Citat:
Tja en fråga ang handskar till MT.
Är det stor skillnad på MT handskar och vanliga boxningshandskar?
Sitter och kikar på nya handskar då mina gamla vittrar sönder as we speak, kollar just nu på Fairtex BGV1, men känns segt att lägga typ 1100 kr på handskar om det finns liknande kvalite för kanske 500 eller så?
Har ni några tips?
Är det stor skillnad på MT handskar och vanliga boxningshandskar?
Sitter och kikar på nya handskar då mina gamla vittrar sönder as we speak, kollar just nu på Fairtex BGV1, men känns segt att lägga typ 1100 kr på handskar om det finns liknande kvalite för kanske 500 eller så?
Har ni några tips?
Den stora skillnaden mellan en renodlad MT-handske och en "klassisk" boxhandske är att den senare har längre - och tightare - manschett. Ofta har "klassiska" boxhandskar också lite mer stoppning vid handflatan. I en MT-handske behöver man ju både ibland kunna böja handleden något (när man i clinch greppar bakom motståndarens huvud, bl.a). och kunna greppa tag i saker (som när man fångar någons spark för att svepa), så det görs lättast i en handske med just kortare marschett och mindre stoppning i handflatan.
Jag köpte (tillräckligt) bra MT-handskar från muaythaistore.se - som var tillverkade av det Thailändska märket Thaismai. De är gjorda i läder och är - för priset - riktigt bra. Jag har använt mina sedan i februari - så har bara kanske 70 pass i dem än, men hittills har jag varit mycket nöjd.
Det är - tycker jag - en riktigt bra (och prisvärd) handske. De brukar ligga strax under 400kr på muaythaistore.se
Jag har också sett att Decathlon reat ut sina "Outshock"- MT-handskar nu. Ungefär samma prisbild 350-400 spänn för ett par i läder.
Som sagt - inte märken med samma "cred" som fairtex, yokkao, Raja eller Windy, men å andra sidan väldigt mycket handske för pengarna.