Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2004-01-05, 10:15
  #1
Medlem
AnkBanks avatar
Superbt spel från -85 (tror jag).

I nyutgåvan är det naturligtvis något skit för småbarn, dvs inte hälften så kul.
Någon som har spelet eller vet var man kan få tag på det?

/Ankan
Citera
2004-01-05, 10:21
  #2
Medlem
.:] Über [:.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnkBank
Superbt spel från -85 (tror jag).

I nyutgåvan är det naturligtvis något skit för småbarn, dvs inte hälften så kul.
Någon som har spelet eller vet var man kan få tag på det?

/Ankan


var du inte ett småbarn när det kom 85 och diggade det hårt
pga utav det riktade sig till barn då med???
Citera
2004-01-05, 10:23
  #3
Medlem
Psychopatics avatar
Jaa.. det kommer jag ihåg. Superbra spel!

Fast jag tror aldrig jag fattade helt expansions-setet som kom senare.
Citera
2004-01-05, 10:25
  #4
Medlem
Jajemän! Det har jag spelat för många många år sedan. Jag och min bror fick alltid brädspel när vi var yngre och bodde hemma. Vet inte var man får tag i det idag, men jag minns att jag i vart fall då tyckte att det var 'mycket nöje'.

Upp till fyra spelare tror jag att det är, då varje spelare börjar sitt inträde i drakborgen i var sitt hörn/ingång i borgen. Själva spelplanen har ingen given bana utan det är tänkt att man 'utforskar sin egen väg' in till skatten i mitten av spelplanen. Man drar 'rumskort' som visar olika rum och sedan bygger man på som man vill. Spelplanen ser med andra ord aldrig likadan ut två gånger. Man drar 'händelsekort' och kan råka på monster och fällor. Tärningen i kombination med karaktärernas olika sidor spelar in. Klassiskt! Lite creepy för små barn kanske.
Citera
2004-01-05, 10:25
  #5
Banned
Caine_Gothenburgs avatar
Har både originalet och expansionen med underjorden. Hur kul som helst, spelade det väldigt mycket när jag var runt 10-12.
Citera
2004-01-05, 10:27
  #6
Medlem
Japp! Underjorden ja! Nu minns jag! Nästa gång jag är hemma får vi spela det Caine!!

Ett annat fint brädspel var Talisman. Det hade också en hel del expansion sets. Det hade ungefär samma charm.
Citera
2004-01-05, 10:35
  #7
Medlem
Quektimas avatar
Underbart spel!
Står i en kasse i källaren.

Provade docka att spela det med min sambo för ett par år sen och hon uppskattade det inte lika mycket som jag...

Så ska man spela det så är det nog med gamla nostalgiker

Mvh Q
Citera
2004-01-05, 10:50
  #8
Medlem
a4swes avatar
Drakborgen spelade jag aldrig.
Men Talisman och Hero quest var bra inkörsportar till det senare rollspelandet.
Bäst var ju helt klart Hero quest, jag och en kompis körde det 24/7 (nästan, vi var små och var tvungna att sova och sånt) i en vecka, turades om att vara den onda trollkarlen och allt fick ett tråkigt slut när min idiot kompis vägrade spela honom och sabbade spelet varje gång det blev hans tur.
Citera
2004-01-05, 10:54
  #9
Banned
Caine_Gothenburgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lilo
Japp! Underjorden ja! Nu minns jag! Nästa gång jag är hemma får vi spela det Caine!!

You're on! Jag paxar Thargrim den Mörke (han med de lysande ögonen och psykisk förmåga)
Citera
2004-01-05, 11:02
  #10
Banned
johnny_xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caine_Gothenburg
You're on! Jag paxar Thargrim den Mörke (han med de lysande ögonen och psykisk förmåga)
HÄ! Tacka vet jag Siger Skrapyxa...
Citera
2004-01-05, 11:05
  #11
Banned
Caine_Gothenburgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johnny_x
HÄ! Tacka vet jag Siger Skrapyxa...

Han heter Sigeir Skarpyxa, du otrogne!

Kom just på att spelet ligger hemma hos mina föräldrar, 40 mil härifrån. Varför kunde jag inte kommit ihåg det när jag ändå var hemma över jul? Ja ja, det lär väl bli hembesök under våren, så jag kan rensa garderoben.
Citera
2004-01-05, 11:21
  #12
Medlem
.:] Über [:.s avatar
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback