2009-10-17, 10:03
Medlem
Snubben2006s avatar
Vilket bolag betalar bäst om man blir bestulen på en kamera värd ca4000-5000 på en utlandsresa?
Hur mycket brukar bostadsrätt-tillägget ligga på?
Citera
2009-10-28, 09:25
Medlem
Wie bitte?s avatar
Vad bra att du startade den här tråden, Supermassive! Nu håller jag på och flyttar till lägenhet igen så då var det nyttig läsning.

Valet för mig blev If (försöker samla alla försäkringar hos ett bolag, och då jag har en bilförsäkring hos If som jag inte gärna byter ut så får det bli If jag väljer) och årskostnad blev 800-nånting spänn/helår, med lösöre värderat högst till 100 000 kr. Ingen hutlös summa att tjafsa om, direkt.

Någon som har erfarenhet av hur If funkar när det är dags att kräva dem på pengar?
Vettigt försäkringsbolag? Slingriga?
Citera
2009-10-29, 23:29
Medlem
-AgamemnoN-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wie bitte?
Vad bra att du startade den här tråden, Supermassive! Nu håller jag på och flyttar till lägenhet igen så då var det nyttig läsning.

Valet för mig blev If (försöker samla alla försäkringar hos ett bolag, och då jag har en bilförsäkring hos If som jag inte gärna byter ut så får det bli If jag väljer) och årskostnad blev 800-nånting spänn/helår, med lösöre värderat högst till 100 000 kr. Ingen hutlös summa att tjafsa om, direkt.

Någon som har erfarenhet av hur If funkar när det är dags att kräva dem på pengar?
Vettigt försäkringsbolag? Slingriga?

Baserat på SKI så skulle jag säga att dom är en av dom tråkigare att ha att göra med när det kommer till att få ersättning för skadan.
Dålig skadereglering är den vanligaste orsaken till att kunderna är missnöjda med sitt försäkringsbolag.

http://www.kvalitetsindex.se/images/...ge02-large.gif
http://www.kvalitetsindex.se/images/...le01-large.gif

Källa: http://www.kvalitetsindex.se/index.p...sk=view&id=124

Citat:
Ursprungligen postat av Snubben2006
Vilket bolag betalar bäst om man blir bestulen på en kamera värd ca4000-5000 på en utlandsresa?
Hur mycket brukar bostadsrätt-tillägget ligga på?

Gällande kameran så är det en villkorsfråga, beror på självrisker och eventuella åldersavdrag eller aktsamhetskrav, så svårt att säga exakt. Men jämföra självrisker kan du göra på:

http://www.konsumenternasforsakrings...=17&image1.y=6

Har du en ände att börja i iaf.

Grov uppskattning för bostadsrättstillägget skulle väl vara 200 - 600 kr, enbart bostadsrättstillägget kan vara dyrare än om du kombinerar bostadsrättstillägget med en lösöresförsäkring.
Senast redigerad av -AgamemnoN- 2009-10-29 kl. 23:41.
Citera
2009-10-30, 08:04
Medlem
Wie bitte?s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -AgamemnoN-
Baserat på SKI så skulle jag säga att dom är en av dom tråkigare att ha att göra med när det kommer till att få ersättning för skadan.
Dålig skadereglering är den vanligaste orsaken till att kunderna är missnöjda med sitt försäkringsbolag.

http://www.kvalitetsindex.se/images/...ge02-large.gif
http://www.kvalitetsindex.se/images/...le01-large.gif

Källa: http://www.kvalitetsindex.se/index.p...sk=view&id=124

Äsch, det lät ju inte direkt förtroendeingivande... nåja, jag får hoppas att jag aldrig får anledning att utnyttja hemförsäkringen (har inte fått anledning ännu, peppar peppar).
Citera
2009-10-30, 08:17
Bannlyst
Som blivande student med BR och BR-tillägg på försäkringen funderar jag på att skippa den helt för att hålla nere kostnaderna.. eller är det väldigt korkat?
Citera
2009-11-02, 21:58
Medlem
-AgamemnoN-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stockbroker
Som blivande student med BR och BR-tillägg på försäkringen funderar jag på att skippa den helt för att hålla nere kostnaderna.. eller är det väldigt korkat?

Jag skulle inte rekommendera det, får du en vattenskada blir det jobbigt. Sedan kan vissa bostadsrättsföreningar ha det i sina stadgar som krav.

Men om du funderar allvarligt på det, läs igenom villkoren en gång till vad ditt tillägg omfattar exakt och ta dig en funderare om det är värt risken.
Men jag menar, det rör sig om några hundra på ett år, så knapert kan det väl ändå inte vara att vara student.
Citera
2010-01-06, 17:43
Medlem
No-n-sences avatar
Årets räkning har kommit, jag kanske inbillar mig men det känns som den har ökat?

Är en hemförsäkring gällande 2 vuxna och 2 barn, med bostadsrätt på värde strax över miljonen för ca 3.500:-/år prisvärd?

Har för närvarande Trygg Hansa med Grund och tilläggen Hemplus och Bostadsrätt.
Citera
2010-01-22, 21:55
Medlem
PWallenbergs avatar
Besökte Länsförsäkringar idag

Och det var snygga lokaler och snygga människor....
Marmorgolv i entren och innesäljaren jag snacka med satt i Gant skjorta och kostym från Tiger. Högt till tak och mycket blingbling! Skulle faktiskt hellre se en halvering av premien om isf dessa överrepresentativa lokaler.
Det finns ett uttryck: "Vilket värde ger det kunden", och det kan man ju undra
Citera
2010-02-17, 09:21
Medlem
Travis.s avatar
Folksam och betalningsanmärkning

Folksam höjde min hemförsäkring från 1930kr per år till 3660kr pga betalningsanmärkning.
Att det rörde sig om 500kr (P-bot) och att jag varit kund hos dom i 15 år utan skador spelade ingen roll.

