2004-01-06, 21:11
Bannlyst
Jag har ett tag undrat vem den heliga anden är.
Och är igentligen kristendomen en monoteistisk religion?
Fadern, sonen och den heliga anden. Hur går det ihop?
Citera
2004-01-06, 22:03
Medlem
A-A-As avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SKÅNELAND

Jag fick nyligen svar på (en till viss del) liknande fråga i religionsforumet. (Tråden heter "är helige anden pedofil" eller liknande... vi kom så att säga off topic - kanske lika bra att öppna en ny tråd)

Det finns tydligen bibelcitat om att det är "OK" att förneka Jesus - men att det är mycket allvarligare att förneka helige anden.

Quote:
--------------------------------------------------------------------------------
Originally Posted by A-A-A
Hur man motiverar att den helige anden placeras över Människosonen.

Jag är inte särskilt insatt i Bibeln men har trott att man inte rangordnade inom treenigheten. (Jag tolkar alltså Människosonen som att man syftar på Jesus - men jag kanske har fel på den punkten)
--------------------------------------------------------------------------------

Quote:
Originally Posted by Padme
Man rangordnar inte Anden som högre än Fadern eller Sonen. Men synen inom kristendomen är att det är Anden som överbevisar människor om deras synder, leder dem till omvändelse och tro och ger dem en inre övertygelse och kraft efter de blivit frälsta. Man kan inte ta emot syndernas förlåtelse annat än genom den Helige Anden. Det är den Helige Anden som verkar när Gud gör helanden och underverk, det är från Anden t.ex. tungotalet och gåvan att profetera anses komma . Den oförlåtliga synden begås antagligen när Gud, genom den Helige Andes kraft, övertygat en människa om sin existens men denna människa ändå vänder Gud ryggen och förkastar honom. Det handlar alltså inte enbart om tvivel, som om man säger att man tvekar på att Gud eller Jesus existerar. Hädar man mot någon av dem är det förlåtligt eftersom man ändå inte har några bevis för deras existens, men hädar man mot Anden så har man fått bevisen och övertygelsen men väljer ändå att inte följa Gud.

De exempel där Jesus varnar för hädelse mot Anden i Bibeln (Matt 12:22 och Mark 3:22) handlar om att fariseérna ifrågasätter honom när han driver ut en demon och påstår att det är med djävulens makt han utför sina underverk, vilket Jesus påpekar är teoretiskt omöjligt. Synden här var alltså att tillskriva Djävulen Guds verk.

I Hebreerbrevet (6:4) finns ett annat exempel på hädelse mot Anden där kristna blivit fyllda med den Helige Ande men avsiktligt ändå lämnat tron på Jesus Kristus.
Citera
2004-01-06, 22:11
Medlem
Sun Rulers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SKÅNELAND

För att göra en lång historia kort:

Jesus är Fadern. Klara påståenden

”Den som har sett mig, han har sett Fadern” (Joh 14:9)
”Jag och Fadern är ett ” (Joh 10:30)

Jesus är Sonen

Hebr 5:8 lärde Sonen
Joh 17 bad Sonen

Jesus är Helig Ande Verser att jämföra med:

Det finns en Ande (Ef 4:4)
Det finns bara en Herre, Jesus Kristus (1 Kor 8:6)
”Och Herren är Anden” (2 Kor 3:17)

Det finns ingen treenighet. Gud är En. Nyckeln till förståelse av undervisningen om Gudomen är Jesu tvåfaldiga natur. Jesus var:

* En människa (8:40) - och också Gud (Joh 20:28; 1 Kor 8:6)
* Inte 50 år gammal (Joh 8:57) - och också evig (Mika 5:2)
* En baby (Luk 2:16) - och den mäktige Guden (Jes 9:6)
* Lärande (Hebr 5:89) - och visste också allt (Joh 21:17)
* Svag och trött ( 2 Kor 13:4; Joh 4:6) - och också den Allsmäktige (Upp 1:8)
* På jorden (Mark 2:10) - och också i himlen (Joh 3:13)
* Sonen (Jes 9:6) - och också Fadern (Jes 9:6)
* En som bad (Luk 22:41) - och också Den som besvarar bön (Joh 14:14)

Dessa skriftställen presenterar inte två gudomspersoner utan istället två naturer - en mänsklig och en gudomlig.
Citera
2004-01-06, 23:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sun Ruler
För att göra en lång historia kort:

Jesus är Fadern. Klara påståenden

”Den som har sett mig, han har sett Fadern” (Joh 14:9)
”Jag och Fadern är ett ” (Joh 10:30)

Jesus är Sonen

Hebr 5:8 lärde Sonen
Joh 17 bad Sonen

Jesus är Helig Ande Verser att jämföra med:

Det finns en Ande (Ef 4:4)
Det finns bara en Herre, Jesus Kristus (1 Kor 8:6)
”Och Herren är Anden” (2 Kor 3:17)

Det finns ingen treenighet. Gud är En. Nyckeln till förståelse av undervisningen om Gudomen är Jesu tvåfaldiga natur. Jesus var:

* En människa (8:40) - och också Gud (Joh 20:28; 1 Kor 8:6)
* Inte 50 år gammal (Joh 8:57) - och också evig (Mika 5:2)
* En baby (Luk 2:16) - och den mäktige Guden (Jes 9:6)
* Lärande (Hebr 5:89) - och visste också allt (Joh 21:17)
* Svag och trött ( 2 Kor 13:4; Joh 4:6) - och också den Allsmäktige (Upp 1:8)
* På jorden (Mark 2:10) - och också i himlen (Joh 3:13)
* Sonen (Jes 9:6) - och också Fadern (Jes 9:6)
* En som bad (Luk 22:41) - och också Den som besvarar bön (Joh 14:14)

Dessa skriftställen presenterar inte två gudomspersoner utan istället två naturer - en mänsklig och en gudomlig.

"Låt oss göra..." står det i skapelseberättelsen.

Jes 6:8 ".....vår budbärare"

Det finns ställen där Jesus talar med sin Fader.

/Jenn
Citera
2004-01-07, 03:27
Medlem
Treenigheten är nog den klurigaste läran i kristen teologi, begreppet finns dessutom egentligen inte ens med i bibeln. Man kan nog inte göra en kortfattad förklaring, och jag är faktiskt inte ens själv helt klar över vad det egentligen innebär. Men det handlar om att det finns tre personer eller personligheter (brukar även kallas hypostaser) i Gud: Fadern, Sonen och den helige Ande.

Ett exempel som är ganska vanligt brukar vara att jämföra med vatten, is, och ånga, som har samma molekyluppsättning men helt olika egenskaper. En annan beskrivning är att jämföra med solen, där solen på himlen är Fadern, solstrålarna är Sonen som kommer ned till jorden, och den helige Ande är ljuset och värmen som solen och strålarna avger. Fast riktigt så enkelt är det förstås inte heller

Läran om treenigheten utvecklades på 300-talet e.Kr. De som försvarar treenigheten menar att Fadern, Sonen och den helige Ande är en oskiljaktig enhet. Att åtminstone Fadern och Sonen är en enhet hittar man bibliska belägg för i framförallt Johannesevangeliet:

"I begynnelsen fanns Ordet och Ordet fanns hos Gud och Ordet var Gud. Det fanns i begynnelsen hos Gud. Allt blev till genom det, och utan det blev ingenting till av allt som finns till." (Joh 1:1-3)

"Och Ordet blev människa och bodde bland oss, och vi såg hans härlighet, en härlighet som den ende sonen får av sin fader, och han var fylld av nåd och sanning." (Joh 1:14)

"Ordet" syftar här utan tvekan på Jesus.

I samma evangelium hävdar Jesus själv att han är en preexistens och det är möjligt att han t.o.m. tillskriver sig själv Gudsnamnet "Jag Är" (JHVH): ”Sannerligen, jag säger er: jag är och jag var innan Abraham blev till.” (Joh. 8:58), "Den som har sett mig har sett Fadern." (Joh 14:9), "Tro mig när jag säger att jag är i Fadern och Fadern i mig." (Joh. 14:11), "Då skall ni fatta och förstå att Fadern är i mig och jag i Fadern" (Joh 10:38).

Dessa anspråk på gudomlighet gör han dock inte i något av de andra evangelierna.

Den tredje personen i gudomen - den helige Ande - ses i kristen teologi som Guds närvaro i människorna som vägleder till tro och hjälper de frälsta att leva enligt Guds plan. Jesus lämnade jorden men lovade att han skulle finnas kvar ändå, i sitt avskedstal till lärjungarna i Johannesevangeliet säger han: "Jag skall be Fadern och han skall ge er en annan hjälpare som skall vara hos er för alltid: sanningens ande" (Joh 14:16).

Att den helige Anden också ska knytas till gudomen som likställd med Fadern och Sonen brukar man belägga med t.ex. dessa citat ur Nya Testamentet: "Herren är Anden, och där Herrens Ande är, där är frihet." (2 Kor. 3:17), "Gud är ande, och de som tillber honom måste tillbe i ande och sanning." (Joh. 4:24), "Och för oss har Gud uppenbarat det genom Anden, ty det är Anden som utforskar allt, också djupen hos Gud." (1 Kor 2:10).

Ett av de ställen i bibeln man menar starkast belägger treenigheten är där Jesus säger till lärjungarna: "Gå därför ut och gör alla folk till lärjungar: döp dem i Faderns och Sonens och den heliga Andens namn (Matt 28:19).

Man kan kanske se det så här:

Fadern är den ursprungliga varelsen som existerat i all evighet, energin som bara "är" ("Jag är"/JHVH).

Sonen är uttrycket som Fadern använder sig av för att uttrycka sig själv i sin skapade värld med skapade varelser, Sonen är Guds ord och länken till Fadern. "Jag är vägen, livet och sanningen. Ingen kommer till Gud utom genom mig." (Joh 14:6).

Den helige Anden är den förenande varelsen i sammanhanget som upprätthåller, hjälper och stärker (brukar refereras till som "hjälparen", "tröstaren" osv.). Den helige Anden är även länken till att finna och uppenbara Sonen. Anden är Guds andedräkt som ger liv, notera t.ex. att Gud ger människan i skapelsen liv genom sin andedräkt och i Johannes 20:22 ”Sedan andades han (Jesus) på dem och sade: ’Tag emot den helige Ande!’”. Det fornhebreiska ordet ruach betyder bokstavligen andedräkt, vind.

Hade det inte varit för att tre påpassligt nog råkar anses som ett heligt tal så skulle det nog inte ha varit omöjligt att det även kunde ha blivit en fyrenighet av det hela. Den fjärde enheten i Gudomen skulle isåfall ha vara Sofia - den gudomliga visheten - personifierad som kvinna.

Treenigheten är inte unik för kristendomen utan existerade även i tidigare religioner där man också föreställde sig tre personligheter i en gud.

Kristendomen ser sig själv officiellt som monoteistisk, frågar du en judisk eller islamsk teolog får du säkert ett annat svar.
Citera
2004-01-07, 04:08
Bannlyst
Treenigheten kan man inte förstå, det är en av poängerna med kristendomen, dess kärna. Man kan i alla fall säga att alla delarna hänger samman, fadern är sonen, sonen är anden, anden är fadern. Sedan finns det massa mysko teorier om det där, paradoxer, som mynnar ut i en intuitiv förståelse.
Citera
2004-01-07, 11:04
Bannlyst
Tack för era svar.
Detta leder genast till en ny fråga:
Hur kan det komma sig att ni är så väl bevandrade i bibelcitat?
Är ni teologistudenter allihop.?
Citera
2004-01-07, 13:26
Medlem
Sun Rulers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jenn
"Låt oss göra..." står det i skapelseberättelsen.

Jes 6:8 ".....vår budbärare"

Det finns ställen där Jesus talar med sin Fader.

/Jenn

Jappz, det är Jesus tvåfaldiga natur du syftar på. Han var både Gud och människa. När Han bad, när Han var hungrig så var det människan som talade med Gud.
Citera
2004-01-07, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sun Ruler
Jappz, det är Jesus tvåfaldiga natur du syftar på. Han var både Gud och människa. När Han bad, när Han var hungrig så var det människan som talade med Gud.

Vilka är "vi" i skapelseberättelsen och i Jesaja bok?

/Jenn
Citera
2004-01-09, 23:11
Medlem
Den hellige ånd er den kraft gud bruker. Det er den hjelperen Jesus sier han vil sende.
Det er fullt mulig å forstå bibelen. Men avogtil kan du ikke bare lese et og et vers!

”Jag och Fadern är ett ” (Joh 10:30).....litt lenger ut i Johannes sier han også at disiplene og han[Jesus] er ett!
Og sier ikke gud også i Mosebøkerne at Mann og kvinne skal være ett?
Dette har med å være samkjørt og enige...det er et billedbruk på at det gud ville ha gjort....det ville også Jesus ha gjort....
Citera
2004-01-10, 10:29
Medlem
Sun Rulers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jenn
Vilka är "vi" i skapelseberättelsen och i Jesaja bok?

/Jenn

"I begynnelsen fanns Ordet, och Ordet fanns hos Gud, och Ordet var Gud. Allt blev till genom det..." (Joh 1:1-3)
"Och Ordet blev människa och bodde bland oss... Johannes (Döparen) vittnar om honom: "Det var om honom [Jesus] jag sade: Han som kommer efter mig går före mig, ty han fanns före mig." (Joh 1:14-15)

Under evigheter före sina drygt 30 år som fysisk människa hade han varit tillsammans med Fadern - ett med Fadern (Joh 1:1-3). Tillsammans skapade de vår värld och fyllde den med liv:

Och tillsammans beslutade de att skapa sin avbild...

"Låt oss göra människor till vår avbild, till att vara lika oss" (1 Mos 1:26)
Citera
2004-01-11, 07:52
Medlem
Jesus var både Gud och Guds son. Enligt den sk. treenigheten har Gud tre olika "personligheter" (grek. persona) nämligen Gud fader, Sonen och den Heliga Anden. Om vi jämför Gud med vatten så blir det hela lite enklare. Vatten kan uppträda i tre olika tillstånd (vatten, is och ånga) samtidigt som den kemiska formeln inte förändras (H2O). Så är det även med Gud. Det är dock viktigt att poängtera att Gud fader, Sonen och den Heliga Anden likväl är skilda individer.

Ordet 'gud' skrivs med stort 'g' då det är ett personnamn. T.ex. Det finns bara en sann gud (gudom) nämligen Gud (den kristna guden).

Saxat från sffs.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in