• 1
  • 2
2009-11-28, 18:27
Medlem
hmm..

Ni har givit mig ett och annat att tänka på. Tack för att ni håller en bra ton och ett konstruktivt deltagande i tråden.

Min första post är kanske aningen missvisande och intetsägande när man läser svaren ni postat.

Jag letar efter programmerare som kan bygga bra applikationer för nätet och det dagliga användandet av tjänster på internet. Hur man sammanlänkar dessa tjänster och utvecklar produkter och tjänster för att kunna skjuta in sig i sammanhang där pengar byter ägare, för det är där det finns pengar att tjäna.

Jag har en del idéer på hur man skulle kunna göra detta, men jag saknar ett konstruktivt bollplank som ser idéerna ur en programmerares perspektiv och som kan uppskatta omfattning och problematik bättre än jag.

Jag är medveten om att folk sitter med egna idéer som de vill utveckla. Men vänder man på det så sitter de i samma båt som jag. Där en sådan person ofta inte har säljet, affärskunskapen och kontaktnätet för att få ut dessa idéer på marknaden, eller placera dem i rätt sammanhang. Så länge man inte heter Janus Friis, Nicklas Zennström, Daniel Ek etc. Men dessa personer är lätträknade och behöver knappast mig... eller en programmerare om man vänder på det igen.

Jag letar helt enkelt efter personer som är mer intresserade av att "Hoppa med på tåget" snarare än att tjäna 20 lax för ett engångs-gigg. Jag ser hellre att rätt person är med och delar. insatsen för alla blir den kunskap man besitter. I ett sånt samarbete behövs alla..

Så nu till frågan igen. Vart hittar jag dessa "vassa" personer? =)

Hoppas jag vart tydlig.

Mvh
F
Citera
2009-11-30, 13:42
Medlem
Ett ganska (läs: förmodligen gigantiskt) stort problem om man nu har turen och få tag i flera duktiga programmerare är att de även måste kunna anpassa sig. Har en kodare suttit och knackat på ett sätt i flera år som den tycker är bra så kan det vara klart problematiskt för den och ändra sig eller se fördelar i nya tekniker förutsättningslöst.

Duktiga programmerare tror jag heller inte drivs speciellt mycket av pengar även om det givetvis spelar roll, det är intresset och det innebär att uppgiften måste vara stimulerande.
Tvivlar på att en riktigt duktig C++ programmerare skulle sätta sig och koda C# eller något annat kalleanka språk även om det var bättre betalt. Man mår bara dåligt och kreativiteten minskar eftersom man inte får utlopp för intresset på samma sätt.

Är skillnaderna stora mellan skickligheten hos programmerarna i projektet så innebär det också stora problem. En nybörjare har mycket svårt och förstå innebörden av en del tankegångar som en skickligare person har, man måste nästan ha råkat på och slitit med problematiken själv för att fatta.
Nya programmerare har kanske fullt sjå med att behärska programmeringsspråken till och börja med medan en skickligare inte alls tänker på språket utan mer tänker på lösningar och konsekvenser där.
Citera
2009-11-30, 21:16
Medlem
Hej,

Jo jag förstår att det finns en hel del fallgropar att falla ner i.

Jag vet inte exakt vilka språk "min programmerare" behöver kunna, men jag kan tänka mig att det handlar om bla PHP, Java, XHTML, CSS, Actionscript samt en del databashantering etc??

Mvh
Fursten
Citera
2009-12-01, 01:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fursten
Jag vet inte exakt vilka språk "min programmerare" behöver kunna, men jag kan tänka mig att det handlar om bla PHP, Java, XHTML, CSS, Actionscript samt en del databashantering etc??
Då går du nog ut lite hårt om du vill hitta sveriges bästa programmerare

Kan räcka med "någon som kan programmera"
Citera
2009-12-01, 03:21
Medlem
Weeblies avatar
Egentligen finns det bara tre "säkra" metoder för att få top 5%-siktet av programmerare (som jag kanske har nämnt förut?):

1. Att plocka dem när de är gröna. Många lyckade projekt härstammar från en grupp studenter som går ihop och får en idé att blomstra. Tyvärr är det oerhört svårt för en utomstående (d.v.s. en icke-student) att hamna i en sådan grupp då denne inte har vänskapsbanden som behövs.

2. Att locka andra genom att själv vara framstående. Google, Microsoft, IBM och alla andra stora aktörer på marknaden kan gott luta sig tillbaka och se CV efter CV ramla in. "Vanliga" företag är sällan intressanta för dessa programmare.

3. Att locka med oerhört höga löner. Det är sant att lön är sällan allt, men det finns nog ingen som argumenterar mot att 90k per månad versus 45k per månad är signifikant.

Om du hittar en annan metod att locka bra programmare utöver dessa tre så tror jag att du skulle kunna tjäna en god slant på att enbart leka arbetsförmedling. Jag har inte stött på ett enda mjukvaruföretag som inte har dessa problem.
Citera
2009-12-02, 01:23
Medlem
Mina vänner. Tack för alla svar i tråden.

Här kommer en liten ändring i mån tråd...

Vart hittar jag en duktig programmerare som kan programmera webb? =)

Mvh
Nicklas
Citera
2009-12-02, 01:40
Medlem
Kaustis avatar
Hur lång tid har du tänkt att utvecklandet av sidan ska ta? Jag har extreeeeemt svårt att se någon såpass kunnig skulle sitta och knacka kod 12 timmar per dygn i tre månader utan att få betalt i början.
Citera
2009-12-02, 02:59
Medlem
Jag kan det inte. Då skulle jag göra det själv. Jag har ingen upfattning om omfattningen som jag skrev tidigare..

mvh
Citera
2009-12-02, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fursten
Jag kan det inte. Då skulle jag göra det själv. Jag har ingen upfattning om omfattningen som jag skrev tidigare..

mvh
har du någon kund på systemet? alltså någon som du vet kommer köpa när det finns färdigt?
Citera
2009-12-02, 17:23
Medlem
Jag jobbar som programmerare.
Hör gärna mer om din plan om intet annat för att kunna ge en uppskattning vad gäller omfattning.
Och nej - påstår inte att jag är Sveriges bästa programmerare.
Citera
2009-12-03, 21:16
Medlem
Pre 1914s avatar
Att leta efter den bästa programmeraren är ungefär som att leta efter den bästa skidåkaren. Helt omöjligt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in