Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-10-07, 22:08
Avstängd
Adelaides avatar
https://youtu.be/NF3aCIOFbIE

Spelningen från Göteborg häromdan för den som vill se den. Jag tycker man hör redan på öppningslåten Highway Star att bandet är "dött".
Citera
2022-10-07, 22:30
Medlem
Oakenshields avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geomeister
Hur var spelningen på Hovet igår?

Kan meddela följande: Gillans röst pallar inte med öppningen med Highway Star längre, inget nytt där. Med det sagt - fortsättningen var helt okej för hans del, och stundtals briljant. Att som 77-åring lyckas få igång rösten i en suverän When A Blind Man Cries bringade enorma ovationer och en märkbart rörd Gillan. Han fixar också de nyare låtarna utan problem. För övrigt var det förbannat tight och välgjort. Bandet dött? Skitsnack. Airey är ett klaviaturmonster, det vet vi. Glover solid och pumpande. Nye Simon McBride en extremt kompetent gitarrist. Ian Paice? Jag var väldigt orolig för ett antal år sedan då han fick en stroke, och det var glädjande att se honom leverera som han gjorde. Hårda slag, bra tryck i baskaggen och de där plötsliga blixtrande fillsen som kommer när man minst anar det under låtarna. Total respekt, mycket imponerande! Bra ljud, okej setlist (hade gärna sett lite överraskningar) och stor respons från publiken. En bra kväll, kul att återse den gamla ladan också!
Citera
2022-10-07, 22:33
Medlem
Oakenshields avatar
P.S. Öppnande Jefferson Starship gjorde bra ifrån sig. Ännu en gammal trummis som levererade som fan (Donny Baldwin) och en 84-årig David Freiberg med bra drag i pipan fortfarande.
Citera
2022-10-07, 22:40
Avstängd
Adelaides avatar
https://youtu.be/hxppi5CEm-I

Jag skrattade på riktigt rakt ut när jag såg delen runt 1:26. Gillan både ser ut och låter som en malplacerad farfar som inte vet vad han håller på med längre (vilket ju också är fallet, antagligen).

Inte ens nya gitarristen som är 30 år yngre än resten lyckas komma med någon show som livar upp stämningen lite. Näe du, jag kvarstår vid det jag sa förut: Deep Purple som band är dött.
Citera
2022-10-07, 23:35
Avstängd
Adelaides avatar
Enligt Aftonbladet var det bara 3500 på plats i Göteborg. Alltså hade Kajsjul räckt som lokal. Så dåligt intresse för Deep Purple nuförtiden? Jag tror frågan besvarar sig själv.
Citera
2022-10-08, 01:50
Medlem
Geomeisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oakenshield
Kan meddela följande: Gillans röst pallar inte med öppningen med Highway Star längre, inget nytt där. Med det sagt - fortsättningen var helt okej för hans del, och stundtals briljant. Att som 77-åring lyckas få igång rösten i en suverän When A Blind Man Cries bringade enorma ovationer och en märkbart rörd Gillan. Han fixar också de nyare låtarna utan problem. För övrigt var det förbannat tight och välgjort. Bandet dött? Skitsnack. Airey är ett klaviaturmonster, det vet vi. Glover solid och pumpande. Nye Simon McBride en extremt kompetent gitarrist. Ian Paice? Jag var väldigt orolig för ett antal år sedan då han fick en stroke, och det var glädjande att se honom leverera som han gjorde. Hårda slag, bra tryck i baskaggen och de där plötsliga blixtrande fillsen som kommer när man minst anar det under låtarna. Total respekt, mycket imponerande! Bra ljud, okej setlist (hade gärna sett lite överraskningar) och stor respons från publiken. En bra kväll, kul att återse den gamla ladan också!

Tack för bra summering!

En kollega trodde idag att jag säkerligen varit och sett bandet. Jag kan nog ångra lite att jag inte gick, men man kan inte gå på allt. Jag kan dock tycka att bandet bör köra en del låtar instrumentellt t.ex. Highway Star om Gillan inte klarar det längre. Att han tar ett steg tillbaka som 77-åring tror jag de flesta kan förstå. Låt honom köra låtar han fortfarande kan leverera på.

Körde Roger Glover något bas-solo på Pictures of Home?
Citera
2022-10-08, 09:10
Medlem
Oakenshields avatar
Citat:
Körde Roger Glover något bas-solo på Pictures of Home?

Ja en kort variant och sen lite som intro till Black Night.
Citera
2022-10-09, 11:51
Medlem
Geomeisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oakenshield
Ja en kort variant och sen lite som intro till Black Night.

Sånt gillar jag!

Du skrev "okej setlist (hade gärna sett lite överraskningar)". Vad för det något hade du tyckt varit bra för att pigga upp setlisten?
Citera
2022-10-09, 15:29
Medlem
Oakenshields avatar
Citat:
Vad för det något hade du tyckt varit bra för att pigga upp setlisten?

Saknade Knockin' at Your Backdoor, den var längesen de körde. Strange Kind of Woman hade också varit nice, Throw My Bones från förra plattan hade också suttit fint. Kanonlåt.
Citera
2022-10-10, 14:21
Avstängd
Adelaides avatar
Förstår inte varför Purple envisas med alla dessa turnéer. De har inget mer att bevisa som band.
Sabbath fattade åtminstone när det var dags att lägga ner. De gjorde en sista turné så att alla som ville fick chansen att se dem live och sen var det slut.

Har tröttnat lite på Purple för övrigt. Jämför Purples 6 första skivor med Sabbaths 6 första. Vilka vinner? Jag tror svaret är givet.
Citera
2022-10-10, 22:51
Medlem
Psykonaut-s avatar
100 år och rockar fortfarande.
Sista turnedagen är i Spanien.
Jag kan flytande spanska och ska på något sätt få in mig i green room.
Supa med Purple kan vara värt att betala för via några snygga putas latinas som följe.

Citat:
06.24.23
CARTAGENA, SPAINROCK IMPERIUM FESTIVAL II
https://deeppurple.com/pages/tours

Rock on¨!-
Citera
2022-10-11, 14:52
Medlem
Geomeisters avatar
En låt jag missade fullständigt när inFinite kom var denna b-sida från en singel. Kort instrumentell låt kallad Simple Folk: https://www.youtube.com/watch?v=AmJHu29gRNk

Hade hellre hört den än skivans The Doors cover som avslut!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in