• 1
  • 2
2009-10-17, 22:13
Medlem
Alla ovan nämnda butiker riktar sig mer eller mindre till kvinnor. Zara ser man aldrig göra reklam, Gina Tricot och H&M kör regelbundna kampanjer.

Jag tänkte här att vi diskuterar skillnaden mellan de olika företagen?

Hur kan Zara locka till sig kunder utan annonseringar? Om det nu är lyckat vilket det säkert är annars hade de ändrat taktik. Varför kör inte H&M och Gina samma taktik?
Citera
2009-10-17, 22:31
Medlem
Persepones avatar
Det är bara Gina Tricot som enbart för damsortiment.

Jag har har inte tänkt på att zara inte gör reklam, men det hade varit ju intressant att få veta varför dom inte gör det.

H&M gör i princip alltid reklam för både herr och damkläder i sin reklam. I veckans mailutskick är det en stor bild på en man som gör reklam för stickat. Deras rabatter gäller alltid både herr och dam.
Citera
2009-10-17, 22:46
Medlem
Valkyries avatar
Nej, Zara gör aldrig reklamkampanjer. Jag läste om det på wikipedia, det kanske finns mer info där.
Citera
2009-10-17, 22:57
Medlem
Persepones avatar
Kanske en förklaring http://www.e24.se/branscher/konsumen...ikel_51943.e24

Att Zara väljer att inte göra någon annan reklam förklarar han med kedjans koncept där kollektionerna bara görs i ett mindre antal och hela tiden byts ut.
– Det är svårt att få kläderna i reklam när vi efter tre veckor inte har kvar dem i butikerna. Det är en snabb omsättning, säger Jesper Carvalho Andersen.
Citera
2009-10-18, 08:43
Medlem
Bubba_med_ks avatar
Nu hann jag inte vara först men skriver ändå

Zara och H&M har helt olika produktionsstrategi, H&M kör på masstillverkning i lågkostnadsländer (producerar per säsong ungefär) för att på det sättet få låga priser på det dem säljer.

Zara har sina klädfabriker mycket närmare, alternativt i, europa så att det finns en flexibilitet att skifta kläder och hänga med mer i modesvängarna.

Vad jag tror är att H&M behöver nå ut till fler människor med sin strategi så att många personer köper "liknande" kläder, därav hårdare marknadsföring.

Gina Tricot har jag inget att säga om...

/Bubba
Citera
2009-10-18, 15:42
Medlem
_Strebers avatar
Man kunde ju tänka sig att Zara ändå kunde vinna på att göra reklam som inte är bunden till specifika produkter utan bara varumärkesbyggande.
Citera
2009-10-22, 12:30
Medlem
Arcadiandreams avatar
Intressant taktik av Zara. Fast visst borde dom väl ändå tjäna på att göra ren varumärkesbyggande reklam?
Citera
2009-10-22, 19:16
Medlem
brianmolkos avatar
borde kanske lägga denna i datorforum men har någon annan här problem med Zaras site ? tänkte kolla in deras collection vad de har i affären så man kan veta lite vad man ska kolla på när man gör ett besök (kan vara bra att veta i förväg så man får fundera lite och inte göra impulsköp, då jag ogillar att göra det och inte kan fundera för jag har inte Zara butik i min stad)

till problemet flashplayer står bara och maler och snurrar testat i två datorer en med XP en med Vista ..
Citera
2009-11-03, 18:21
Medlem
Tlagnojs avatar
I fallet Zara vet jag att dom är ett företag extremt specifierat på effektiva logistikkedjor och byter ut sina sortiment jävligt ofta. Detta i kombination med att man på Zara endast hänger ut ett plagg i varje storlek gör att det blir lite boutique med låga priser över det hela. Precis den bilden de vill ha.

H&M massproducerar billiga skräpvaror som man lika gärna hade kunnat lägga på ett bord i en hög mitt i affären, vilket det ofta gör också. Gina Tricot känns som ett H&M endast för kvinnor.

