Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-04-19, 21:08
Medlem
Brottargalnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MaxPower89
Återigen, VARFÖR sparkar kickboxarna i K1 med fötterna utan problem?

Nej, det gör dom inte.
Citera
2021-04-19, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brottargalning
Nej, det gör dom inte.

De sparkar med foten. Japansk kickboxning har sina rötter i BÅDE Muay Thai och Kyokushin, som i sin tur har sina rötter i Goju Ryu och Shotokan.
Citera
2021-04-20, 15:48
Medlem
Brottargalnings avatar
Citat:
De sparkar med foten. Japansk kickboxning har sina rötter i BÅDE Muay Thai och Kyokushin, som i sin tur har sina rötter i Goju Ryu och Shotokan.

Ja, visst det finns en variation med folk med bakgrunder främst i karate istället för kickboxningen. Däremot får du notera att de använder sig främst av karatesparkar och inte thaiboxningssparkar. Inte lika hårda sparkar då helt enkelt därav kan de träffa med foten.
Citera
2021-04-20, 17:04
Medlem
Citat:
Ja, visst det finns en variation med folk med bakgrunder främst i karate istället för kickboxningen. Däremot får du notera att de använder sig främst av karatesparkar och inte thaiboxningssparkar. Inte lika hårda sparkar då helt enkelt därav kan de träffa med foten.

Kickboxning lär ut både skenben och instep-rundspark, oavsett vilken bakgrund utövaren har.

Det är inte fastställt att Thaisparken är hårdare än den med instep som har en chamber.

Vi vet inte om chambern skapar momentum och slangbell-effekt som Thaisparken saknar.

Det ser ut som att Kyokushinsparkarna med skenbenet är betydligt hårdare. Och de gör samma sak som Thaisparken bara det att de också använder chamber.
Senast redigerad av MaxPower89 2021-04-20 kl. 17:16.
Citera
2021-04-21, 16:50
Medlem
Brottargalnings avatar
Citat:
Kickboxning lär ut både skenben och instep-rundspark, oavsett vilken bakgrund utövaren har.

Jo, bakgrunden påverkar, du hittar aldrig en kickboxare med thaiboxningsbakgrund som kommer lära ut att sparka med foten.

Citat:
Det är inte fastställt att Thaisparken är hårdare än den med instep som har en chamber.

Vi vet inte om chambern skapar momentum och slangbell-effekt som Thaisparken saknar.

Jo, Thaisparken är den hårdaste. Vet vem som helst som inte är nybörjare. Ta och samla ihop ett gäng av olika kampsportare och håll mits så får du se vilken stil som sparkar hårdast.

Citat:
Det ser ut som att Kyokushinsparkarna med skenbenet är betydligt hårdare. Och de gör samma sak som Thaisparken bara det att de också använder chamber.

Kyokushinsparkarna är snabbare men inte hårdare, sparkar blir inte hårdare bara för att de sparkar med skenbenet. Kyokushin har ju för övrigt förändrats rejält sen det startade beroende på flera faktorer. Utvecklingen syns på flera videor som visat hur stilen förändrats genom åren.

Medgrundaren Kenji Kurosaki fick stryk i Thailand och började därmed använda thaiboxningstekniker inom stilen vilken sedan ledde till att den japanska kickboxningen startade.

Grundaren Mas Oyama var tvungen att välja mellan att börja träna med handskar eller ta bort slag mot huvudet i stilen. Han tog bort slagen mot huvudet vilket i längden också ledde till att mycket av det traditionella fotarbetet som karate brukar förknippas med försvann.
Citera
2021-04-21, 16:59
Medlem
Citat:
Jo, Thaisparken är den hårdaste. Vet vem som helst som inte är nybörjare. Ta och samla ihop ett gäng av olika kampsportare och håll mits så får du se vilken stil som sparkar hårdast.
.

Samma utövare ska leverera respektive spark, inte olika. Detta kan testas då många som tränar Kyokushin även tränar Muay Thai. Då får vi på pränt huruvida chambern generar någon extra kraft.
Citera
2021-04-21, 17:03
Medlem
Citat:

sparkar blir inte hårdare bara för att de sparkar med skenbenet.

