2009-10-05, 17:29
Medlem
Haljadotters avatar
Hej.

Jag läser etnologi på Stockholms Universitet och jag håller just nu på med ett fältarbete med temat Urban Exploration. Fältarbetet kommer att till en stor del att handla om Klara skyddsrum och andra skyddsrum i Stockholm men också om intressanta UE platser i Stockholm.

Mitt syfte är att undersöka myter som skapas om platser i Stockholms underjord och varför dessa platser blir så laddade och viktiga. Jag tänkte helt enkelt ställa några frågor här i forumet och hoppas på att så många som möjligt svarar. Om detta känns jobbigt så tar jag gärna emot svar via PM. De som vill vara anonyma, (om det skulle hända att jag tar med några användarnamn i fältarbetet) får gärna vara det. I sådana fall kommer användarnamnet att vara fingerat och forumets namn kommer heller inte att nämnas.

Materialet kommer att användas i sammanställningen av en fältrapport i etnologi på A nivå. Om ni har några andra frågor så svarar jag så gott jag kan. Dessa frågor är de jag har i nuläget men det är möjligt att andra frågor tillkommer i takt med att nya ämnen kommer upp eller fältrapporten utvecklas.

Varför började du med UE?

Vad känner du att du får ut av UE?

Vad är tjusningen med UE?

Vad får dig att vilja klättra ner i en tunnel eller bergrum?

Varför är det så spännande att upptäcka en ”ny” bortglömd plats?

Varför döper man vissa platser?

Har de platser som döps större betydelse?

Har någon av dess platser en personlig betydelse för dig och i så fall varför?

Vad känner du till för myter om Stockholm underjord eller andra underjordiska
platser? Utveckla gärna!

Vilka myter kan man säga är falska?

Om du känner till några myter, hur tror du att de har uppstått?

Det finns en myt om att det ska gå en stor rulltrappa ner i Klara skyddsrum, det är mycket möjligt att jag läst detta på Flashback. Några tankar eller åsikter om detta?

Har du hört något om att det ska finnas ett krematorium i Klara skyddsrum?

Vad vet du om myten om tunnelfolket?

Tack alla som tar sig tid att läsa igenom mitt inlägg och svara på frågorna.

Haljadotter
Citera
2009-10-05, 22:25
Medlem
acshighs avatar
Varför började du med UE?
Jag har alltid varit fascinerad utav det okända, bortglömda, dolda och hemliga. När jag upptäckte att detta hade börjat organiseras under ett begrepp; Urban Exploration, var jag som fångad direkt. Det var som att en rad intressen man alltid haft, samt saker man känt fascination för, plötsligt samexisterade under en och samma rubrik. Jag var fast direkt.

Vad känner du att du får ut av UE & Vad är tjusningen med UE & Vad får dig att vilja klättra ner i en tunnel eller bergrum?
Jag känner att jag får ut allt som det moderna samhället inte längre ger mig. All spänning man vill bygga bort från vårt dagliga liv och istället försöker kapitalisera på och skapa produkter utav i form av filmer och dataspel. Jag tror UE uppstått som ett svar på att i-världen blivit allt för mkt för mkt vita väggar, glasgallerior och spikraka vägar. Många människor somnar vid ratten, blir dessa "volvosvennar" eller "feta amerikaner" eller vilken form man nu blir stöpt i, andra går raka väggen tvärtemot och försöker leva ut sina behov. Det finns inte bara behov hos alla utav trygghet utan ironiskt nog även utav spänning och upptäckande.
Jag ser bara UE som precis samma tillfredställelse som att titta på bio eller spela dataspel, med den skillnaden att man går steget längre och verkligen upplever känslorna i verkliga livet. Det finns inte mkt som går upp mot "ruset" man får utav att sitta i en tunnelbanevagn full av fulla översminkade brats en lördagnatt 02.00, verkligen skita fullständigt i att man luktar nåt helt förfärligt efter en riktigt lyckad utflykt och bara känna att man upplevt nåt så jäkla mkt större än de översminkade varelserna i vagnen som i samma stund ser ner på en från sina guccisandaler, helt omedvetna om att de hela livet strävat efter samma känsla.

Varför är det så spännande att upptäcka en ”ny” bortglömd plats?
Det triggar igång fantasin, samt är det ju ett mysterium man möter, en gåta som måste ha ett svar; Vad är detta för plats? Varför känner ingen till den? Vilka har byggt den? Närdå? Är den medvetet dold? Eller bortglömd? Vart leder den? Finns det tunnlar härifrån till andra likadana platser tro? etc etc. Helt plötsligt har man famnen full av spännande gåtor att lösa. Tunnlar, rum och grottor att utforska. Det är fantastiskt.

Varför döper man vissa platser?
I början (2002-2004) döpte folk platser dels för att öka mystiken kring dom och lite även för att lättare ha koll på de olika platserna. Några platser fick namn från andra håll; Ormen och U28 är tunnelnamn från SthlmVatten själva som vi tagit med in i UE-världen eftersom folk har gillat dom. Drömmarnas Brunn härstammar ifrån ett gammalt lajv-spel. Gastunneln ifrån det enkla faktum att det går en gasledning genom kulverten, Salt Lake City från upptäckarnas fantasi men också från sin lokalisation nära Saltsjön. Akay/Tariq ifrån de personer som varit ledande i upptäckandet av dessa platser och utnyttjat dom. Duvornas Slott/Brunn ifrån det enkla faktum att här fanns mkt duvor. Etc Etc etc... sen finns en massa andra ställen; Stacken, Bergakungen, Den Galne Matematikerns Galleri.. listan kan göras oändlig. På senare år har man inte alltid namngett ställen för mytens skull utan allt oftare av anledningen att sätta sig själv och sitt nickname på "ue-kartan", det gick inflation i att namnge varenda liten brunn någon hittade ett tag, vilket tog lite charmen av hela grejjen. Självklart hade ett namn som "BetongKulverten" aldrig skapat samma fascination som "Gastunneln", det är nästan alltid de namn som eggar fantasin mest som lever kvar riktigt länge.

Har de platser som döps större betydelse?
Det är de platserna som är ständigt återkommande. Namnet spelar en mycket stor roll för hur kännt ett ställe blir och hur mkt det pratas om det. Av just den anledningen att ett ställe som heter "Gastunneln" triggar igång fantasin hos nya utövare, och alla andra vet exakt vad det gäller för ställe. De mest fascinerande platserna under Stockholm har man medvetet inte givit några namn av just denna anledning.

Har någon av dess platser en personlig betydelse för dig och i så fall varför?
Ja, de ställen jag varit med om att upptäcka och namnge har såklart en liten betydelse. Men det är inte så att jag gråter ifall något blir låst, finns så oändligt mycket.

Vad känner du till för myter om Stockholm underjord eller andra underjordiska platser? Utveckla gärna!
Oj det finns hur mkt som helst. En är väl den gamla härliga myten om att det nånstans under stan finns som en underjordisk mindre stadsdel, bestående av flera hus på enorma fjädringar. En annan myten om att Käppalatunneln kan utrustas med räls i krig och i själva verket är en hemlig militärtunnel till Arlanda. En tredje att det finns en hemlig tunnel ifrån Polishuset till Muskö...

Vilka myter kan man säga är falska?
Jag skulle aldrig döda en myt som fått liv.

Om du känner till några myter, hur tror du att de har uppstått?
Genom folks fantasi, eller genom sanna berättelser som passerat allt för många människor, på fyllan.

Det finns en myt om att det ska gå en stor rulltrappa ner i Klara skyddsrum, det är mycket möjligt att jag läst detta på Flashback. Några tankar eller åsikter om detta?
Det finns ingen sådan och har aldrig funnits, det finns däremot enorma vanliga trappor ner dit i två våningar, från olika håll. Fan nu dödade jag en myt trots allt... men det var en ovanligt tråkig myt

Har du hört något om att det ska finnas ett krematorium i Klara skyddsrum?
Hahaha

Vad vet du om myten om tunnelfolket?
Till min stora sorg sanningen tyvärr, uppbyggnaden av denna myt är fascinerande och jag var en lyckligare människa under den tiden jag fascinerade, häpnade över och utforskade denna myt.

The Chase is better than the catch.

Ange helst inte mitt nickname, det är enda bara ett av ett 30-tal jag använt/använder och inget jag identifierar mig med.
Citera
2009-10-07, 14:17
Medlem
Haljadotters avatar
Tack för ditt svar acshigh. Det är just sådana saker jag är ute efter. Jag skulle gärna vilja höra mer om de myter som finns om platser och också om tunnelfolket, om det är någon som känner för att berätta mer om detta.

Jag kom på att jag faktiskt läser etnologi på B nivå, eller rättare sagt min lärare upplyste mig om det. Det är fortfarande på grund nivå men det är etnologi II Lite pinsamt att inte ha koll på vad man läser .

Jag tänkte också berätta att jag inte är intresserad av att höra var platserna ligger eller hur man tar sig dit, det har jag lyckats att luska ut själv, i alla fall de platser som är mest välbesökta. Jag kommer inte heller att ge sådana beskrivningar i fältrapporten, de platser jag beskriver kommer att sammankopplas med de stadsdelar de ligger i men inte mer specifikt än så.
Senast redigerad av Haljadotter 2009-10-07 kl. 14:19. Anledning: stavfel
Citera
2009-10-07, 22:26
Medlem
smaksaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haljadotter
Jag skulle gärna vilja höra mer om de myter som finns om platser och också om tunnelfolket, om det är någon som känner för att berätta mer om detta.

Inte berätta, men du får gärna läsa och fördjupa dig här:
http://verklighetsspel.se/media/blogs/v-spel/56-67.pdf
https://www.flashback.org/showthread.php?t=563677

Tunnelfolket var en "del" av ett rollspel, som sedan hypades upp en del för att få det att verka lite mystiskt, alltså inget "folk" som levde under jord.
Citera
2009-10-13, 00:33
Medlem
Haljadotters avatar
Tack för länkarna.

Jag har märkt att många trådar här på forumet fokuserar på platsers användningsområden med mera.
Hur viktig är det att ni känner till historien bakom de objekt ni besöker?
Citera
2009-10-13, 01:44
Medlem
Demitris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haljadotter
Tack för länkarna.

Jag har märkt att många trådar här på forumet fokuserar på platsers användningsområden med mera.
Hur viktig är det att ni känner till historien bakom de objekt ni besöker?

Kan ju säga att det sk. "tunnelfolket" är ruffel och båg rakt igenom. Myten hittades på för ett verklighetsspel.

Det beror på hur du menar med historia, har det varit ett SO/militärt, asbest och liknande kan finnas i gamla kåkar, hållbarhet osv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in