Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2004-01-05, 13:17
  #13
Banned
johnny_xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caine_Gothenburg
Han heter Sigeir Skarpyxa, du otrogne!

Kom just på att spelet ligger hemma hos mina föräldrar, 40 mil härifrån. Varför kunde jag inte kommit ihåg det när jag ändå var hemma över jul? Ja ja, det lär väl bli hembesök under våren, så jag kan rensa garderoben.
Sorry, det var ju några år sedan.
Jag står med böjt huvud och skäms...
Citera
2004-01-05, 13:45
  #14
Medlem
Ralfons avatar
När jag sitter här och tänker efter kan jag erinra mig att jag spelat detta spel eller någonting som liknar er beskrivning, det är ju knappast omöjligt att det finns ett antal liknande spel...ni pratar om "Sigeir Skrapyxa" & "Thargrim den Mörke ", hur många snubbar finns det att välja mellan i DRakborgen..?
Citera
2004-01-05, 14:05
  #15
Banned
Caine_Gothenburgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ralfon
När jag sitter här och tänker efter kan jag erinra mig att jag spelat detta spel eller någonting som liknar er beskrivning, det är ju knappast omöjligt att det finns ett antal liknande spel...ni pratar om "Sigeir Skrapyxa" & "Thargrim den Mörke ", hur många snubbar finns det att välja mellan i DRakborgen..?

Ett helt gäng. Nu tar jag all info fritt från minnet, så om det är några fel så...

I det ursprungliga spelet fanns:

Sigeir Skarpyxe - en vikingliknande kille med yxa och sköld
Riddar Rohan - en riddare i helrustning och svärd
Durim Dolkspänne - en kille utan rustning som kan attackera på avstånd med sina kastdolkar
Bard Bågman - precis som det låter, förutom att han hade ett armborst
Alfric nånting - nån munkliknande kille

I expansionen fanns:

Yubaru Tori-Jima - en ninja med en massa specialförmågor
Charak-Hai - en barbar
Prinsessan nånting - kommer inte ihåg så mycket om henne
Dzala Naryn (eller nåt sånt) - hade en konstig reptilliknande varelse med sig, som slogs åt henne

Det fanns nog fler, men dessa är de jag kommer ihåg. Behöver jag nämna att 99% av utrymmet i min hjärna upptas av totalt oviktig information?
Citera
2004-01-05, 15:18
  #16
Medlem
Psychopatics avatar
Min favorit var alltid Riddar Rohan, han hade flest KP:s. Fast jag minns att vi alltid fuskade med solen, annars hann man ju inte! Sen fuskade vi alltid med draken i skattkammaren också, la alltid tillbaka de sovande drakarna i högen igen

Ska ta o plocka fram spelet nu, om jag inte minns fel kunde man spela själv också fast det är säkert inte lika roligt då.
Citera
2004-01-05, 15:40
  #17
Awaiting Email Confirmation
Cold dead handss avatar
Vi fuskade aldrig med solgången, men däremot var den väldigt lätt att glömma bort ibland.

Jag kommer ihåg att jag hittade en rumsbricka hemma hos en kompis som spelat hos mig men som inte hade spelet själv. När jag frågade varför han snott med sig en spelbricka sa han att den måste ha fastnat i hans socka eller något sånt. Trodde honom inte :mad:
Citera
2004-01-05, 15:50
  #18
Medlem
AnkBanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .:] Über [:.
var du inte ett småbarn när det kom 85 och diggade det hårt
pga utav det riktade sig till barn då med???


Hmm, det kom ut 85, men jag var ett småbarn då, så jag spelade det inte då.
Spelade det när jag var 10-12 (inte sådant småbarn som jag avser i min första post) och det var hur kul som helst.


Citat:
Ursprungligen postat av .:] Über [:.


usch, fy, tvi.
Detta är den barn-utgåva som finns nu. Jag har inte tittat i boxen, men utsidan ser sådär gullig och "manga-rund" ut, för 6-8 åringar. Sen går ju hjälten som en jävla bög. Nej, ner med "Legenden".
Citera
2004-02-10, 08:00
  #19
Medlem
aac_rippers avatar
En cool grej som jag inte kände till var att Drakborgen var förlaga till Games Workshop's Dungeon Quest. Läste det på http://www.drakborgen.nu/asp/legenden.asp

Jag har "bara" 7 mil hem till morsan, blir nog att plocka fram Drakborgen och expansionen ur den gamla spelkistan nästa gång jag är där och hälsar på. Jävlar om hon har gett bort det till nån oaktsam snorunge!

I värsta fall får jag väl köpa Legenden och skriva egna regler (för att inte tala om köpa in lite coola tennfigurer att köra med).
Citera
2004-02-10, 14:35
  #20
Medlem
Drakborgen var/är så fruktansvärt kul. Händer fortfarande att jag spelar det någon gång med brorsan och några kompisar. Givetvis med expansionen till.. =)


Citat:
Ursprungligen postat av Caine_Gothenburg
Ett helt gäng. Nu tar jag all info fritt från minnet, så om det är några fel så...

I det ursprungliga spelet fanns:

Sigeir Skarpyxe - en vikingliknande kille med yxa och sköld
Riddar Rohan - en riddare i helrustning och svärd
Durim Dolkspänne - en kille utan rustning som kan attackera på avstånd med sina kastdolkar
Bard Bågman - precis som det låter, förutom att han hade ett armborst
Alfric nånting - nån munkliknande kille

Nu blir jag lite besser-wisser men:
Det fanns bara fyra karaktärer i originalet. Durim Dolkspänne tillhör expansionen. Min favorit var Riddar Rohan i originalet, och Yubari Tori-Jima (väldigt osäker på stavningen) i expansionen. Durim Dolkspänne var dock rätt cool också.

Citat:
I expansionen fanns:

Yubaru Tori-Jima - en ninja med en massa specialförmågor
Charak-Hai - en barbar
Prinsessan nånting - kommer inte ihåg så mycket om henne
Dzala Naryn (eller nåt sånt) - hade en konstig reptilliknande varelse med sig, som slogs åt henne

Det fanns nog fler, men dessa är de jag kommer ihåg. Behöver jag nämna att 99% av utrymmet i min hjärna upptas av totalt oviktig information?

Med viss hjälp från Caine_Gothenburgs lista så är detta de karaktärer jag kommer ihåg:

Yubari Tori-Jima: Tre svärd på ryggen, mest KP i hela spelet, men ganska tråkig ändå. Inga specialförmågor väl? Förutom sin abnorma HP (som gjorde att han inte fick någon magisk ring från början)
Charak-Hai Vargdödaren: Härlig kille vars specialförmåga var bärsärkargång. Aningen svårspelad.
Prinsessan minns inte jag heller namnet på. Vet att det var mängder med prickar över alla vokaler i namnet, såg ut som ett Tolkien-influerat alvnamn. Hade en stenslunga och någon mystisk salva som läkte KP.
Trollkarlen: Minns ej namnet. Hade inga vanliga stridskort, utan bara massa trollformler som var rätt coola. Kunde stoppa tiden, kasta eldbollar och gå genom väggar bland annat.
Thargrim den Mörke: Kunde hypnotisera folk, och var rent allmänt en mörk och mystisk riddare.
Durim Dolkspänne: Mysko lönnmördartyp som kastade dolkar. Fanns små kort med dolkar på som spelaren fick från början, och var tvungen att kassera allt eftersom man använde dem.
Ninjan: Minns ej namnet. Hade blåsrör med giftpilar och shurikens. Kunde gömma sig i skuggorna för att undvika strider.
Dzala Naryn: Synsk, kunde se hur rumsbrickorna såg ut innan hon gick in i rummen. Hade med sig ett gulligt husdjur som slogs för henne.


Någon som minns något mer? Får väl ta och besöka brorsan och kolla in spelet för att hitta alla namn...
Citera
2004-02-10, 22:36
  #21
Medlem
Ow. Vi har nostalgitrippat över det här spelet i flera år, och igår kom rumskompisen hem med den nya utgåvan som han köpt till sig själv i födelsedagspresent.
Citera
2004-02-13, 23:27
  #22
Medlem
Tomas tvivlarens avatar
Tycker att Drakborgen borde K-märkas
Citera
2004-02-17, 03:55
  #23
Medlem
kaleids avatar
Hm, jag har minsann också ett Drakborgen liggandes hemma hos min farsa när jag tänker efter Det blev en spelrevival i min bekantskapskrets härom året, men den har mest handlat om Risk och Alfapet.
Citera
2004-02-18, 12:47
  #24
Medlem
AnkBanks avatar
Hohohoh...

jag har kanske hittat en säljare....
fan vad glad jag blir om jag får köpt det..


btw.... det fanns ett helt nytt på Tradera.... gick för lite över 900:- spänn...
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback