• 1
  • 2
2009-11-12, 20:02
Bannlyst
Ian Wachtmeister kör jippon för sin nya bok inför mycket folk, på sistone tycks han nog dock mest frågor om SD och hans hållning till dem.

Vad tror ni, kan det vara en romans på G mellan den om SD kommer in 2010?

http://www.nwt.se/ekonomi/article613504.ece

Citat:
Ian Wachtmeister på bokturné

KARLSTAD: Jag har mina sympatier hos folkpartiet
Ian Wachtmeister, företagare och tidigare tillsammans med Bert Karlsson ledare för Ny Demokrati , har sina sympatier hos folkpartiet. Det avslöjade han under sitt besök i Karlstad och presentationen av den nya boken, ”Rebellerna”.

– Hade Alf Svensson varit kvar som ledare för Kristdemokraterna hade jag inte tvekat att rösta på partiet vid valet 2010, men nu lutar det åt folkpartiet som enligt min mening för en bra politik, säger Ian Wachtmeister.

Det som fångat Ian Wachtmeisters intresse för folkpartiet är programmet för skolan, energiförsörjningen, medlemskapet i Nato och hela det nationella programmet.

– Dessutom gillar jag folkpartiets ledare, Jan Björklund. Han är på många sätt en bra politiker.

Men du var ju inte så god vän med den tidigare folkpartiledaren, Bengt Westerberg, under din tid i Ny Demokrati?
– Nya tider ger nya förutsättningar. Dessutom är Bengt Westerberg sedan länge borta från folkpartiets högsta ledning.

Vad säger du om Sverigedemokraterna, (SD). Gillar du partiet? Ser du några likheter med Ny Demokrati?
– Jag känner inte partiledaren Jimmie Åkesson och jag känner inte till partiet i stort, men jag tror att de ofta säger saker som svenska folket själva skulle vilja säga, men inte vågar. Därför tror jag att partiet kommer att få många röster i valet 2010.

Tror på framgång för SD
Ian Wachtmeister tror att partiet med råge kommer över fyraprocentsspärren.

– Det skulle inte förvåna mig om det om några år handlar om 10-12 procent för Sverigedemokraterna.

Partiet kan alltså få en vågmästarroll i riksdagen?
– Det stämmer. Jag skall med nöje följa hur den frågan löses. Jag är nog ganska övertygad om att det blir en förhandlingsriksdag.

Att Ian Wachtmeister fortfarande drar folk är inte att ta miste på. Det var fullsatt i lokalen när han presenterade boken. Anledningen till att Karlstad presentationsmässigt blev nummer två efter Stockholm har sin förklaring.

Boken har nämligen skrivits i Karlstad av Ing-Marie Larsson. Ian Wachtmeister arbetade med den nya boken från Paris. Han skickade hela tiden ljudfiler till Ing-Marie Larsson som sedan skrivit boken. Den har också kompletterats med en talbok, där imitatören Göran Gabrielsson medverkar med sina politiska gubbar.

– Att arbeta tillsammans med Ian Wachmeister har varit jättespännande och roligt, säger Ing-Marie Larsson.

Vad handlar då boken Rebellerna om?
Den handlar mycket om den typen av människor, företagare och makthavare av olika slag, som vågar säga sin mening och sedan stå för vad de sagt.

– Egentligen är det en historiebok, säger Ian Wachtmeister.
Citera
2009-11-12, 20:06
Medlem
tsews avatar
Ian Wachtmeister är en väldigt slipad och högt bildad man. Om han, vilket han förmodligen inte kommer att göra ansluter sig till SD tror jag många konservativa moderater skulle rösta på SD istället för M.

Här har du ett klipp när han "försvarar" SD en gång till:
http://www.youtube.com/watch?v=uDa2ddXHDvM
Citera
2009-11-12, 20:11
Medlem
cp-apas avatar
Vem är Wachtmeister?

Jag är inte säker på att Wachtmeister skulle göra SD en tjänst om han engagerade sig alltför mycket i partiet. Hur är det för er äldre som röstade och var engagerade politiskt under hans period i Ny Demokrati? Ger han er positiva signaler eller är det han förespråkade föråldrat?

Är inte insatt i Ny Demokrati, men en känsla jag får är att partiet var mer radikalt då än vad SD är idag. Att han skulle sympatisera med SD är då kanske inte förvånande, med tanke på att han är kritisk till dagens felkonstruerade invandringspolitik.

Samtidigt tror jag att SD behöver etablerade åsikter för att nå en bredare opinion än ca 10%, Wachtmeister är kanske nyckeln för SD:s ambitioner att påverka i riksdagen, om än en liten nyckel - av flera nycklar.
Citera
2009-11-12, 20:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av tsew
Ian Wachtmeister är en väldigt slipad och högt bildad man. Om han, vilket han förmodligen inte kommer att göra ansluter sig till SD tror jag många konservativa moderater skulle rösta på SD istället för M.

Här har du ett klipp när han "försvarar" SD en gång till:
http://www.youtube.com/watch?v=uDa2ddXHDvM

Fast jag har ju svårt att tänka mig att Ian skulle ta ett inrikespolitiskt uppdrag som en lajal partiaktivist, skulle väl i sådana fall vara ledarplatsen som var aktuell och det har jag svårt att se att SD ger honom.
Citera
2009-11-12, 20:17
Bannlyst
Citat:
Är inte insatt i Ny Demokrati, men en känsla jag får är att partiet var mer radikalt då än vad SD är idag. Att han skulle sympatisera med SD är då kanske inte förvånande, med tanke på att han är kritisk till dagens felkonstruerade invandringspolitik.

Nej vare sig politiskt eller personligt skulle jag påstå. Men NyD var ju samtidigt mer "nytt" än SD, SD har ju de flesta läst om mellan varven i över 15 år (om än med henska rubriker).
Citera
2009-11-12, 20:30
Medlem
Hardstekts avatar
Att kalla Wachtmeister för en bildad man är väl kanske en överdrift.

Däremot är han rapp och vältalig.

Ingen skulle kunna bli bättre representant för sd i sthlm. Att inte åkesson har ringt honom är för mig ofattbart.
Citera
2009-11-12, 20:33
Medlem
cp-apas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carrie.White
Nej vare sig politiskt eller personligt skulle jag påstå. Men NyD var ju samtidigt mer "nytt" än SD, SD har ju de flesta läst om mellan varven i över 15 år (om än med henska rubriker).
OK så då är det inte förvånande alls att Wachtmeister stödjer SD och Wachtmeister skulle kanske ses som rent av en hjälpande hand för SD, trots att han tillhör det gamla gardet.
Citat:
Ursprungligen postat av Hardstekt
Att kalla Wachtmeister för en bildad man är väl kanske en överdrift.

Däremot är han rapp och vältalig.

Ingen skulle kunna bli bättre representant för sd i sthlm. Att inte åkesson har ringt honom är för mig ofattbart.
Åkesson kanske inte ringer honom för att Wachtmeister inte är intresserad? Eller så har han ringt honom och Wachtmeister svarat att han inte är intresserad.
Citera
2009-11-12, 20:56
Medlem
Klosss avatar
Wachtmeister är en skicklig retoriker som sällan eller aldrig låter sig bli ställd. Han har den där förmågan att få allas öra när han talar. Med det sagt så tror jag inte att han nödvändigtvis skulle bli den där stora tillgången för SD om det ens skulle kunna bli aktuellt. Han skulle som SD medlem ofrånkomligen hamna i mediaskugga och politiska motståndare skulle försöka dra alla upptänkliga och långsökta paralleller mellan Nyd:s dagslenderi och dagens SD.

Jag tycker att det är intressant att Wachtmeister på senare tid har blivit lite politiskt återaktualiserad genom hans ofta insiktsfulla politiska kommentarer. Han är verkligen en friskt fläkt i det facket. Wachtmeister skiter i PK och säger vad han tycker.
Citera
2009-11-12, 21:01
Bannlyst
Citat:
Jag tycker att det är intressant att Wachtmeister på senare tid har blivit lite politiskt återaktualiserad genom hans ofta insiktsfulla politiska kommentarer. Han är verkligen en friskt fläkt i det facket. Wachtmeister skiter i PK och säger vad han tycker.

Men nog har han väl nyligen höjt tonläget angående just SD vesäntligt den senaste tiden? Och det är säkert igen tillfällighet.

Jag kommer osökt att tänka på Sten Andersson och hur han lät något år innan han gick med i SD.
Citera
2009-11-12, 21:21
Medlem
Kingen_kings avatar
Vi tar det en gång till, fast vi tar bort det som handlar om Sd. D v s det som Sd:arna glömde att läsa i artikeln:

Citat:
Ian Wachtmeister, företagare och tidigare tillsammans med Bert Karlsson ledare för Ny Demokrati , har sina sympatier hos folkpartiet. Det avslöjade han under sitt besök i Karlstad och presentationen av den nya boken, ”Rebellerna”.

– Hade Alf Svensson varit kvar som ledare för Kristdemokraterna hade jag inte tvekat att rösta på partiet vid valet 2010, men nu lutar det åt folkpartiet som enligt min mening för en bra politik, säger Ian Wachtmeister.

Det som fångat Ian Wachtmeisters intresse för folkpartiet är programmet för skolan, energiförsörjningen, medlemskapet i Nato och hela det nationella programmet.

– Dessutom gillar jag folkpartiets ledare, Jan Björklund. Han är på många sätt en bra politiker.

Man blir kanske helt förvånadn eftersom det är på FB, men ni vinklar mer än vad Expressen och Aftonbladet lyckas med tillsammans under ett helt utgivningsår.
Citera
2009-11-12, 21:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kingen_king
Vi tar det en gång till, fast vi tar bort det som handlar om Sd. D v s det som Sd:arna glömde att läsa i artikeln:

Man blir kanske helt förvånadn eftersom det är på FB, men ni vinklar mer än vad Expressen och Aftonbladet lyckas med tillsammans under ett helt utgivningsår.

Trådens själva ämne är ju hur mycket ärlighet det ligger i ett sånt påstående från Ian.
Citera
2009-11-12, 21:29
Medlem
Kingen_kings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carrie.White
Trådens själva ämne är ju hur mycket ärlighet det ligger i ett sånt påstående från Ian.
Du menar:

Folk är bara ärliga om dom pratar om Sd, och då om Sd i positiva ordalag. Allt annat dom säger vid samma tillfälle som inte tillfaller Sd positivt är oärligt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in