2009-10-10, 17:13
Medlem
supermassives avatar
Då jag har sett att det finns ett antal trådar om just hemförsäkring så tänkte jag att det bästa vore att försöka samla alla frågor kring detta i en stor tråd! Såklart kommer det säkerligen startas trådar hejvilt om hemförsäkringar trots det, men nu har vi iallafall en stor som jag hoppas kan komma till nytta för någon, någon gång. Och för att föregå med gott exempel som trådstartare så kan jag börja med lite frågor kring alla dessa hemförsäkringar!

Jo. Det är nu två veckor ganska exakt då jag lämnar boet ungefär för första gången och flyttar till en hyresrätt. Allt annat är fixat förutom hemförsäkringen. Det är en hel jävla djungel när det gäller hemförsäkringar och jag vet inte alls vilken som är bäst för just mig. För ett par veckor sedan kollade jag på Insplanet's hemsida och försökte jämföra. Men då jag redan har tappat förtroende hos Insplanet och allt vad de heter så känner jag att de inte kan hjälpa mig. En lång historia som jag inte tänker ta upp nu.

Hur som helst har jag kollat på Länsförsäkringar och de verkar vara helt okej. Har sett att de har erbjudande för ungdomar mellan 18-25 år. Jag har räknat ut att om jag väljer LF kommer jag att betala ca 850 kronor i årskostnad inkl. allrisken på 300 kronor. Och det är nu som mina frågor kommer:
  • Är det ett bra pris för en ungdom som ska flytta in i en hyres?
  • Är allrisk nödvändigt och vad är det egentligen?
  • Är Länsförsäkringar ett bra försäkringsbolag?
  • Vad har ni för hemförsäkring och hur mycket på ett ungefär betalar ni (om ni bor i hyresrätt dvs.)?
  • Har ni något annat att rekommendera?

Hoppas att någon kan hjälpa mig då jag rent ut sagt suger på sånt här!
Citera
2009-10-11, 19:01
Medlem
supermassives avatar
Bumpar tråden lite! Är det någon som har något svar eller annat intressant att komma med såhär på kvällskvisten?
Citera
2009-10-11, 19:25
Medlem
Wie bitte?s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av supermassive
Bumpar tråden lite! Är det någon som har något svar eller annat intressant att komma med såhär på kvällskvisten?
På fråga 1 svarar jag att du nog inte kommer billigare undan än dessa 850.
På fråga 2 så brukar allrisk vara vad man i dagligt tal kallar "drulleförsäkring", men du bör naturligtvis kolla upp vad det täcker. Men kostar det 300 per år och slutsumman ändå blir 850 skulle jag nog valt det, ja.

Är du medlem i nåt fackförbund? Hemförsäkring brukar ofta ingå i avgiften.
Senast redigerad av Wie bitte? 2009-10-11 kl. 19:28.
Citera
2009-10-11, 20:04
Medlem
supermassives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wie bitte?
På fråga 1 svarar jag att du nog inte kommer billigare undan än dessa 850.
På fråga 2 så brukar allrisk vara vad man i dagligt tal kallar "drulleförsäkring", men du bör naturligtvis kolla upp vad det täcker. Men kostar det 300 per år och slutsumman ändå blir 850 skulle jag nog valt det, ja.

Är du medlem i nåt fackförbund? Hemförsäkring brukar ofta ingå i avgiften.
Okej, det ska jag göra! Tack för dina svar!

Nej, det är jag inte tyvärr.
Citera
2009-10-12, 17:34
Medlem
Jag tror överlag att försäkringarna är likvärdiga.

Kolla om du inte har möjlighet att få en billigare försäkring genom något avtal.

Jag är till exempel med i MSF som är en studentförening, och vi får skaffa en hemförsäkring hos Salus för 50kr / månad. Helt okej!
Citera
2009-10-12, 18:03
Medlem
-AgamemnoN-s avatar
Va lustigt, länsförsäkringar har jag erfarenhet av, är kanske inte helt opartisk. Men för att svara på dina frågor:
    Ja det är ett bra pris, det finns säkert billigare, gör det nästan alltid, men bra är det.
    Allrisk ersätter ditt lösöre vid plötsliga och oförutsedda händelser, typ om du tappar mobilen i golvet eller slår omkull tvn, den brukar ersätta från 30.000 - 50.000 kr per skadetillfälle, är olika bolag till bolag.
    Länsförsäkringar har alltid legat bland topp när det kommer till nöjda skadekunder, och det är det viktigaste att kolla på utöver priset när det kommer till föräskringar och föräskringsbolag.
  • Vad har ni för hemförsäkring och hur mycket på ett ungefär betalar ni (om ni bor i hyresrätt dvs.)?
    Jag bor i en bostadsrätt i andrahand, så jag har samma typ av försäkring som du, har ett lösöresbelopp på 200.000kr nu tror jag, samt allrisk, minns fan inte exakt hur mycket jag betalar, men runt tusenlappen är det iaf.
    Om du är villkorsnörd så skulle jag rekommendera www.konsumenternasforsakringsbyra.se, där kan du jämföra villkor.
Senast redigerad av -AgamemnoN- 2009-10-12 kl. 18:09.
Citera
2009-10-12, 18:14
Medlem
supermassives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -AgamemnoN-
Va lustigt, länsförsäkringar har jag erfarenhet av, är kanske inte helt opartisk. Men för att svara på dina frågor:

