2009-10-05, 17:29
Hej.
Jag läser etnologi på Stockholms Universitet och jag håller just nu på med ett fältarbete med temat Urban Exploration. Fältarbetet kommer att till en stor del att handla om Klara skyddsrum och andra skyddsrum i Stockholm men också om intressanta UE platser i Stockholm.
Mitt syfte är att undersöka myter som skapas om platser i Stockholms underjord och varför dessa platser blir så laddade och viktiga. Jag tänkte helt enkelt ställa några frågor här i forumet och hoppas på att så många som möjligt svarar. Om detta känns jobbigt så tar jag gärna emot svar via PM. De som vill vara anonyma, (om det skulle hända att jag tar med några användarnamn i fältarbetet) får gärna vara det. I sådana fall kommer användarnamnet att vara fingerat och forumets namn kommer heller inte att nämnas.
Materialet kommer att användas i sammanställningen av en fältrapport i etnologi på A nivå. Om ni har några andra frågor så svarar jag så gott jag kan. Dessa frågor är de jag har i nuläget men det är möjligt att andra frågor tillkommer i takt med att nya ämnen kommer upp eller fältrapporten utvecklas.
Varför började du med UE?
Vad känner du att du får ut av UE?
Vad är tjusningen med UE?
Vad får dig att vilja klättra ner i en tunnel eller bergrum?
Varför är det så spännande att upptäcka en ”ny” bortglömd plats?
Varför döper man vissa platser?
Har de platser som döps större betydelse?
Har någon av dess platser en personlig betydelse för dig och i så fall varför?
Vad känner du till för myter om Stockholm underjord eller andra underjordiska
platser? Utveckla gärna!
Vilka myter kan man säga är falska?
Om du känner till några myter, hur tror du att de har uppstått?
Det finns en myt om att det ska gå en stor rulltrappa ner i Klara skyddsrum, det är mycket möjligt att jag läst detta på Flashback. Några tankar eller åsikter om detta?
Har du hört något om att det ska finnas ett krematorium i Klara skyddsrum?
Vad vet du om myten om tunnelfolket?
Tack alla som tar sig tid att läsa igenom mitt inlägg och svara på frågorna.
Haljadotter
Jag läser etnologi på Stockholms Universitet och jag håller just nu på med ett fältarbete med temat Urban Exploration. Fältarbetet kommer att till en stor del att handla om Klara skyddsrum och andra skyddsrum i Stockholm men också om intressanta UE platser i Stockholm.
Mitt syfte är att undersöka myter som skapas om platser i Stockholms underjord och varför dessa platser blir så laddade och viktiga. Jag tänkte helt enkelt ställa några frågor här i forumet och hoppas på att så många som möjligt svarar. Om detta känns jobbigt så tar jag gärna emot svar via PM. De som vill vara anonyma, (om det skulle hända att jag tar med några användarnamn i fältarbetet) får gärna vara det. I sådana fall kommer användarnamnet att vara fingerat och forumets namn kommer heller inte att nämnas.
Materialet kommer att användas i sammanställningen av en fältrapport i etnologi på A nivå. Om ni har några andra frågor så svarar jag så gott jag kan. Dessa frågor är de jag har i nuläget men det är möjligt att andra frågor tillkommer i takt med att nya ämnen kommer upp eller fältrapporten utvecklas.
Varför började du med UE?
Vad känner du att du får ut av UE?
Vad är tjusningen med UE?
Vad får dig att vilja klättra ner i en tunnel eller bergrum?
Varför är det så spännande att upptäcka en ”ny” bortglömd plats?
Varför döper man vissa platser?
Har de platser som döps större betydelse?
Har någon av dess platser en personlig betydelse för dig och i så fall varför?
Vad känner du till för myter om Stockholm underjord eller andra underjordiska
platser? Utveckla gärna!
Vilka myter kan man säga är falska?
Om du känner till några myter, hur tror du att de har uppstått?
Det finns en myt om att det ska gå en stor rulltrappa ner i Klara skyddsrum, det är mycket möjligt att jag läst detta på Flashback. Några tankar eller åsikter om detta?
Har du hört något om att det ska finnas ett krematorium i Klara skyddsrum?
Vad vet du om myten om tunnelfolket?
Tack alla som tar sig tid att läsa igenom mitt inlägg och svara på frågorna.
Haljadotter