2012-06-20, 09:57
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KalleKofot
Ju fetare mat desto kortare frystid, nu är nog 3 månader klent tilltaget men efter 6månader kanske det är dax att käka upp det eller slängas. Nöt klarar sig i alla fall ett år men lax och likande fisk har inte många månader i frysen innan det kan bli dåligt.

Känns som att folk är överkänsliga tbh, har kotletter och liknande som har legat över 1 år (när man köper och det är ojämt antal så får man paket med 1 kotlett i, och dom går sällan åt härhemma då vi är 2) och det har då aldrig varit nåt fel på dom, inte lax/makrill heller som legar närmare 1år...
Citera
2012-06-20, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Känns som att folk är överkänsliga tbh, har kotletter och liknande som har legat över 1 år (när man köper och det är ojämt antal så får man paket med 1 kotlett i, och dom går sällan åt härhemma då vi är 2) och det har då aldrig varit nåt fel på dom, inte lax/makrill heller som legar närmare 1år...
Du blir kanske inte sjuk men fettet kan ha härsknat och maten smakar illa.
Sen är det skillnad på om du har 12 grader kallt i frysen eller 30...
Jag har 18 minus eftersom det är det rekommenderade, hade jag haft lägre temperatur hade det synts på elräkningen... Därför håller jag mig någorlunda till rekommendationerna av hållbarheten på olika livsmedel.
Citera
2012-06-20, 17:21
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helpantad
Du blir kanske inte sjuk men fettet kan ha härsknat och maten smakar illa.
Sen är det skillnad på om du har 12 grader kallt i frysen eller 30...
Jag har 18 minus eftersom det är det rekommenderade, hade jag haft lägre temperatur hade det synts på elräkningen... Därför håller jag mig någorlunda till rekommendationerna av hållbarheten på olika livsmedel.

Som jag sa, har aldrig varit nåt fel å grejjerna, och det omfattar självklart även smaken. Undantagsfall har varit att en del grejjer som inte varit ordentligt packat fått lite frysbränna, aldrig varit med om att grejjerna härsknat. Våran frys ligger ~-20.
Citera
2012-06-21, 17:36
Medlem
oregistrerads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Som jag sa, har aldrig varit nåt fel å grejjerna, och det omfattar självklart även smaken. Undantagsfall har varit att en del grejjer som inte varit ordentligt packat fått lite frysbränna, aldrig varit med om att grejjerna härsknat. Våran frys ligger ~-20.
Jag är med dig, jag har aldrig hittat något som varit dåligt i frysen. Har allmänt dålig koll på vad jag slänger in där och ibland kan något gömma sig och komma fram väldigt långt senare. Aldrig blivit dåligt i smak och aldrig någon som blivit sjuk.
Citera
2012-06-21, 21:58
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oregistrerad
Jag är med dig, jag har aldrig hittat något som varit dåligt i frysen. Har allmänt dålig koll på vad jag slänger in där och ibland kan något gömma sig och komma fram väldigt långt senare. Aldrig blivit dåligt i smak och aldrig någon som blivit sjuk.

Hade en fattig månad här och det resulterade i en plundrad frys, där det bla kom fram en halv julskinka från 2001 och det var inget fel på den...
Citera
2012-06-21, 22:09
Medlem
Ehfraims avatar
Står en Julmust i källaren som skulle sitta fint till midsommarafton. Tyvärr gick den ut i maj. Oöppnad, bör således inte vara någon fara att ställa in den i kylen ikväll och dricka i helgen?
Citera
2012-06-21, 22:39
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ehfraim
Står en Julmust i källaren som skulle sitta fint till midsommarafton. Tyvärr gick den ut i maj. Oöppnad, bör således inte vara någon fara att ställa in den i kylen ikväll och dricka i helgen?
Inga problem
Citera
2012-06-22, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ehfraim
Den kommer inte vara dålig men kolsyran kanske avtagit något.
Öppnade en flaska Ramlösa som var ett år gammal och den var totalt okolsyrad.
Men julmusten är ju inte så gammal.
Sjuk kan du inte bli iaf.
Citera
2012-06-22, 13:48
Medlem
RM1187s avatar
Tror ni det går bra att öppna en Varma Koppen-påse som gick ut i december 2010?
Citera
2012-06-22, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RM1187
Tror ni det går bra att öppna en Varma Koppen-påse som gick ut i december 2010?
Tror det, det är ju mest kryddor i, inga direkta hälsofaror annat än att buljongen kanske härsknat något. Smakar den bra är det ok.
Citera
2012-06-22, 13:51
Medlem
RM1187s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helpantad
Tror det, det är ju mest kryddor i, inga direkta hälsofaror annat än att buljongen kanske härsknat något. Smakar den bra är det ok.
Ska testa nu. Tack för snabbt svar för övrigt!
Citera
2012-06-22, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RM1187
Ska testa nu. Tack för snabbt svar för övrigt!
Varsågod, meddela gärna hur den smakade!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in