Då förstår jag inte vilket argument du har för att Thaisparkarna skulle vara hårdare.

Jag håller för övrigt inte med dig. Är helt övertygad om att en TKD med skenbenet levererar mer kraft, allt annat lika. Det är mer massa som drivs in i mittsen.
Citera
2021-04-21, 20:07
Medlem
Citat:
Jo, bakgrunden påverkar, du hittar aldrig en kickboxare med thaiboxningsbakgrund som kommer lära ut att sparka med foten.
.

Jo. Om han tävlat i båda kommer han göra det. Och det lär han han ha gjort
Citera
2021-04-21, 22:33
Medlem
torrenttobbes avatar
Var spark har sin plats, visst finns det sparkar med foten i muay thai, insida lår till exempel.
Ignashov var en mästare på dessa!
Citera
2021-04-22, 19:36
Medlem
Brottargalnings avatar
Citat:
Samma utövare ska leverera respektive spark, inte olika. Detta kan testas då många som tränar Kyokushin även tränar Muay Thai. Då får vi på pränt huruvida chambern generar någon extra kraft.

Nä, det hade inte visat någonting då personen antagligen tränat mer på en av de sparkarna.

Citat:
Jo. Om han tävlat i båda kommer han göra det. Och det lär han han ha gjort

Förstod du ens vad jag skrev?

Citat:
Då förstår jag inte vilket argument du har för att Thaisparkarna skulle vara hårdare.

Jag håller för övrigt inte med dig. Är helt övertygad om att en TKD med skenbenet levererar mer kraft, allt annat lika. Det är mer massa som drivs in i mittsen.

Thaiboxarna vrider in hela kroppen med sparken för maximal kraft. TKD gör inte det utan snärtar in den.

Jag har tränat med många med TKD-bakgrund, de kan ha tränat i tio år men får aldrig hårdare sparkar än en thaiboxare, snabbare sparkar visst, men en nybörjare som lärt sig thaiboxningssparkar sparkar hårdare.

Med det där inlägget är det rätt så uppenbart att du är en nybörjare utan någon vidare koll på stående kampsport. Du behöver helt enkelt mer träning för att förstå varför.
Citera
2021-04-22, 19:49
Medlem
Citat:
Jag har tränat med många med TKD-bakgrund, de kan ha tränat i tio år men får aldrig hårdare sparkar än en thaiboxare, snabbare sparkar visst, men en nybörjare som lärt sig thaiboxningssparkar sparkar hårdare.
.

Hur hårt du kan slå och sparka är högst beroende av fysiska attribut, vilket är varför samma utövare ska göra de olika teknikerna. Jag sparkar betydligt hårdare än exempelvis Buakaw, som är mycket mindre än mig och för det andra inte särskilt hård sparkare med KB-mått.

Det räcker med att jag bara vrider över höften och sparkar fort (vilket jag gör) så är det hårdare. Allt på mig väger mycket mer än Buakaw.

Nu diskuterade vi dessutom Kyokushin.. och jag hävdar att de sparkar hårdast och att det beror på att de kombinerar TMA med skenben.

Däremot tycker jag inte att kyokushins höga sparkar är bäst rent tekniskt och praktiskt. Där föredrar jag i princip alla andra kampsporter faktiskt. Tycker kyokushinutövares höfter ser konstigt krökta ut.
Citera
2021-04-22, 19:50
Medlem
TheyWillKillUsAlls avatar
Citat:
Med det där inlägget är det rätt så uppenbart att du är en nybörjare utan någon vidare koll på stående kampsport. Du behöver helt enkelt mer träning för att förstå varför.

Det listade jag ut för länge sedan. Hans konstanta, tvärsäkra, orsbajsande och postande av Youtube-klipp i nästan samtliga trådar i forumdelen har skvallrat om det.

En tvättäkta keyboard warrior som gillar att tjafsa på forum men aldrig satt sin fot i en ring.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in