mer skönare sång som i Lazy från Machine Head så hade det blivit mycket bättre.

Även låten Anyone's Daughter känns väldigt malplacerad. Varför hamnade den på skivan?
Senast redigerad av Adelaide 2020-09-04 kl. 15:40.
Citera
2020-09-05, 18:30
Medlem
Geomeisters avatar
Tycker Who Do We Think We Are kan vara bandets mest underskattade och mest missförstådda album.

Precis som Alice Coopers "Muscle of Love" (samma år!) gjordes albumet under en period när dåvarande uppsättning höll på att ramla ihop. Tidigare album var klassiker och både Burn/Welcome to my Nightmare tillhör rockvärldens starkare nästa steg från band med nya uppsättningar.

I mitten har vi WDWTWA och MoL. Båda skivorna har bra energi, minnesvärda riff och är underhållande rakt igenom. Woman from Tokyo tillhör ett av bandens större hits, Rat Bat Blue är något av en favorit för djupare fans och jag kör gärna igenom hela albumet. Även Painted Horse är skön och långa instrumentella First Day Jam. Förstår faktiskt inte skivans halvtaskiga rykte och "2 / 5" på allmusic.com. Man får givetvis tycka det är ett halvdant album, men jag gillar gillar't!

Skulle jag rangordna samtliga skivor av t.ex. Black Sabbath, Deep Purple, Rainbow, Rolling Stones, Aerosmith, Kiss och andra stora kända band skulle Who Do We Think We Are hamna före många andra album.

Nu till något nytt !!

Riktiga nya musikvideon till Nothing at All: https://www.youtube.com/watch?v=ldMNQoV9YCs
Citera
2020-09-06, 09:22
Medlem
Oakenshields avatar
Har alltid gillat både Fireball och WDWTWA. Speciellt Fireball, makalöst underskattad. Snorbra platta rakt igenom. Den enda från bandet som jag hört tala varmt om den var Jon, rest his soul. Gillan avskyr den.

Allmusic.com är meningslösa fåntrattar som följer strömmen och bara ger toppbetyg åt kända "klassiker". The Wall och Blonde on Blonde-recensenter. Så jävla tröttsamt. Håller mig borta från alla dylika plattformar.
Citera
2020-09-06, 10:23
Medlem
Jag har flaggat för Fireball här förut och gör det igen. Underbar platta! Excellent gitarrspel/sound.
Citera
2020-09-07, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oakenshield
Har alltid gillat både Fireball och WDWTWA. Speciellt Fireball, makalöst underskattad. Snorbra platta rakt igenom. Den enda från bandet som jag hört tala varmt om den var Jon, rest his soul. Gillan avskyr den.

Allmusic.com är meningslösa fåntrattar som följer strömmen och bara ger toppbetyg åt kända "klassiker". The Wall och Blonde on Blonde-recensenter. Så jävla tröttsamt. Håller mig borta från alla dylika plattformar.

Faktum är att Gillan gillar Fireball, hans favorit. Du förväxlar Blackmore (som inte håller Fireball högt) med Gillan. Fireball är också mitt favoritalbum med Purple.
Citera
2020-09-08, 15:03
Medlem
Geomeisters avatar
Intervju mellan Eddie Trunk och Roger Glover: https://www.youtube.com/watch?v=Lu7tXJ005DM

Gillar att Roger Glover försvarar gamle Nick Simper vem inte fick hänga med på Rock and Roll Hall of Fame. Den förmodligen minst kända medlemmen i bandets historia som hade uppskattat det mest av alla. Inget fel på hans spelade under Mark I och bandet Warhorse som han skapade kort därpå är väl värt att spana in även det.

för Roger!
Citera
2020-09-09, 21:27
Medlem
Oakenshields avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ConcreteGod
Faktum är att Gillan gillar Fireball, hans favorit. Du förväxlar Blackmore (som inte håller Fireball högt) med Gillan. Fireball är också mitt favoritalbum med Purple.

Det kan mycket väl stämma. Hade nån Gillan-intervju i bakhuvet som spökade som säkerligen kan ha rört till det!
Citera
2020-09-11, 00:10
Avstängd
Adelaides avatar
Hard Lovin' Man, kanske första thrash metal låten som nånsin gjorts?
Citera
2020-09-16, 21:54
Medlem
Rebali179s avatar
Idag den 16. September 1984 så släpptes Deep Purples mest överskattade skiva Perfect Strangers Inget ont om skivan men det känns som att den inte är klar eller att något saknas
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in