Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-08-25, 01:14
  #169
Medlem
fluff995s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tristressig

Någon som testat Karak? Nytt spel med starka influenser från drakborgen, passar väl som familjespel/barnspel. Tyckte det var ok, lite få komponenter och spelmekaniker dock, men tål att utsättas för husregler och storytelling.


Nope, inte testat. Ser lite lågbudget ut när jag kollar bilder. Det visuella är rätt viktigt för mig, förmodligen viktigare än själva spelmekaniken. Ser spontant ut som en mer strömlinjeformad och barnanpassad klon av Drakborgen, så det kanske funkar för barn.
Citera
2023-08-25, 16:19
  #170
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Dan Glimne på Alphaspel (Stockholm) just nu, kl. 16-18
Om ni vill ha ert gamla Drakborgen signerat.
Citera
2023-08-27, 11:58
  #171
Medlem
Megadolmes avatar
Har originalet från -85 nånstans i källaren, lite slitet men jag tror allt är kvar i det.

Underbart spel!
Citera
2023-08-31, 12:55
  #172
Medlem
sfrges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Nja, så mycket extra fart via lönndörrarna får man ju inte.
Du måste ju stanna kvar i ett rum.
Nästa drag säger du "jag letar", och om du då hittar en lönndörr, som du väljer att använda får du flytta dit.

Detta står uttryckligen i reglerna som jag just nu håller i. (1985 år upplaga)

Faktiskt, på alla år, inte tänkt på att bergstrollet kan ge D12 i skada, men det är rätt sällan någon väljer flykt.

Det fanns ju ett mönster i mötena med monstren.
Angående Bergstrollet så
Citera
2023-08-31, 14:45
  #173
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sfrge
Det fanns ju ett mönster i mötena med monstren.
Angående Bergstrollet så
Så var det nog.

Har väl inte spelat Drakborgen så mycket i modern tid, men någonstans i bakhuvudet känner jag igen det, att avvakta när man stöter på bergstroll.
Citera
2023-08-31, 21:06
  #174
Medlem
176-761s avatar
Jag har spelat Bokäventyret-varianten flera gånger nu. Den kom ut i samband med brädspelets version nu i augusti. Någon vecka åt ena eller andra hållet.

Riktigt roligt, känns verkligen som de gamla bokäventyren, choose your adventure, och samtidigt svårt. Mycket dödligt, flera platser där det är välj mellan att gå åt höger eller vänster, för att på nästa avsnitt som man skickas i helt enkelt dö. Lyckats hitta en väg in och ut, men den bygger också på att ha haft tur i slagen då resultaten bakom en del dörrar är olika beroende på tärningsslagen. Som i spelet, vad du får för kort påverkar.

Har någon mer testat det?
Citera
2023-10-08, 18:08
  #175
Medlem
sfrges avatar
Lite trist att dom nya hjältarna i Fandrake-versionen har exakt samma egenskaper som dom gamla.
Som Bela Snabbsckäkta till exempel. Hon finns ju på baksidan av Bardor Bågmans hjältebricka. Hon har exakt samma SF, VF etc som Bardor. Dom hade väl kunnat ändrat lite i alla fall. Kanske gett henne en mindre i styrka men ökat hennes vighet istället.

Då hade det ju funnits en större mening med att välja den ena istället för den andre.

Bela är för övrigt den sötaste av alla hjältar☺️.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback