2009-10-04, 13:16
Medlem
Stubbe11s avatar
Ja som ni läst rubriken...

Jag har tänkt att hitta o köpa ett spännande övergivet hus och renovera huset/lite ladugård, omvandla till ett mysigt ställe.

Det är en drömprojekt, som jag kan hålla i många år och renovera småningom. Jag gillar kreativ snickararbete och mitt blod besitter fortfarande...

Jag tycker att det är hemskt svårt att hitta såna, gärna 2-3, högst 4 timmar från Stockholm med bilfärd. Gärna Söderut, typ Nyköping - Oxelösund - Norrköping - Västervik, östkusts skärgårdar. Det är min första chansa.

Jag är inte säker på hur det går till.
Om jag hittar ett övergivet hus då ska jag ringa till kommunens gatukontor eller dylikt, ev kontakt med ägare som inte använt på länge där ställen... gör man så?
Brukar det jättebilligt att köpa övergivet hus, tom gratis? ? (vet att det blir asdyrt att renovera)

Kan man ge mig tips så kan jag titta på och kolla... gärna bilder om ni har såna.

Jag uppskattar er som hjälper till och ger tips.
Tack på förhand!

PS inga skitsnack förekommer här eller ni tycker att det är galet, så behövs inte skriva här, BARA seriöst och sanning, tack.
Senast redigerad av Stubbe11 2009-10-04 kl. 13:18.
Citera
2009-10-04, 14:10
Medlem
guttersluts avatar
Jag känner också att jag behöver veta hur man går till väga!
Citera
2009-10-04, 17:45
Medlem
hottentots avatar
Jag hade iaf tagit kontakt med kommunen som huset ligger i och kollat upp ägaren sen ringt och kollat om dom vill sälja.

Jag tror inte du hittar några helt värdelösa o övergivna hus inärheten av dom städerna du räknat upp, hade jag letat något billigt så hade det blivit i triangeln söderköping/aneby/västervik, några mil utanför örebro, nordvästra delarna om vättern, 5mil runt östhammar och givetvis norrland där du troligtvis kan få en hel by om du vill.

Gratis kan det kanske bli om du har tur och ingen vill veta av stället samt att det är så dåligt att det inte är värt att anlita mäklare alt skicka ut det på blocket annars kostar ett renoveringsobjekt inte speciellt mycket om det ligger ute på blocket el hemnet.

Jag vet om ett par kåkar som är övergivna och dom hade jag inte tagit emot om jag fick dom, taket har rasat in på det ena samt trädgården är sjukt igenväxt (ägarna försökte ge bort det till en polare men tom han sa nej) det andra huset har vart övergivet i minst 20 år och det finns bara en fuktskadad timmerstomme kvar samt en lada i liknande skick, det tredje är en mögelskadad 40tals kåk som ligger i ett industriområde precis vid järnvägen dessutom kommer det troligtvis rivas när någon av industrierna vill bygga ut så det är nog knappast tillsalu. Det krävs nog tur om du ska hitta något övergivet som kan va värt att renovera.
Citera
2009-10-04, 18:40
Medlem
Stubbe11s avatar
Chansen är värt juh. Jag förstår... är ganska medveten om det att det inte finns så "nära" till sthlm som jag räknat upp.
Tänk om nån FB:are känner till som bor i områden som jag räknade upp. Extra bonus

Bra att veta iaf för du har försökt, o sen till triangeln. Så lixom hur det gick till väga.

Jag är mer intresserad av att skaffa meråt ladugård, röd stuga, ev värdhus-liknande. Inte en hel by och någon av industrierna.

Coolt om jag skulle hitta nån klassisk i skåne/småland.. Det är andra hand...
tredje hand västerut mot Göteborg, väst om Örebro, som "triangel" du nämnt om.

T.ex länk: http://www.lst.se/kronoberg/amnen/ku...09/lessebo.htm

Där ligger Åkerby i Lessebo kommun .. bidrag för 126 150 kr. Bilder är före renoveringen...

Jag har tänkt att ansöka bidrag för kulturmiljö så nåt, så borde det vara lättare att fixa få pengar, men jättesvårt att få.

Haninge - Gudö
http://www.haninge.se/Kulturkulturhu...miljoer/Nr-02/

Men säkert en milj kr! Om de skulle ha sålt... Jag tycker att det är lite konstigt att kommunen tar över och fixar o sen försöker sälja 3-4-5 milj kr.
Senast redigerad av Stubbe11 2009-10-04 kl. 18:50.
Citera
2009-10-05, 11:05
Medlem
Quantilhos avatar
Flyttas till Bostad och Trädgård från UE

/Mod
Citera
2009-10-05, 11:10
Medlem
snurreskvätts avatar
Familjen har ett ställe i Västervik. Just där är det relativt dyrt och inte så mycket övergivna hus direkt.
Däremot verkar det finnas gott om små övergivna samhällen på väg ner.
Björnsholm dyker upp direkt i huvudet. Sedan finns det några till som jag inte kommer ihåg vad de heter.

Tror det bästa är att bara åka ner och svänga in där man ser skyltar till samhällen man aldrig hört talas om.
Citera
2009-10-05, 15:05
Medlem
Det kan hända att du får huset (fastighetstillbehöret) gratis, men jag har svårt att se någon, varken privatperson eller kommun ge bort fastigheter (mark) gratis.
Citera
2009-10-05, 15:33
Medlem
Stubbe11s avatar
Ja. Det är vanligt att det KAN hända att sänka bort fastigheter men ej mark, som kommunen eller ägare vill ha pengar.

Jag tycker att det inte är så allvarligt problem om det krävs nåt pengar t.ex. mark.
Se upp för oxå, att byggnadsnämnd kan begära att riva ner helt hus t.ex. olovlig byggnad... Jag har sett sånt hus på blocket för längsen.

Jag försöker att hitta så "låg prislapp" som möjligt.

Bra tips... Jag ska köra som utflykt där bort söder om västervik. Det skadar inte.

Det är inget att vara bråttom. Det kan vara 3-4-5-6 år tills jag hittar.
Citera
2015-01-09, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stubbe11
Ja. Det är vanligt att det KAN hända att sänka bort fastigheter men ej mark, som kommunen eller ägare vill ha pengar.

Jag tycker att det inte är så allvarligt problem om det krävs nåt pengar t.ex. mark.
Se upp för oxå, att byggnadsnämnd kan begära att riva ner helt hus t.ex. olovlig byggnad... Jag har sett sånt hus på blocket för längsen.

Jag försöker att hitta så "låg prislapp" som möjligt.

Bra tips... Jag ska köra som utflykt där bort söder om västervik. Det skadar inte.

Det är inget att vara bråttom. Det kan vara 3-4-5-6 år tills jag hittar.

Har du hittat något?, är själv intresserad av köpa övergivet hus, men mer uppåt i landet
Citera
2015-01-10, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trolltomte
Har du hittat något?, är själv intresserad av köpa övergivet hus, men mer uppåt i landet
Uppåt finns de gott om dem och dessutom finns de ofta på blocket och liknande med ett pris..runt 100000-200000 tusen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in