Citat:
Ursprungligen postat av opensecret
En fråga: Jag hyr min lägenet i andrahand (svart) av en kompis. Hyrevärden vet mao inte om uthyrningen utan jag betalar hyran till min kompis som sen betalar in hyran.
Nu kommer jag säkert att bo här i minst ett år, kanske längre. Vad är det som gäller? Täcker hemförsäkringen skador jag "orsakar" i en lägenhet jag hyr svart?
Min kompis har naturligvis hemförsäkring men han bor i sin köpta lägenhet. Jag har inga problem att införskaffa hemförsäkring men undrar bara vad som gäller. Jag är ju inte skriven här utan är skriven på mitt föräldrahem (där jag då inte behöver hemförsäkring).
Kan jag skaffa hemförsäkring som då täcker denna lägenhet utan att vara skriven här?
Man vet ju inte när olyckan är framme...
Nej hans hemförsäkring täcker inte dig, ditt lösöre eller skador du orsakar. En normal förutsättning för att en försäkring ska gälla är att ni är en familj och är skrivna på samma adress.
För att du ska ha ett skydd för din egendom och din person behöver du en hemförsäkring tecknad i ditt namn på den adress där du är bosatt. Bolagen bryr sig inte om din boendeform.
Det är ju inte lätt för dig att orsaka ett försäkringsfall som drabbar lägenheten. I normalfallet kanske ett rör springer läck eller liknande och då kan det antingen vara fastighetsägarens ansvar, i normalfall om det är en HR. Är det en bostadsrätt kan det antingen vara fastighetsförsäkringen eller bostadsrättsförsäkringen som ägaren har tecknad på adressen. Antingen som en fristående försäkring eller som ett tillägg till hemförsäkringen. I vissa fall har föreningen tecknat en kollektiv försäkring för samtliga BR i fastigheten.
Skulle du mot förmodan ändå hållas ansvarig för inträffad skada blir det en fråga om skadestånd. Då kan det vara väldigt bra att ha en giltig hemförsäkring då ansvarsdelen i din hemförsäkring tar hand om skadeståndskrav riktade mot dig. Du får dock inte ha åsamkat skadan med uppsåt, då gäller inte din försäkring och du får vackert betala ur egen ficka.
Nu kanske jag missade nåt i mitt svar. Men fråga om det är nåt hittade precis till tråden och ska försöka följa den.
Ja jag jobbar också med försäkringar.