2024-11-08, 13:30
Medlem
XGPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skrumpelnubb
Oavsett att du ser till helheten mer än mig så räcker det med att man KAN tolka det som jag gör för att det ska vara en bättre tolkning eftersom det har ett större förklaringsvärde och rimmar bättre med hur verkligheten ser ut.
Nej, din förklaringsmodell innebär hokuspokus och det är inte alls logiskt att allting bara kom till av sig självt av att Gud önskade sig det. Givetvis innebar formandet av jorden ett gigantiskt projekt där inte bara Gud var inblandad. Det går på samma vis inte att ta flummet om Guds treenighet på allvar.
Citat:
Ursprungligen postat av skrumpelnubb
Dels förklarar det varifrån Gud kommer och dels slipper man problemet med en gud SOM INTE KOMMER NÅGONSTANS IFRÅN.
Jaså, var och när kom Gud till menar du?
Citera
2024-11-08, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XGP
Nej, din förklaringsmodell innebär hokuspokus och det är inte alls logiskt att allting bara kom till av sig självt av att Gud önskade sig det. Givetvis innebar formandet av jorden ett gigantiskt projekt där inte bara Gud var inblandad. Det går på samma vis inte att ta flummet om Guds treenighet på allvar.
Det som är avsiktligt skapat är den metafysiska grunden till all existens mer än noll och den skapas av en människa i den sista generationen. Det som har kommit ur detta är uppkommet och inte skapat genom någons vilja.
Citat:
Jaså, var och när kom Gud till menar du?
När den som skapar detta föds som människa.
Citera
2024-11-13, 15:42
Medlem
TwoThousands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TunderTarFyr
Filo var inte en del av Judendomens tänkare, lika lite som Svensken i mitt exempel berättar något om vad Svenskar tror.

Gud skapade människan evig likaså sig själv är.
Vi kan dö köttsligt och sedan ställer vi oss upp igen efter ett litet tag i en annan värld.

Ifall du fick chansen att stanna kvar i drömmen istället för verkligheten, hade du inte tagit denna chans?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in