• 1
  • 2
2009-10-26, 08:04
Medlem
Om solen plötsligt slocknade, d. v. s. fusionsprocessen av någon anledning plötsligt stannade ( vi skiter nu i att det är fysiskt omöjligt) hur långt tid tar det innan vi alla är döda?

Att det tar 8 minuter innan det blir väldigt mörkt vet jag eftersom det tar så långt tid för ljuset att nå oss men hur snabbt kommer temperaturen att falla?
Kommer vi att dö tämligen omgående utan att förstå vad som hänt eller dröjer det dagar så att man kan följa jordens undergång på TV?
Citera
2009-10-26, 08:35
Medlem
FINTs avatar
Ganska omgående. Kring ett dygn eller så skulle jag tro. Eftersom att hela jorden är beroende av solen så kan inte jordens fortsätta fungera om den slocknar. Det skulle orsaka katastrofala följder eftersom att om jordens temperatur sjunker bara någon enstaka grad så blir det enorma klimatförändringar och mest troligast skulle allt frysa till is snabbare än ögat.
Citera
2009-10-26, 08:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av VelvetFog
Om solen plötsligt slocknade, d. v. s. fusionsprocessen av någon anledning plötsligt stannade ( vi skiter nu i att det är fysiskt omöjligt) hur långt tid tar det innan vi alla är döda?

Att det tar 8 minuter innan det blir väldigt mörkt vet jag eftersom det tar så långt tid för ljuset att nå oss men hur snabbt kommer temperaturen att falla?
Kommer vi att dö tämligen omgående utan att förstå vad som hänt eller dröjer det dagar så att man kan följa jordens undergång på TV?
KATASTROF
Citera
2009-10-26, 08:41
Medlem
mjohanssons avatar
Vi klarar oss nog betydligt längre än ett dygn ska du se.

Inget direkt svar på frågan, men ämnet har tagits upp hos illustrerad vetenskap: http://illvet.se/fraga-oss/hur-lange-kan-livet-besta
Citera
2009-10-26, 11:14
Medlem
Brottweilers avatar
Fan va grymt fiskar och dylikt nere i Marianergraven förmodligen skulle kunna leva i månader efter att solen försvunnit
Citera
2009-10-26, 11:49
Medlem
Sixfeetunders avatar
Hemsk tanke. Jag tror vi klarar oss mer än ett par dygn iaf men livsgnistan lär ju försvinna utan solen.
Citera
2009-10-26, 11:52
Medlem
tefatspupillers avatar
Men visst hade en hel del kunnat överleva med hjälp av massiva rymdstationer !?
Citera
2009-10-27, 12:59
Medlem
Under---18s avatar
Jag tror att vi klarar oss utan några större problem i 6-12månader, efter det blir större problem.
Citera
2009-10-27, 18:58
Medlem
CaptainNemos avatar
Nerfryst planet på mindre än 24 timmar och i sinom tid även djupfryst med en tjäle som heter duga. All växtlighet lär börja dö inom timmar och djurlivet för det aningens svårt att klara sig vid -240 grader celsius där termometern hamnar oavsett jordens ynkliga egna värmestrålning.

Kanske kunde vi om tid fanns bygga små kolonier i havsdjupet runt de undervattensvulkaner som finns och därigenom kunna överleva ett tag till. De organismer som lever där är ju de verkliga överlevarna.

Citat:
Ursprungligen postat av Under---18
Jag tror att vi klarar oss utan några större problem i 6-12månader, efter det blir större problem.
Njae ... inte riktigt
Citera
2009-10-27, 20:00
Medlem
Dr. Wilys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CaptainNemo
Nerfryst planet på mindre än 24 timmar
Nja...

De flesta föremål kan till första approximation betraktas som klassiska svartkroppstrålare (d.v.s. de absorberar all infallande strålning), vilket gör åtminstone en grov uppskattning ganska enkel.