Ja det är ett bra pris, det finns säkert billigare, gör det nästan alltid, men bra är det.

Allrisk ersätter ditt lösöre vid plötsliga och oförutsedda händelser, typ om du tappar mobilen i golvet eller slår omkull tvn, den brukar ersätta från 30.000 - 50.000 kr per skadetillfälle, är olika bolag till bolag.

Länsförsäkringar har alltid legat bland topp när det kommer till nöjda skadekunder, och det är det viktigaste att kolla på utöver priset när det kommer till föräskringar och föräskringsbolag.

Jag bor i en bostadsrätt i andrahand, så jag har samma typ av försäkring som du, har ett lösöresbelopp på 200.000kr nu tror jag, samt allrisk, minns fan inte exakt hur mycket jag betalar, men runt tusenlappen är det iaf.

Om du är villkorsnörd så skulle jag rekommendera
    www.konsumenternasforsakringsbyra.se
    , där kan du jämföra villkor.

Tack så jättemycket för en massa bra svar! Uppskattar det verkligen då jag som sagt är riktigt dålig på sånt här.

Känner själv folk som har LF, men de bor i hus och det är väl lite skillnad då när det gäller försäkringar, men de är ju helt klart nöjda med dom iallafall. Och det är väl det jag också kollar på. Hellre betalar jag lite mer i årskostnaden än att välja ett försäkringsbolad som har fått dåligt kundomdöme. Känns tryggare för mig.

Men som sagt. Tack igen för ditt utförliga svar!
Citera
2009-10-12, 18:44
Medlem
-AgamemnoN-s avatar
Citat:
Tack så jättemycket för en massa bra svar! Uppskattar det verkligen då jag som sagt är riktigt dålig på sånt här.

Känner själv folk som har LF, men de bor i hus och det är väl lite skillnad då när det gäller försäkringar, men de är ju helt klart nöjda med dom iallafall. Och det är väl det jag också kollar på. Hellre betalar jag lite mer i årskostnaden än att välja ett försäkringsbolad som har fått dåligt kundomdöme. Känns tryggare för mig.

Men som sagt. Tack igen för ditt utförliga svar!

Så lite så. Kul att kunna hjälpa till, jobbar med försäkringar hela dagarna och dina frågor är hyfsat standard, så fråga på bara, kul att kunna svara på nåt som man faktiskt kan svara på
Citera
2009-10-12, 18:47
Medlem
supermassives avatar
Citat:
Så lite så. Kul att kunna hjälpa till, jobbar med försäkringar hela dagarna och dina frågor är hyfsat standard, så fråga på bara, kul att kunna svara på nåt som man faktiskt kan svara på
Skönt att du fick något att svara på, hehe! Men jobbar du för något försäkringsbolag eller liknande?

Får skaffa mig försäkring nu till veckan så att det är gjort tills första november då det är dags för flytten!
Citera
2009-10-12, 19:12
Medlem
-AgamemnoN-s avatar
Citat:
Skönt att du fick något att svara på, hehe! Men jobbar du för något försäkringsbolag eller liknande?

Får skaffa mig försäkring nu till veckan så att det är gjort tills första november då det är dags för flytten!

Jag sitter på ett kundcenter hos ett av dom största bolagen, man blir lite skadad av att jobba hos ett försäkringsbolag, man ser bara en massa risker och premier överallt.
Men fan roligare att svara på frågor här än att svara i telefonen
Citera
2009-10-12, 19:30
Medlem
supermassives avatar
Citat:
Jag sitter på ett kundcenter hos ett av dom största bolagen, man blir lite skadad av att jobba hos ett försäkringsbolag, man ser bara en massa risker och premier överallt.
Men fan roligare att svara på frågor här än att svara i telefonen
Jag hoppas att du inte är en av dom som sitter och lurar på kunder en massa försäkringar!

