2012-06-12, 19:52
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jeepo
Lövbiff som gick ut igår (11 juni), inte luktat på det än. Hur tror ni det kan se ut imorgon?

Tror inte det är nån fara, det står ju inte giftig efter 11 juni.
Citera
2012-06-12, 22:09
Medlem
Aakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jeepo
Lövbiff som gick ut igår (11 juni), inte luktat på det än. Hur tror ni det kan se ut imorgon?
Om den luktar ok tillaga den väl annars häng ut dem åt skatorna
Citera
2012-06-12, 23:40
Medlem
DDKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av detrol
Hej, det är så att jag glömde att plasta in köttfärsen som blev över och stoppade bara in paketet i kylen några dagar, då den blivit torr, men den har inte förlorat någon färg.
Frös in den för säkerhetsskull sedan, nu är frågan, går den att äta utan att bli sjuk?

Tack på förhand!

Kommentar: Att "frysa in något för säkerhets skull" är ingen bra idé. Mat som ska frysas ska vara färsk och OK. Om du fryser in gammal eller dålig mat är den fortfarande gammal och dålig när du tinar den igen.

Jag hade hivat den där färsen. Jag hade inte ens gett den till hunden.
Citera
2012-06-13, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DDK
Kommentar: Att "frysa in något för säkerhets skull" är ingen bra idé. Mat som ska frysas ska vara färsk och OK. Om du fryser in gammal eller dålig mat är den fortfarande gammal och dålig när du tinar den igen.

Sant! Mat stannar i de läget av hållbarhet den har vid infrysningen men inte i obegränsad tidsrymd. Följdaktligen dödar man inga bakterier på så vis.
Litar inte heller riktigt på rådet att upphettning dödar bakterier. Går efter "bättre kasta bort än kasta upp"...
Citera
2012-06-13, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DDK

Det jag menade med "för säkerhets skull" var mest att jag förväntade mig inte direkt svar på en gång, så ville inte ha den liggandes i kylen mer än nödvändigt. Räknade inte med att den skulle bli mer ätbar för att jag slängde in den.

Men tack för rådet, då skall jag bara hiva den
Citera
2012-06-15, 17:19
Medlem
Jolls avatar
Gjorde pulvermos å pulverbrunsås samt micrade några bitar fläskfile( som varit stekta innan) igårkväll. Ställde sen in den i kylskåpet. Imorse vid 7 la jag matlådan i bilen där den legat fram tills 17. Är de lugnt att käka upp det nu tror ni?
Citera
2012-06-15, 17:20
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joll
Gjorde pulvermos å pulverbrunsås samt micrade några bitar fläskfile( som varit stekta innan) igårkväll. Ställde sen in den i kylskåpet. Imorse vid 7 la jag matlådan i bilen där den legat fram tills 17. Är de lugnt att käka upp det nu tror ni?
jag skulle ätit det, låter ju gott ändå.
Citera
2012-06-15, 18:28
Medlem
Citat:
Det utgör väl inte någon större medicinsk risk fast jag hade ändå inte chansat med tanke på rättens karaktär...
Citera
2012-06-15, 19:28
Medlem
spruxers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helpantad
Det utgör väl inte någon större medicinsk risk fast jag hade ändå inte chansat med tanke på rättens karaktär...

+1
Citera
2012-06-15, 20:20
Medlem
RogerPs avatar
Citat:

Släng skiten och ta lärdom av klantigheten
Citera
2012-06-17, 19:59
Medlem
Jolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RogerP
Släng skiten och ta lärdom av klantigheten

Lesson learnd.
Citera
2012-06-18, 01:21
Medlem
Hur är det med grillat kyckling som råkat få ligga framme? Klarar sig rätt okej va? Åtminstone i förhållande till om den varit otillagad?

Edit: I värsta fall borde man kunna finhacka den och göra pasta-sås på den som får koka ett tag. borde la ta död på det mesta man vill bli av med?
Senast redigerad av Prax^ 2012-06-18 kl. 01:25.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in