2009-09-28, 15:15
Medlem
vid bänkpress när armarna är raka brukar jag trycka upp axlarna, omkring 10 cm blir det ca, vad är dåligt/bra med denna rörelse? tränar inte med tunga vikter
Citera
2009-09-28, 15:42
Medlem
Axons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kinyo
vid bänkpress när armarna är raka brukar jag trycka upp axlarna, omkring 10 cm blir det ca, vad är dåligt/bra med denna rörelse? tränar inte med tunga vikter
Det är en rehabövning för serratus anterior och inget du ska göra under ett bänkpresslyft.

Mvh
Citera
2009-09-28, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Axon
Det är en rehabövning för serratus anterior och inget du ska göra under ett bänkpresslyft.

Mvh

tack för svar.

varför inte? Det blir ju en muskel till i övningen?
Citera
2009-09-28, 16:01
Medlem
aq10s avatar
Bänkpress tar väl i övrigt ganska bra på axlarna eftersom att bröstmusklerna sträcker sig en bit ut på axlarna.

Rätta mig om jag har fel.
Citera
2009-09-28, 16:21
Moderator
^Eazs avatar
Finns ju den här övningen

http://www.exrx.net/WeightExercises/...lderRaise.html
Citera
2009-09-28, 16:22
Medlem
pezrulezhaakons avatar
kinyo

Visst blir det en till muskel med i övningen, frågan är vad du vill. När du aktiverar serratusmuskeln genom att föra fram skulderbladet så gör du bröstträningen mindre effektiv.
Senast redigerad av pezrulezhaakon 2009-09-28 kl. 16:25.
Citera
2009-09-28, 16:24
Medlem
pezrulezhaakons avatar
aq10

Bröstmuskeln och deltamuskeln har inget gemensamt med varandra förutom att de samverkar vid bröstövningar. Båda påverkar överarmsbenet.
Citera
2009-09-28, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pezrulezhaakon
Visst blir det en till muskel med i övningen, frågan är vad du vill. När du aktiverar serratusmuskeln genom att föra fram skulderbladet så gör du bröstträningen mindre effektiv.

ahh, perfekt svar, tack!

då kommer jag fortsätta köra så, att ha stora bröstmuskler är inget mål för mig
Citera
2009-09-28, 17:01
Medlem
Arne Perssons avatar
Kör du tungt så blir det nog inte så mycket av den där lilla M. serratus anterior-godbiten...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in