Innan jag startade tråden använde jag mig av Insplanet för att jämföra olika försäkringar. Skrev in mina uppgifter och tänkte att "vill de ringa så får de göra det, jag tänker ändå bara jämföra priser och försäkringar". Kollade lite snabbt och sedan satte jag mig vid TV:n. Fem minuter efter ringer telefonen och någon skitnödig Oliver från Insplanet ringer upp. Jag kan inte bestämma mig för om han lät skitnödig eller bara lite bögig. Hur som helst så pratade vi nog bara ett par minuter innan han säger att han ska kolla försäkringar som passar mig och sedan ringa upp mig igen. "Aja, han får väl göra det" tänkte jag och sa hejdå. Mycket riktigt ringer han upp igen och börjar babbla på utav bara helvete om försäkringar hit och dit och säger tillslut att Svedala försäkringar är det som passar mig bäst. Då sa jag det att jag inte alls vill köpa försäkring eftersom jag inte kommer flytta på några månader, utan jag vill bara kolla priser och inget mer. "Jaha, hihihihiiiiiii" hördes det bara i telefonen. Han frågar om jag vill ha Svedala som försäkring och påpekar ett tiotals gånger till att jag inte vill köpa försäkring utan var bara nyfiken på priser. Då säger han istället att han kan skicka ett mail till mig med info om just Svedala. "Information går bra, men jag vill inte köpa något!" är det det sista jag säger innan vi lägger på. "Nejdå!" sa den här killen och lade på.

Tio minuter efter det får jag ett bekräftelsemail på att jag hade köpt försäkring hos Svedala plus ett sms där det står "Tack för att du valde Insplanet!" Självklart var detta en fredag och klockan hade hunnit bli efter sex, så jag fick vänta tills måndagen på att annullera försäkringen. Och det är väl av den anledningen till att jag inte har någon respekt alls för Insplanet. Men det är som sagt mina egna erfarenheter utav dom. Jag är bara glad om det funkar för andra!
Citera
2009-10-12, 19:57
Medlem
-AgamemnoN-s avatar
Citat:
Jag hoppas att du inte är en av dom som sitter och lurar på kunder en massa försäkringar!

Innan jag startade tråden använde jag mig av Insplanet för att jämföra olika försäkringar. Skrev in mina uppgifter och tänkte att "vill de ringa så får de göra det, jag tänker ändå bara jämföra priser och försäkringar". Kollade lite snabbt och sedan satte jag mig vid TV:n. Fem minuter efter ringer telefonen och någon skitnödig Oliver från Insplanet ringer upp. Jag kan inte bestämma mig för om han lät skitnödig eller bara lite bögig. Hur som helst så pratade vi nog bara ett par minuter innan han säger att han ska kolla försäkringar som passar mig och sedan ringa upp mig igen. "Aja, han får väl göra det" tänkte jag och sa hejdå. Mycket riktigt ringer han upp igen och börjar babbla på utav bara helvete om försäkringar hit och dit och säger tillslut att Svedala försäkringar är det som passar mig bäst. Då sa jag det att jag inte alls vill köpa försäkring eftersom jag inte kommer flytta på några månader, utan jag vill bara kolla priser och inget mer. "Jaha, hihihihiiiiiii" hördes det bara i telefonen. Han frågar om jag vill ha Svedala som försäkring och påpekar ett tiotals gånger till att jag inte vill köpa försäkring utan var bara nyfiken på priser. Då säger han istället att han kan skicka ett mail till mig med info om just Svedala. "Information går bra, men jag vill inte köpa något!" är det det sista jag säger innan vi lägger på. "Nejdå!" sa den här killen och lade på.

Tio minuter efter det får jag ett bekräftelsemail på att jag hade köpt försäkring hos Svedala plus ett sms där det står "Tack för att du valde Insplanet!" Självklart var detta en fredag och klockan hade hunnit bli efter sex, så jag fick vänta tills måndagen på att annullera försäkringen. Och det är väl av den anledningen till att jag inte har någon respekt alls för Insplanet. Men det är som sagt mina egna erfarenheter utav dom. Jag är bara glad om det funkar för andra!

Haha, nej, jag är nog raka motsatta, jag är ärligt talat ganska less på att sitta på kundcenter, försöker klara av samtalen så snabbt som möjligt, så jag är förmodligen en av sveriges sämsta säljare, iaf i fråga om att sälja på kunder saker, men jag är duktig på att informera när kunder frågar saker, det i sig gör ofta att man säljer rätt bra. Iaf tillräckligt för att uppfylla målkraven man har.

Jag har faktist några kollegor som har suttit på insplanet, och dom har själva sagt att det är ren provision där och det är ofta många som kör en massa fulingar där, så du är knappast den första som blivit drabbad.
Men det är trist det där, att dom ska hålla på så, förstör ju för alla, men är väl så i alla branscher numera, tm avdelningar som ringer och prackar på en massa skit som man inte vill ha.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in