Atmosfären består som bekant av gas och har därmed urusel värmeledningsförmåga. Enligt Stefan-Boltzmanns lag för utstrålad effekt skulle det ta ungefär 5 dagar för jordens atmosfär att svalna till 0 grader Celsius. Efter 9 dagar ligger temperaturen på -10 Celsius, efter 2 veckor på -20 Celsius och efter 18 dagar på -30 Celsius. Ungefär en månad efter utslocknandet skulle atmosfärens temperatur vara -50 grader Celsius, och efter ungefär 100 dagar omkring -100 grader Celsius. Avsvalnandet fortgår till dess att termisk jämvikt med omgivningen uppnåtts, vilket motsvarar en temperatur på 2.725 K, som är temperaturen hos den kosmiska bakgrundsstrålningen. Dessa siffror för avsvalningshastigheten verkar rätt rimliga då vintern inträder ungefär lika fort (och då har man fortfarande en sol som värmer om dagarna).

Det ska påpekas att dessa siffror är grova uppskattningar; en mer ingående analys av problemet innebär att man måste lösa värmeledningsekvationen (en partiell differentialekvation) för ett sfäriskt skal med lämpliga randvillkor, och det känns som lite för mycket arbete just nu. Jag utgick hursomhelst från att atmosfären när avsvalningen börjar håller en medeltemperatur om 15 grader Celsius vid jordytan. Jag har ockå antagit att atmosfären har en tjocklek av ca 100 km (detta värde är dock inte särskilt viktigt eftersom atmosfärens tjocklek är så liten i jämförelse med jordens radie att man lika gärna kan sätta svartkroppstrålarens area lika med jordens area).

Observera också att dessa beräkningar på baksidan av ett kuvert bara rör atmosfären; när det gäller t.ex. oceanerna blir situationen mer komplicerad. Solen tillför jorden i storleksordningen 10^25 joule/år medan den tillförda effekten från jordens inre (radioaktivt sönderfall etc.) ligger på 10^21 joule/år. Det förekommer alltså en uppvärmning inifrån själva jordklotet, även om den är 4 storleksordningar mindre och alltså inte särskilt märkbar för oss på ytan av jordskorpan. Havens övre skikt skulle frysa inom kanske ett år, men detta islager skulle också fungera som en isolering och sakta ner avkylningen av de djupare regionerna (som dessutom värms en aning av geotermiska processer). Det skulle ta några miljoner år för temperaturen hos jorden som helhet att nå den jämvikt som dikteras av den mängd geotermisk energi som utstrålas från jordens inre, vilket motsvarar en medeltemperatur på -250 celsius.

Livet i djuphaven skulle alltså kunna klara sig rätt länge, men landlevande djur och växter vore däremot rätt illa ute. Fotosyntesen skulle naturligtvis upphöra omedelbart och de flesta växter dö inom veckor. Större träd kan dock överleva i årtionden utan sol och värme tack vare sitt sockerlager och långsamma ämnesomsättning. Det mesta inom djurriket skulle nog försvinna tämligen omedelbart, inom loppet av månader, medan hårdföra mikroorgansimer nog skulle klara sig betydligt bättre.

Mänskligheten skulle nog kunna överleva ett bra tag om vi bara utnyttjade vår uppfinningsrikedom lite. Vind- och solkraft skulle naturligtvis vara en omöjlighet i den här världen; nu är det kärnkraft, kolkraft och möjligen geotermisk energi som gäller. Kanske skulle vi kunna bygga "geodomes" som värms av jordvärme, eller kärnkraftsubåtar som kryssar i djuphaven...
Citera
2009-12-29, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VelvetFog

Jag har funderat på samma sak. Vi behöver ju inte oroa oss för det men man kan ju undra! Den största värmebehållaren är ju jorden själv. Sedan har ju haven en stor värmebevarande förmåga. Jag tror att det tar ca 1 vecka, då är det kört!
Citera
2009-12-29, 14:20
Medlem
sparassiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr. Wily
...
Tack för ett intressant och väl underbyggt inlägg!
Citat:
Ursprungligen postat av sullivans
Jag har funderat på samma sak. Vi behöver ju inte oroa oss för det men man kan ju undra! Den största värmebehållaren är ju jorden själv. Sedan har ju haven en stor värmebevarande förmåga. Jag tror att det tar ca 1 vecka, då är det kört!
Att du ens orkar komma med ett sånt banalt svar efter det Dr. Wily postade? Du kunde väl åtminstone på något sätt återkopplat till det han/hon skrev om du nu tycker annorlunda?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in