• 1
  • 2
2009-09-27, 21:08
Medlem
storytellers avatar
Jag har kommit över en bok via fjärrlån som jag tydligen endast kan låna i 14 dagar. Boken är inte i sig värdefull (inte gammal eller så) men är s.a.s. out of print och går inte att få tag i överhuvudtaget. Det är en svensk fackbok av smal karaktär. Det hade helt klart varit värt för mig att strunta i att återlämna boken, och skylla på att jag visst lämnat in den och att något måste ha blivit fel hos biblioteket osv. Kan tänka mig att betala upp till ett par hundra i "böter".
Inga jävla moralkakor vill jag höra, det är inte kurslitteratur eller någon "viktig" bok, det är troligen enbart jag i hela Sverige som vill åt just den här boken.

Så vad får man egentligen betala till biblioteket om man struntar i att återlämna en bok man lånat? Bortsett från mist värdighet alltså. Är det möjligt att det förs vidare till en rent juridisk uppgörelse?
Hur länge kan en bok vara "försenad" utan att de börjar pocka på med böter och elände?
Tackar på förhand.
Citera
2009-09-27, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av storyteller
Jag har kommit över en bok via fjärrlån som jag tydligen endast kan låna i 14 dagar. Boken är inte i sig värdefull (inte gammal eller så) men är s.a.s. out of print och går inte att få tag i överhuvudtaget. Det är en svensk fackbok av smal karaktär. Det hade helt klart varit värt för mig att strunta i att återlämna boken, och skylla på att jag visst lämnat in den och att något måste ha blivit fel hos biblioteket osv. Kan tänka mig att betala upp till ett par hundra i "böter".
Inga jävla moralkakor vill jag höra, det är inte kurslitteratur eller någon "viktig" bok, det är troligen enbart jag i hela Sverige som vill åt just den här boken.

Så vad får man egentligen betala till biblioteket om man struntar i att återlämna en bok man lånat? Bortsett från mist värdighet alltså. Är det möjligt att det förs vidare till en rent juridisk uppgörelse?
Hur länge kan en bok vara "försenad" utan att de börjar pocka på med böter och elände?
Tackar på förhand.

Det är helt upp till biblioteket och ha sina bestämmelser. Så enkelt är det.
Citera
2009-09-27, 21:48
Medlem
Räkna med förseningsavgifter plus ersättning för den "försvunna" boken på en 300 + anskaffningskostnad.

Sen för moralkakan: Du lär inte vara ensam om att vara intresserad av just den boken, man är sällan det. Och kommer boken från ett av de ställen jag tror så är tanken att den faktiskt ska bevaras för framtiden.
Citera
2009-09-27, 21:50
Medlem
Glada Taskens avatar
Jag fick en räkning från bibblan för ett tag sen på 2 böcker jag inte lämnat tillbaka. 250:- per bok var det. Dock så lämnade jag tillbaka dom när räkningen kom och då annullerades fakturan och ajg behövde bara betala förseningsavgiften
Citera
2009-09-27, 21:50
Medlem
appe-s avatar
hm, jag har funderat på det här. det verkar som att bibliotek idag inte använder inkasso som påföljd vid böcker som inte är inlämnade. jag har ett par jag struntade i sedan skoltiden (dvs, stadsbibliotek, och inte genom skolan) som jag bara struntade i, och nu snart fem år senare är det ganska lugnt.

finns det någon som kan lite lagrum kring det här? finns det speciella lagar kring hur låneverksamheten på bibliotek fungerar?
Citera
2009-09-27, 21:55
Medlem
Vädurs avatar
Då jag själv är en slarver, så har jag mången gång fått betala förseningsavgifter, och även betala för böcker som kommit på avvägar.

Alla bibliotek som jag har varit i kontakt med börjar ta ut en förseningsavgift redan första dagen. En del per påbörjad vecka, andra per dygn. Senast jag bommade återlämningsdagen tog biblioteket en krona per bok och dygn.

Förkomna böcker tog de 300kr styck för. Plus ev förseningsavgift.

