• 1
  • 2
2009-09-29, 18:03
Bannlyst
Det slog mej en tanke idag att varför är det så många som röstar Socialdemokraterna och Moderaterna och sedan klagar på dom. Jo, det är därför dom har inte läst deras partiprogram och inte känner partiet väl.

Jag fick en tanke då att när man går 1:a året på gymnasiet. Då är man 16/17 år. Jag valde just 1:a året för då har man inte rösträtt och då är det bara 1 eller 2 år kvar tills man får rösta. När man går i 1:a så tycker jag att det borde finnas en obligatorisk kurs om Politik och partier.
Det är bara för att få folk att veta vad alla partier står för och vad dom har gjort och vad dom vill göra.

Om denna kurs skulle existera så tror jag att folk skulle rösta rätt och inte rött. (skämt )

Vad tror ni? Tror ni att det är farligt att lära 16 åringar om politik? Är det farligt för partier som S eller V eller M? Folk bara gnäller på dom, än fast dom röstade på dom.
Citera
2009-09-29, 18:05
Medlem
Gluffsens avatar
Är det inte tänkt att man ska lära sig sådant i samhällskunskapen?
Citera
2009-09-29, 18:08
Medlem
hejje_99s avatar
Hmm vart har du fått att man inte lär sig det ifrån? Det gör man, mycket också!
Citera
2009-09-29, 18:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Gluffsen

När jag gick det så fick vi inte lära oss något om politik eller partier.
Det var mest snack om Hitler. Att han var så ond...ondare än stalin.
Citera
2009-09-29, 18:09
Medlem
Norpheuss avatar
Citat:

Samhällskunskapen är rent flum där man utbildas att älska islam och massinvandring, att vara politiskt korrekt osv. Logisk eller praktisk politik är oviktigt.

De flesta samhällare blir på så sätt vänster som försöker debattera med sin flummande och emotionella politik, vilket alltid är lika kul (jag går natur tredje året).
Citera
2009-09-29, 18:13
Bannlyst
Citat:

Beror på vilket program man går på gymnasiet. Vissa har inte samhälle alls i gymnasiet. Dock i grundskolan gör man det, men då är man upptagen med annat och tänker inte på att man i framtiden ska rösta.

Jag tycker att gymnasiet eller universitetet bör införa vissa obligatoriska kurser så som stadskunskap, filosofi och nationalekonomi. Vi skulle bli så mycket klokare av detta.
Citera
2009-09-29, 18:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Gosta-Fjong
Beror på vilket program man går på gymnasiet. Vissa har inte samhälle alls i gymnasiet. Dock i grundskolan gör man det, men då är man upptagen med annat och tänker inte på att man i framtiden ska rösta.

Jag tycker att gymnasiet eller universitetet bör införa vissa obligatoriska kurser så som stadskunskap, filosofi och nationalekonomi. Vi skulle bli så mycket klokare av detta.

Gymnasiet helst.
Citera
2009-09-29, 18:14
Medlem
henkishs avatar
Jag har då aldrig fått lära mig om vad partierna står för osv på samhällskunskapen bara hur själva demokratin är uppbyggd + att samhällskunskapen i gymnasiet är 3dje året på min skola.
Senast redigerad av henkish 2009-09-29 kl. 18:18.
Citera
2009-09-29, 18:17
Bannlyst
Eller vi fick lära oss om partier, då är det bara partier. Men då gick jag i 5:an.
Vi fick lära oss olika färger om partierna. Meningslöst dynga.
Citera
2009-09-29, 18:23
Moderator
Strix m/94s avatar
Nu är...

Citat:
Ursprungligen postat av Norpheus
Samhällskunskapen är rent flum där man utbildas att älska islam och massinvandring, att vara politiskt korrekt osv. Logisk eller praktisk politik är oviktigt.

De flesta samhällare blir på så sätt vänster som försöker debattera med sin flummande och emotionella politik, vilket alltid är lika kul (jag går natur tredje året).

...det rätt länge sedan jag själv hade kontakt med gymnasiet, men läser man inte samhällskunskap och Sveriges statsskick mm under första året? PK-kunskap har man ju haft i nio år, så det behöver man väl inte där? Ritar man fredsteckningar fortfarande också?

Att inte utbilda skol- och gymnasieelever i det svenska statsskicket, svensk politik etc måste rimligen bryta mot läro- och kursplan och således vara tjänstefel.
Citera
2009-09-29, 18:25
Bannlyst
Vi fick lära oss lite om vad partierna stod för, men det var en väldigt partisk bild som läraren gav oss. (S)
Citera
2009-09-29, 18:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av persson121
Det slog mej en tanke idag att varför är det så många som röstar Socialdemokraterna och Moderaterna och sedan klagar på dom. Jo, det är därför dom har inte läst deras partiprogram och inte känner partiet väl.

Jag fick en tanke då att när man går 1:a året på gymnasiet. Då är man 16/17 år. Jag valde just 1:a året för då har man inte rösträtt och då är det bara 1 eller 2 år kvar tills man får rösta. När man går i 1:a så tycker jag att det borde finnas en obligatorisk kurs om Politik och partier.
Det är bara för att få folk att veta vad alla partier står för och vad dom har gjort och vad dom vill göra.

Om denna kurs skulle existera så tror jag att folk skulle rösta rätt och inte rött. (skämt )

Vad tror ni? Tror ni att det är farligt att lära 16 åringar om politik? Är det farligt för partier som S eller V eller M? Folk bara gnäller på dom, än fast dom röstade på dom.

Partier och demokrati tas väl upp sensat på högstadiet, om än bristfälligt. SÅ var det för mig i alla fall.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in