Lite OT men herravdelningen på H&M tycker jag alltid är mycket seriösare och finare än kvinnoavdelningen, t.ex. deras kostymer är rätt schyssta om man jämför med andra affärer i samma prisklass.
Citera
2010-01-19, 17:53
Medlem
unsungs avatar
Miljonförluster för Zaras ägare

Det verkar inte vara någon framgångsrik strategi.

Citat:
Det spanska modeföretaget Inditex, som driver kedjorna Zara och Massimo Dutti, har förlorat närmare 300 miljoner kronor på sina svenska butiker de senaste tre åren.

http://www.dagenshandel.se/dh/Dagens...0002AB89C?open
Citera
2010-05-05, 18:44
Medlem
(tidigare insider på zara)
Zara lägger ut mycket pengar på sina skyltförnster. Zaras skyltfönster, framförallt i Spanien (typ Barcelona), är riktigt kända och har varit det väldigt länge. Fönstrena dekoreras nästan aldrig av butikspersonalen utan av "speciallister" som åker runt mellan butikerna. I Spanien finns det en Zaraaffär, inglasad mitt på ett torg som aldrig är öppen för kunder. Denna butik anses vara den "optimala" zarabutiken som resterande zarabutiker (även i sverige) får bilder på, och försöker eftersträva. (Fun fact: att vara butikschef över denna butik anses vara LÅNGT upp i Zaras hierarki) Zara, som ägs av Inditex, har en väldigt liten del av sin försäljning i våra hemtrakter där marknadsföring inom medier är vanliga, och därför har den spanska ledningen valt att göra samma marknadsföring world wide. Det finns ett undantag. Inför mellandagsrean brukar det finnas en liten annons i tidningar (i år var det tex metro).
Inditex, som äger Zara, Pull and bear, Massimo Dutti, Bershka, Oysho m.fl. är världens ledande modekonsern, så att jämföra Zara med Gina och HM är inte alltid så lätt, då Zara bara är en del av något mycket större.
Hur HM och Gina är uppbyggda kan jag däremot inte svara på
Citera
2024-06-13, 08:20
Medlem
Nu anmäls företaget Gina Tricot av Konsumentverket för att de påstått att de odlar skog, utan att göra det. Arean är lite drygt en normal villatomt. Kan väl säga som två normala.

Där har de planterat träd. Och för att berätta det för världen, har de använt Bianca Ingrosso, som uppskattningsvis har fått femtio gånger så mycket som skogsplanteringen på villatomten kostade.

Fy fan, rent ut sagt.

Citat:
Gina Tricot anmäls till Konsumentverket efter SVT:s avslöjande. Och enligt regelverket kan både företag och en influencer fällas för samma kampanj – om det som påstås i kampanjen bryter mot marknadsföringslagen.

– Det man påstår måste man kunna bevisa är sant, säger juristen Anna Gunnarsson på Konsumentverket.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/va...d-grona-loften

Ser fram emot att Bianca tittar in i kameran och ler fånigt och svänger med kjolen, men oh, det hade jag inte en aaaning om. Hoho.

Hittade ingen tråd om enbart Gina Tricot.

Citat:
Bianca Ingrosso bemöter nu kritiken för sin medverkan i Gina Tricots skogskampanj. Influencern litade på att företaget skulle plantera den skog de utlovat, skriver hennes presskontakt i ett mejl till SVT.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/va...erenskommelsen

Hon typ utger sig för att vara riktigt dum i huvudet. Något de flesta redan kände till, men nice att hon själv har kommit till insikt.

Titta gärna på filmsnutten där Bianca pushar för två bikupor och femhundra träd. https://www.svt.se/nyheter/lokalt/va...erenskommelsen
Senast redigerad av Pillerarm 2024-06-13 kl. 08:39.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in