Citat:
Ursprungligen postat av SKÅNELAND
Jag har ett tag undrat vem den heliga anden är.
Och är igentligen kristendomen en monoteistisk religion?
Fadern, sonen och den heliga anden. Hur går det ihop?

Jag fick nyligen svar på (en till viss del) liknande fråga i religionsforumet. (Tråden heter "är helige anden pedofil" eller liknande... vi kom så att säga off topic - kanske lika bra att öppna en ny tråd)
Det finns tydligen bibelcitat om att det är "OK" att förneka Jesus - men att det är mycket allvarligare att förneka helige anden.
Quote:
--------------------------------------------------------------------------------
Originally Posted by A-A-A
Hur man motiverar att den helige anden placeras över Människosonen.
Jag är inte särskilt insatt i Bibeln men har trott att man inte rangordnade inom treenigheten. (Jag tolkar alltså Människosonen som att man syftar på Jesus - men jag kanske har fel på den punkten)
--------------------------------------------------------------------------------
Quote:
Originally Posted by Padme
Man rangordnar inte Anden som högre än Fadern eller Sonen. Men synen inom kristendomen är att det är Anden som överbevisar människor om deras synder, leder dem till omvändelse och tro och ger dem en inre övertygelse och kraft efter de blivit frälsta. Man kan inte ta emot syndernas förlåtelse annat än genom den Helige Anden. Det är den Helige Anden som verkar när Gud gör helanden och underverk, det är från Anden t.ex. tungotalet och gåvan att profetera anses komma . Den oförlåtliga synden begås antagligen när Gud, genom den Helige Andes kraft, övertygat en människa om sin existens men denna människa ändå vänder Gud ryggen och förkastar honom. Det handlar alltså inte enbart om tvivel, som om man säger att man tvekar på att Gud eller Jesus existerar. Hädar man mot någon av dem är det förlåtligt eftersom man ändå inte har några bevis för deras existens, men hädar man mot Anden så har man fått bevisen och övertygelsen men väljer ändå att inte följa Gud.
De exempel där Jesus varnar för hädelse mot Anden i Bibeln (Matt 12:22 och Mark 3:22) handlar om att fariseérna ifrågasätter honom när han driver ut en demon och påstår att det är med djävulens makt han utför sina underverk, vilket Jesus påpekar är teoretiskt omöjligt. Synden här var alltså att tillskriva Djävulen Guds verk.
I Hebreerbrevet (6:4) finns ett annat exempel på hädelse mot Anden där kristna blivit fyllda med den Helige Ande men avsiktligt ändå lämnat tron på Jesus Kristus.