• 1
  • 2
2009-10-04, 22:39
Medlem
storytellers avatar
Alltså - är det verkligen rimligt att de skulle kunna gå med på att sälja boken? Med tanke på att det är 14-dagarslån så känns det som att den är rätt eftertraktad.
Citera
2009-10-04, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av storyteller
Alltså - är det verkligen rimligt att de skulle kunna gå med på att sälja boken? Med tanke på att det är 14-dagarslån så känns det som att den är rätt eftertraktad.

Min mamma fick en bok av biblioteket till mig, den var så sliten så bibliotekarien tyckte att jag kunde få den. Så att köpa den är väl inte helt uteslutet.

Men vad är det för bok?
Citera
2009-10-05, 07:47
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av storyteller

Du skulle ju kunna lämna tillbaka boken, och sen gå in och hämta den igen samtidigt som du "glömmer" registrera lånet
Citera
2010-10-28, 14:39
Medlem
Jag har aldrig fått inkasso fast jag fått hem föreseingsavgifter och fakturor som jag skitit i.

Gäller i sthlm för mig.
Citera
2010-10-28, 22:59
Medlem
halvstalins avatar
Nu ville du ju inte ha moralkakor, men visst är det svårt att låta bli att uppröras över detta hemska tilltag!

Hursomhelst. Om biblioteket har en såndär inlämningslucka där du kan återlämna boken efter öppettiderna kan du säga att du har lämnat tillbaka boken och att någon ur personalen måste ha slarvat bort den. Vill bestämt minnas att deras möjligheter att kräva dig på pengar är ganska små då, kan dock inte hänvisa till något rättsfall.
Citera
2010-10-29, 02:01
Medlem
danberoses avatar
Det kan argumenteras för att stöld av kunskap är den värsta sortens stöld.
Citera
2010-10-29, 02:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av halvstalin
Nu ville du ju inte ha moralkakor, men visst är det svårt att låta bli att uppröras över detta hemska tilltag!

Hursomhelst. Om biblioteket har en såndär inlämningslucka där du kan återlämna boken efter öppettiderna kan du säga att du har lämnat tillbaka boken och att någon ur personalen måste ha slarvat bort den. Vill bestämt minnas att deras möjligheter att kräva dig på pengar är ganska små då, kan dock inte hänvisa till något rättsfall.
Där tror jag han är rätt rökt enligt min rättsuppfattning. Annars vore det enkelt att fixa billig film också via sådana företag som hyr ut detta. Men visst, jag håller med om att det är svårt att bevisa något.
Citera
2010-10-29, 02:24
Bannlyst
Det är uteslutet att du ska beröva samhället en bok som vi alla har möjlighet att låna. Sen spelar det ingen roll att du inte vill ha moralkakor. Hellre ser jag att du rånar en bank eller vad som. Saker som är en gemensam och bra sak för oss alla måste vi alla ta ansvar för.

Vidare så kan böcker via biblioteket bli rätt dyra eftersom de inte bara köper in en bok och sätter upp i hyllan. Det finns en del avgifter (om jag inte är för trött och är ute och cyklar) då de har tillstånd att låna ut dessa böcker. Och är det då en väldigt udda och ovanlig bok så är den säkert dyrare (?) samt så är den också mer värdefull för alla medborgare.

Kopiera den istället som det har sagts. Och låna om den ett par gånger, det går fint ifall efterfrågan är liten.
Citera
2010-10-30, 06:52
Medlem
Ang. inköpspris för bibliotek så tillförs ingen extra kostnad.
De betalar däremot ut en liten avgift per utlåning av boken till författaren/bolaget som har rättigheterna (lite som Stim pengar fast istället för att inte fungera alls och bara göda svinen så fungerar det väll "hyffsat". Samt att de inte går runt och lägger på kostnader på saker de ska ge fan i, som t.ex. DVD skivor med dåliga argument).

Du tänker antagligen på uthyrningsfilm som har med sig en kostnad vid införskaffning för att du skall ha rätt att hyra ut dessa senare.

Vidare så torde du gå och prata med huvudbibliotikarien om boken. De är inte alls helt omöjliga att ha med att göra. Om det är en bok av lågt eller inget intresse för någon annan (att det är i stort bara du som har lånat boken sedan de tog in den) och den inte har något kulturvärde (som jag dock tror den antagligen har då den inte trycks något mer och verkar vara av något sorts värde för dig) eller andra speciella omständigheter föreligger (skänkt bok med speciella omständigheter eller dylikt) så kan de ge bort den till dig.
Nästan alla stora bibliotek har hela hyllmeter med litteratur som de skall kasta så vill man ha lite bagagetyngd eller bara fylla ut sin bokhylla hemma för att se smart ut så gå och prata med dom.

Vad är det för bok det handlar om TS? Det gör det hela mycket enklare att säga om du skulle kunna få övertaga ägandet av den. Samt om den är av stor betydelse för bibliotket kan du nog tro att de kommer trilskas in i det sista med allt.
Då de tar ut en avgift för återinförskaffning av boken plus en viss summa kan de hänvisa till att den inte går att få tag på något mer och då tordes det bli ganska dyrt. Alternativt letar de upp en kopia och köper så står du där med en saftig räkning i vilket fall som helst.
Det är ju värdet på boken dock så inga fantasisummor kommer direkt dyka upp.

Sedan så finner jag det väldigt otroligt att om det är kunskapen i boken du vill åt att du måste ha den fysiskt och måste äga den.
Om du vill låna den under en längre period så kan du prata med biblioteket där med och fråga om du inte kan få boken lånad tills vidare och om någon annan skulle vilja låna den då bli kontaktad så du kan återlämna den vid det tillfället.
Har gjort så själv med en bok med Poes sammlade verk när jag skrev en ingående analys om dessa som tog sin lilla tid. Då lånade jag boken utan återlämningsdatum och blev uppringd när en annan person ville ha den. Vilket tog 4 månader.

Det finns alternativ så att säga.
Citera
2010-10-30, 19:48
Medlem
Om inte boken står att finna kan han omöjligen krävas på en avgift för att köpa en ny. Å andra sidan kan det finnas en schablonavgift för sådant.
Citera
2010-11-08, 19:50
Medlem
Väldigt gammal tråd.

Tingsrätten kan ta upp det och det kan handla om 10 000-talskronor. Det hände en kompis för några år som sket i att lämna tillbaka några böcker på Malmö stadsbibliotek. Han sket i påminnelserna och sen inkassokraven, när han sen fick en kallelse till Tingsrätten kändes det värt att uppmärksammas, tror det gällde bedrägligt beteende. Han är för övrigt portad på livstid. Man saknar nästan gymnasietiden, lite nostalgisk...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in