Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-09-26, 00:10
  #13
Medlem
Eitzels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oakenshield
Plockade fram Perfect Strangers häromveckan för första gången på många år.

Ett förbannat bra album rakt igenom - titellåten är grymt skön. Kommer ihåg när den släpptes 84, Roger Glover intervjuades i Rockdepartementet i P3, riktigt exalterad över känslan att spela med den klassiska sättningen igen.

Tyvärr gick det enligt mig raskt utför redan på House Of Blue Light...
Stämmer in på det du säger här.

Framför allt titelspåret och ''Knocking At Your Back Door'' kändes redan då som de enda två spåren som skulle platsat på nån av de äldre klassikerna.
När man hör plattan idag är det fortfarande just de spåren som sticker ut mest.
Citera
2009-09-26, 00:12
  #14
Medlem
Oakenshields avatar
Jag vill minnas att stora delar av Perfect Strangers redan var klara och skulle ha blivit Rainbows nästa album om de inte lagt ner.

Hemska tanke att höra Joe Lynn Med Peruken sjunga titelspåret och Knockin'...
Citera
2009-09-26, 00:13
  #15
Medlem
Rocket-Queens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eitzel
Det är ta mig fan synd & skam att ''When A Blind Man Cries'' inte plockades med på ''Machine Head''. Kanonplatta som hade varit ännu bättre med en av mina favoritlåtar av bandet.

Annars tycker jag att en låt som aldrig nämns som måste hyllas är ''Anyone's Daughter'' som är så otypisk för bandet men ända så jävla cool.

''Burn'' är plattan som har bandets bästa låtsamling. ''Mistreated'' är outstanding och titelspåret följt av ''Might Just Take Your Life'' är en sån jävla knäckande öppning på plattan. Glenn Hughes sjunger visserligen som en jävla fåntratt med Purple men jag tycker ''Come Taste The Band'' är en skitkul skiva.

Ian Paice!!!

Här har du ett till fan av Anyone's Daughter! Riktigt skön och rolig text!
Citera
2009-09-26, 00:19
  #16
Medlem
Geomeisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rocket-Queen
Här har du ett till fan av Anyone's Daughter! Riktigt skön och rolig text!

På bandets enda (?) reunion spelning år 1993 med MK II körde de just Anyone's Daughter och Ian Gillan startade allt med ett skämt angående Ian Paice likhet med Elton John. Skämtet sitter klockrent och framträdandet var riktigt bra
Citera
2009-09-26, 00:22
  #17
Medlem
Rocket-Queens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geomeister
På bandets enda (?) reunion spelning år 1993 med MK II körde de just Anyone's Daughter och Ian Gillan startade allt med ett skämt angående Ian Paice likhet med Elton John. Skämtet sitter klockrent och framträdandet var riktigt bra

Haha fan vad skönt, Fireball är ett riktigt höjdaralbum. Älskar No One Came, Demon's Eyes, Fools och No No No t.ex.
Citera
2009-09-26, 00:31
  #18
Medlem
Eitzels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oakenshield
Jag vill minnas att stora delar av Perfect Strangers redan var klara och skulle ha blivit Rainbows nästa album om de inte lagt ner.

Hemska tanke att höra Joe Lynn Med Peruken sjunga titelspåret och Knockin'...
Det låter rimligt nu när du säger det, med lite mer välpolerat gitarrljud och något lite mer syntaktigt keyboardljud istället för orgeln så är det fan Rainbow.

Fan, Turner också med peruk! Är det så jävligt att Blackmore, Glover & Turner då har mindre hår tillsammans än Ian Gillan har själv?

Vad det är som figurerar uppe på hjässan hos Ian Paice nu för tiden vill jag inte ens spekulera om.
Citera
2009-09-26, 00:51
  #19
Medlem
Secunduss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eitzel
Det är ta mig fan synd & skam att ''When A Blind Man Cries'' inte plockades med på ''Machine Head''. Kanonplatta som hade varit ännu bättre med en av mina favoritlåtar av bandet.

''Burn'' är plattan som har bandets bästa låtsamling. ''Mistreated'' är outstanding och titelspåret följt av ''Might Just Take Your Life'' är en sån jävla knäckande öppning på plattan. Glenn Hughes sjunger visserligen som en jävla fåntratt med Purple men jag tycker ''Come Taste The Band'' är en skitkul skiva.

Instämmer i allt. Att sätta en så bra låt som When a Blind Man Cries som B-sida...

Bortsett från In Rock föredrar jag MKIII och IV, med Coverdale på sång. Burn-plattan med dess titelspår och Mistreated är för mig Deep Purple på topp. Visst kunde Glenn Hughes fåntratta sig på sången emellanåt (särskilt live när han inte kunde nå upp till de höga tonerna), men det kan jag leva med då han och Coverdale också kunde sjunga jävligt bra ihop, som t.ex. på You Keep on Moving från Come Taste the Band. Synd att det blev enda plattan med Tommy Bolin...
Citera
2009-09-26, 00:52
  #20
Medlem
Oakenshields avatar
Blackmore har haft peruk de senaste 30+ åren...

Han började bli riktigt skallig redan vid tiden för den välkända California Jam '74-filmen.
Citera
2009-09-26, 01:12
  #21
Medlem
Geomeisters avatar
The Well-Dressed Guitar

På bandets senaste album "Rapture of the Deep - Touredition" finns det en instrumentell bonus vid namn "The Well-Dressed Guitar".
Det är bra grejer!
Citera
2009-09-26, 17:20
  #22
Medlem
ollebulls avatar
Fireball är min absoluta favorit. Väldigt lekfull platta där de inte var rädda för att prova lite nya grepp, en naturlig uppföljare till In Rock. Gillans favorit dessutom. De övrigas åsikt vet jag inte men jag har läst att Blackmore inte gillar den alls och det är väldigt märkligt med tanke på vad han bidrar med. Machine Head har lite tråkigt ljud men låtarna i sig är fantastiska, dock har jag aldrig tyckt att de passar tillsammans av någon anledning. WDWTWA har jag aldrig brytt mig så mycket om fast några låtar är helt ok.
En ruggigt underskattad skiva är Come Taste The Band som är helt gryyymm.

DP är förmodligen mitt favoritband och det band jag lyssnat längst på, är väl uppe i 26 år nu, började när jag var 9.
Citera
2009-09-26, 20:03
  #23
Medlem
Geomeisters avatar
When A Blind Man Cries

When A Blind Man Cries
http://www.youtube.com/watch?v=YAZyj...e=channel_page

Låten som inte kom med på originalet av skivan "Machine Head".
Om du skulle placerat in den låten någonstans på skivan... vart skulle den hamnat?
Citera
2009-09-27, 01:43
  #24
Medlem
Rocket-Queens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geomeister
When A Blind Man Cries
http://www.youtube.com/watch?v=YAZyj...e=channel_page

Låten som inte kom med på originalet av skivan "Machine Head".
Om du skulle placerat in den låten någonstans på skivan... vart skulle den hamnat?

Efter Smoke On The Water! Den långsamma ledsna låten skulle leda in i det ledsna introt på Lazy!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in