Ingenstans på premie-fakturan är denna extra avgift specificerad. Fick otrevligt och nonchalant bemötande av tjejen på kundtjänst när jag undrade varför min premie hade fördubblats.

Lite parasit-varning på bolag som sitter och kör kreditupplysningar på sina befintliga kunder innan varje premiefaktura för att kunna tjäna lite extra tycker jag.
Citera
2010-07-01, 15:24
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PWallenberg
Och det var snygga lokaler och snygga människor....
Marmorgolv i entren och innesäljaren jag snacka med satt i Gant skjorta och kostym från Tiger. Högt till tak och mycket blingbling! Skulle faktiskt hellre se en halvering av premien om isf dessa överrepresentativa lokaler.
Det finns ett uttryck: "Vilket värde ger det kunden", och det kan man ju undra

Länsförsäkringar är inte "ett bolag", det är en federation av 24 st olika bolag som tillsammans äger bla Länsförsäkringar AB som äger LF liv där fondliv ingår + äger man Wasa kredit + AGRIA.
Som sakförsäkringskund hos ett lokalt LF bolag så är du delägare i samma bolag då Länsbolagen är ömsesidiga.

Premierna som ett bolag beräknas inte på ett års försäkringstid utan ofta hur risken ser ut över en lång tidsperiod. Således finns det även pengar att tjäna på hur man placerar kapitalet som finns i sakportföljen, delar av detta placeras i fastigheter.
detta då skadorna kan uppträda ojämt, dvs få skador ena året och stora skador andra år.
Den fina fastighet du såg är om den är ägd av bolaget en tillgång för försäkringstagarna, dvs man kan realisera den och få los pengar om så krävs.
Hyr man den bara, tja hur vet du att inte bolaget tittat på andra lokaler som är likvärdiga i kostnad?
Senast redigerad av Svithjod 2010-07-01 kl. 15:36.
Citera
2010-07-07, 12:44
Medlem
En fråga: Jag hyr min lägenet i andrahand (svart) av en kompis. Hyrevärden vet mao inte om uthyrningen utan jag betalar hyran till min kompis som sen betalar in hyran.

Nu kommer jag säkert att bo här i minst ett år, kanske längre. Vad är det som gäller? Täcker hemförsäkringen skador jag "orsakar" i en lägenhet jag hyr svart?

Min kompis har naturligvis hemförsäkring men han bor i sin köpta lägenhet. Jag har inga problem att införskaffa hemförsäkring men undrar bara vad som gäller. Jag är ju inte skriven här utan är skriven på mitt föräldrahem (där jag då inte behöver hemförsäkring).

Kan jag skaffa hemförsäkring som då täcker denna lägenhet utan att vara skriven här?

Man vet ju inte när olyckan är framme...
Citera
2010-07-26, 20:26
Medlem
Eeries avatar
Citat:
Ursprungligen postat av opensecret
En fråga: Jag hyr min lägenet i andrahand (svart) av en kompis. Hyrevärden vet mao inte om uthyrningen utan jag betalar hyran till min kompis som sen betalar in hyran.

Nu kommer jag säkert att bo här i minst ett år, kanske längre. Vad är det som gäller? Täcker hemförsäkringen skador jag "orsakar" i en lägenhet jag hyr svart?

Min kompis har naturligvis hemförsäkring men han bor i sin köpta lägenhet. Jag har inga problem att införskaffa hemförsäkring men undrar bara vad som gäller. Jag är ju inte skriven här utan är skriven på mitt föräldrahem (där jag då inte behöver hemförsäkring).

Kan jag skaffa hemförsäkring som då täcker denna lägenhet utan att vara skriven här?

Man vet ju inte när olyckan är framme...

Nej hans hemförsäkring täcker inte dig, ditt lösöre eller skador du orsakar. En normal förutsättning för att en försäkring ska gälla är att ni är en familj och är skrivna på samma adress.

För att du ska ha ett skydd för din egendom och din person behöver du en hemförsäkring tecknad i ditt namn på den adress där du är bosatt. Bolagen bryr sig inte om din boendeform.

Det är ju inte lätt för dig att orsaka ett försäkringsfall som drabbar lägenheten. I normalfallet kanske ett rör springer läck eller liknande och då kan det antingen vara fastighetsägarens ansvar, i normalfall om det är en HR. Är det en bostadsrätt kan det antingen vara fastighetsförsäkringen eller bostadsrättsförsäkringen som ägaren har tecknad på adressen. Antingen som en fristående försäkring eller som ett tillägg till hemförsäkringen. I vissa fall har föreningen tecknat en kollektiv försäkring för samtliga BR i fastigheten.

Skulle du mot förmodan ändå hållas ansvarig för inträffad skada blir det en fråga om skadestånd. Då kan det vara väldigt bra att ha en giltig hemförsäkring då ansvarsdelen i din hemförsäkring tar hand om skadeståndskrav riktade mot dig. Du får dock inte ha åsamkat skadan med uppsåt, då gäller inte din försäkring och du får vackert betala ur egen ficka.

Nu kanske jag missade nåt i mitt svar. Men fråga om det är nåt hittade precis till tråden och ska försöka följa den.

Ja jag jobbar också med försäkringar.
Senast redigerad av Eerie 2010-07-26 kl. 20:50.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in