Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2013-08-11, 07:07
  #13
Medlem
För oss kostar en offshore-indier ungefär 200 kr/h och en onsite-indier 400 kr/h.
Citera
2013-08-11, 16:51
  #14
Medlem
The Barrs avatar
Inte riktigt outsourcing, men väl ett joint venture har jag jobbat i på plats i Kina. Väldigt varierande löner, mellan 9 och 16K i månaden för de kinesiska utvecklarna.

På stället jag var hade de stora problem med management, vi försökte införa och uppmuntra scrum och ett agilt arbetssätt, men det var svårt att få ledningen att acceptera de rutiner en fast agil arbetsmetodik medför. De har problem med att ifrågasätta auktoriteter och det är speciellt ett problem när VD'n sitter inne på sitt rum och kläcker ur sig korkade ideer om hur vi ska bygga vår webbsite och vilken funktionalitet vi ska prioritera, istället för hur han ska driva företaget på bästa sätt.

Koden var i stora delar kass. De älskade copy/paste istället för att koda modulärt och återanvändbart. Vi hade alltid en stor teknisk skuld i systemet för att det alltid var features, features, features som gällde. Tid för refaktorering och prestandaförbättringar fick man på nåder.

Det jobbigaste var nog ändå deras dåliga engelska. Vissa kunde man knappt prata med överhuvudtaget, men även med de som kunde engelska hyffsat bra var det alltid problem med att göra sig ordentligt förstådd med även om de till synes förstod vad man sade rent ordamässigt. Och de har problem med att säga till om de inte förstår något, då nickar de hellre och låtsas som ingenting vilket bidrar till kommunikationsproblemen.

Om det här är representativt för kinesiska utvecklare och organisationer i allmänhet vet jag inte, men så är iallafall min personliga erfarenhet.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback