Citat:
Ursprungligen postat av vätte
Hahahaha, humor!
Malou von Sivers:
"Men kan det stämma det som Ian säger, att det här är ett tecken på en misskött invandrings- och flyktingpolitik?"
Agnes Hellström:
"Jag- Tyck- Å stor del tycker jag att det är... Eh, alltså, jag tycker inte att, att invandringen bör begränsas men jag tycker att den bör... Skärpas på det sättet att... Att eeh... Alla människor ska vara välkomna att... Att- Ja, framför allt just med så här det finns ju jättemånga yrkesutövare som inte... Får chans att, eh, ja men att det finns- Det är väldigt svårt att till exempel bli läkare om man kommer som läkare till Sverige, och så finns det en sån här... Ja, men, språktester ska genomföras och man ska integreras på nåt sätt och Sverige ska- Sverigedemokraterna längtar efter en svensk kultur som inte har funnits sen vikingatiden och, och gränsdragningar det är väldigt, väldigt... eh... vagt, tycker jag, jag tycker bara att det finns en så här... Alltså-"
Jag kontrollerade faktiskt att texten överensstämde med vad hon faktiskt sa och det gjorde den väldigt bra!
Sen försökte jag bena ut vad hon ville ha sagt. Jag kom fram till detta:
"Jag tycker inte att invandringen bör begränsas, däremot bör den förändras på det sättet att invandrare ska vara mer välkomna på arbetsmarknaden. Det finns ju jättemånga invandrade yrkesutövare som inte får en chans. Ett exempel på detta är att de som är utbildade läkare inte får jobb som läkare.
I Sverige växer idag inställningen att språktester ska genomföras och att invandrarna ska integreras (här menar hon troligtvis assimileras) på något sätt. Sverigedemokraterna går så långt att de längtar efter en svensk kultur som inte har funnits sedan vikingatiden. Här är det är svårt att se vart gränsen går för vad som är ok."
Huruvida detta besvarar frågan om SD´s framgångar och invandringskritik är tecken på en misskött invandrings- och flyktingpolitik kan man ju fundera på...