Så vill du lägga vantarna på boken utan att stjäla den från hyllorna efter återlämning, så bör du meddela att boken "försvunnit" innan återlämningsdagen.

De flesta bibliotek har sina regler och avgifter på sin hemsida - en god idé är att kika där och se om det blir billigare att "slarva bort" deras bok än att ringa runt till antikvariat och köpa en volym från någon av dessa.
Citera
2009-09-27, 23:38
Medlem
sebnies avatar
Vad jag vet så sparas det i bibliotekets register att man:
"slarvat bort en bok", SAMT att man betalat fakturan för den "förkomna" boken. Även förseningar "loggas" vad jag vet.

Och gör man om det för många gånger så förlorar man möjligheten att låna från biblioteket.

Mitt förslag är att du frågar om du kan få köpa boken från biblioteket för samma avgift som om man inte hade lämnat tillbaka den, kanske något litet påslag för administrationen.

Förmodligen accepterar biblioteket prisförslaget, låter dig köpa boken, och avregistrerar boken i systemet så den inte går att reservera/beställa m.m. och dessutom får du köpa boken utan "prick" på lånekortet.

Ärlighet varar längst.
Senast redigerad av sebnie 2009-09-27 kl. 23:41.
Citera
2009-09-28, 02:32
Medlem
Tejpmannens avatar
Får man föreslå en alternativ lösning?
Du har fysisk tillgång till den aktuella litteraturen i knappt två veckor. Detta borde ge dig mer än nog tid att digitalisera innehållet och göra dig en liten PDF-bok, kanske till och med köra OCR om du vill ha fullt sökbar text. Sen lämnar du tillbaka boken, och du behöver inte betala biblioteket en spänn.

För att inte bli betraktad som allt för långt från ämnesområdet, så gör du dig troligtvis inte skyldig till brott mot upphovsrätten så länge du bara framställer ett enstaka exemplar för dig själv.
Citera
2009-09-28, 05:02
Medlem
storytellers avatar
Tackar för alla svar. Jag vill naturligtvis hellre köpa boken än snuva biblioteket på den. Jag ska till och börja med försöka låna om boken ett antal gånger, därefter försöka köpa loss boken. I mina öron låter det dock väldigt tveksamt att ett bibliotek skulle gå med på att sälja en bok till mig. Väldigt matnyttig info här i tråden i vilket fall.

Citat:
Ursprungligen postat av Tejpmannen
Får man föreslå en alternativ lösning?
Du har fysisk tillgång till den aktuella litteraturen i knappt två veckor. Detta borde ge dig mer än nog tid att digitalisera innehållet och göra dig en liten PDF-bok, kanske till och med köra OCR om du vill ha fullt sökbar text. Sen lämnar du tillbaka boken, och du behöver inte betala biblioteket en spänn.
Idén har redan slagit mig och jag kommer kanske att göra så också. Problemet är att jag helst behöver boken i fysisk form av div. anledningar. En nödlösning skulle kunna vara att digitalisera innehållet, ja... den finns för övrigt inte på något antikvariat i Sverige som är anslutet till antikvariat.se. Det här är en riktigt ovanlig bok.
Citera
2009-09-28, 05:12
Bannlyst
Jag är av nån konstig anledning VÄLDIGT nyfiken på vad det är för bok, om du inte vill skriva i tråden så PM gärna, jag håller tyst
Citera
2009-09-28, 08:41
Medlem
Blir i allmänhet väldigt mycket dyrare att sno boken och ersätta biblioteket än att köpa den direkt själv då deras anskaffningskostnad är mycket högre än för privatpersoner.
I just det här fallet gick det iofs inte att köpa den.
Citera
2009-09-28, 10:29
Medlem
ApolloGrekens avatar
Prata med biblioteket. Lånetider brukar vara förhandlingsbara om man har ett vettigt skäl.

Jag kan också bekräfta det tejpmannen skrev, för privat bruk får du framställa en egen kopia av boken.

Du ville inte ha några moralkakor. Då slipper du det, du verkar ju ändå veta vad en anständig moral säger man ska göra.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in