Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2009-10-30, 20:09
Medlem
Xtfrs avatar
Vad kan man blanda fr gott med Cognac?
Citera
2009-10-31, 00:26
Medlem
kiwi22s avatar
Cointreau och citronjuice. Lika delar av alla tre. Skaka med is. Servera i kylt cocktailglas : sidecar. Sen gr det att frndra den p hur mnga stt som helst. Tex Calvados istllet fr Cointreau s fr du en Apple Sidecar etc osv.
Citera
2009-10-31, 14:32
Medlem
wuus avatar
Aaah denna gudadryck!
Blanda med Ginger Ale och ha i en limklyfta, det r en av mina favoritdrinkar/groggar alla kategorier.
Jag provade med julmust igr, och det var ocks riktigt gott!

Och s har jag en egenpkommen smarrig jvel: "The French dude"
Lika delar Cognac och Kahlua, en eller tv matskedar pulvermjlk.
Skakas och hlls upp i ett tumblerglas med is. Smakar precis som den gamla goda glassen Kaffe och Cognac.
Eller en White French (French Russian? Jag vet inte vad den ska heta), byt ut pulvermjlken mot vanlig mjlk och drick i highballglas.
Citera
2009-11-01, 09:00
Moderator
Gromguttens avatar
Varfr inte cognac och tonic som man gr i Cognac? Det, eller dess kusin brandy tonic, bestller jag ofta ute.
Citera
2009-11-01, 20:41
Medlem
Ja gott och gott beror ju lite p vad du gillar fr drinkar, men du kan ju blanda med Malibu Cocos:

2cl cognac
2cl malibu cocos
2-3 cl citronsour

Sen har du ju klassiker som Sidecar.
Citera
2009-11-01, 21:09
Medlem
BigIvars avatar
Den gamla klassiska urgroggen p konjak och sockerdricka.
Gott ? Nja...
Citera
2009-11-01, 21:22
Medlem
Spiderwebs avatar
P julaftons kvll smuttar jag p en ljummen julmust med ngra skvttar renault och somnar fljaktligen i min gamla manchesterftlj. Det r ett recept p ngot du aldrig hinner dricka upp innan du somnat.
Citera
2009-11-01, 22:11
Medlem
wuus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigIvar
Gott ? Nja...
Grosshandlargrogg! Det r hmm... Kanske inte vrldens godaste, det blir liksom lite blaskigt p ngot stt.

Jag testade med ppeljuice (sndr ofiltrerad som ej hunnit bli brun) och det var rtt gott. Knns enkelt och bra. Jag skulle kanske kunna tnka mig att dricka det varmt med lite kanel.

Annars r det ju underbart att dricka Cognac i kaffe med mjlk och grna lite choklad (Oboy eller mrk choklad som fr smlta i). Underbart!
Citera
2009-11-02, 12:26
Medlem
Brandy Alexander

*lika delar Brandy/Cognac och mrk kakaolikr

*4-6 cl mjlk/grdde

Skaka med is, servera i kylt cocktailglas och garnera med lite riven muskotnt p toppen!
Citera
2010-05-12, 09:44
Medlem
LXXVs avatar
Pepsi eller annan cola smakar d som rom med cola ungefr
Citera
2010-05-12, 14:37
Medlem
Den klassiska verklassdrinken "kejsargrogg" finns ju Bestr av Cognac och mousserande vin. Br vl helst vara Champagne. Jag har dock inte provat.
Citera
2010-05-12, 14:46
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigIvar
Gott ? Nja...

Citat:
Ursprungligen postat av wääuu
Grosshandlargrogg! Det r hmm... Kanske inte vrldens godaste, det blir liksom lite blaskigt p ngot stt.

Jag testade med ppeljuice (sndr ofiltrerad som ej hunnit bli brun) och det var rtt gott. Knns enkelt och bra. Jag skulle kanske kunna tnka mig att dricka det varmt med lite kanel.

Annars r det ju underbart att dricka Cognac i kaffe med mjlk och grna lite choklad (Oboy eller mrk choklad som fr smlta i). Underbart!
Fast det var vl Eau de Vie som anvndes..i alla fall i sverige.?
En snabb skning:
Vi inledde med grosshandlargrogg, Eau de vie och sockerdricka, ven kallad Mulen himmel, eftersom Eau de vie etiketten saknar stjrnor.
taget frn pluras blogg: http://www.eldkvarnsvartblogg.nu/?p=114
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in