Citat:
Ursprungligen postat av Rowo
Lycka - man vet att någonting är bra och värt att eftersträva fler gånger
Du skrev att lycka handlar om att man vet att någonting är bra och värt att eftersträva igen. Borde inte sorg kunna ha en liknande funktion? Man är inte alltid ansvarig för den sorgen man känner, men om jag agerar på ett sätt som är fel, kan jag förstå att det är fel, och på så vis känna sorg, skuldkänslor, för att förstå att det var fel. Om min handling mot en vän, eller dylikt, orsakar negativa känslor hos denne, såsom ilska, sorg, eller dylikt, kan det innebära att vår relation sätts på spel, något som i sin tur får mig att känna sorg. Sorg vill jag inte känna, och förstår då att det är fel, att det är ett agerande jag inte bör eftersträva, eftersom det medför sorg, och sorg är dåligt.
Det kanske också har med etik och moral att göra, att man med tiden lär sig vilka handlingar som leder till sorg, för mig själv såväl som för andra. Sorg är någonting dåligt, så det vill jag ju inte orsaka för andra. På så vis kan det vägleda mig i mina handlingar, för att jag ska förstå vad som är fel, och vad som är rätt, i olika tillfällen, försöka vägleda mig så jag inte agerar fel.
Det kanske även har med försvarsmekanismer att göra. Alla behöver en akilleshäl, för att vi ska ha någon typ av sårbarhet. Utan sårbarhet kan vi inte lära oss. Om vi struntar i allt och aldrig uppfattar någonting som negativt, då lär vi oss aldrig, alltså ungefär som jag skrev ovan. Att det handlar om "hur man ska agera". Men det kanske även är som en svag punkt för andra. Om jag gör något som är fel, mot någon, då har jag alltid min akilleshäl, sorgen. Denne kan individen, som jag gjorde någonting fel emot, utnyttja genom att såra mig. Jag förstår då att det jag gjorde var fel. Dock skulle ju detta kunna skapa en konflikt mellan oss och jag förstår ändå inte att det jag gjorde var fel, utan får enbart ilska emot denne. Det skulle visserligen inte leda till någonting positivt, så ur den synvinkeln finner jag ingen orsak.
Citat:
Jag tror det har något med ödmjukhet och tacksamhet att göra.
Den svåraste sorg mattas trots allt med tiden även om den aldrig försvinner.
Ödmjukhet därför att allting är förgängligt och att man ska Carpe Diem typ.
Tacksamhet för att man fick uppleva det man gjorde med den personen eller vad det nu är man sörjer.
Jag håller med om detta. Det skulle kunna göra att vi uppskattar det vi har. Förstår att vi är lyckligt lottade när vi mår bra. Vi vill ju eftersträva handlingar som ger oss lycka, och undvika de som ger oss sorg. För visst gör det ont att förlora sin flickvän, men det i sin tur kan ju leda till något bättre. Kanske finner jag någon som är bättre för mig, so ger mig mer lycka? Eller vill jag verkligen vara med en person som inte vill vara med mig? Jag var lycklig med min flickvän, alltså är det någon jag vill återskapa. Antingen lär jag mig att anpassa mig, så hon gillar mig igen, eller så finner jag, som sagt, en ny tjej, som vill vara med mig, och som jag vill vara med. Kanske ett dåligt exempel, och dåligt förklarat men det jag menar är att sorg kan ge oss ny kraft att försöka finna lyckan igen, vilket kanske ger oss mer glädje, än den glädjen vi kände innan sorgen.
Allt detta är bara spekulationer, men lite tankar som for upp när jag funderade på ämnet!
Isak