• 1
  • 2
2009-11-12, 21:52
Medlem
Chronicals avatar
Finns det några fördelar med att vara vig? Att lägga ner tid och smärta för att bli vig utan att det är någon gymnastisk fördel, utan bara som i att man skulle må bättre, organen sitter där de ska och kanske hållning, matsmältning?

Det skulle vara en morot ifall det finns typ dokumenterade fördelar, är alla människor lika stela/viga i princip? Av dem som inte ens försöker menar jag
Citera
2009-11-12, 21:54
Medlem
victor.bs avatar
Det jag främst ser som en fördel är att det kan vara en fördel i vardagen.
Sen på mitt förra jobb så kunde det vara praktiskt att vara lite småvig när man skulle klättra och ha sig i ställningar osv.
Citera
2009-11-12, 21:59
Medlem
Kan inte direkt tänka mig någon fördel av att vara stel?

Ett visst mått av ständigt användade av musklerna i deras hela utsträckning hjälper till att hålla vissa saker i schack?

Tex är jag själv dödens dålig på att någonsin strecha, resultatet? Jag har haft nackspärr, stel rygg, domnande händer osv på grund av att jag sträckt något i nacken/ryggen. Förmodligen på grund av att musklerna inte var vana vid rörelsen och helt enkelt inte gillade en översträckning.

Så nej, jag kan inte förklara fördelarna, men jag kan förklara uppenbara nackdelar av motsatsen. Pröva att vara stel och sedan tappa något på golvet!
Citera
2009-11-12, 22:32
Medlem
Som TheStudent säger så finns det nackdelar med att vara "normal"stel, och förutom obehag så är det lättare att skada sig i t.ex. ländryggen.

Är du vig så brukar det innebära att du lättare kan vara i vissa positioner som annars skulle leda till kramp.

Och det absolut bästa med att vara vig är att du kan köra atg-böj med bra form
Citera
2009-11-13, 00:16
Medlem
mxnissens avatar
Att vara vig är bra, det kan minska skaderisken, speciellt i vissa sporter.
Men att vara för vig eller att ha överrörliga leder är inte bra, känner en del folk som skadat sig rejält pga av det.
Citera
2009-11-13, 00:53
Medlem
Mr.mantastics avatar
harres test
Citera
2009-11-13, 01:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mxnissen
Att vara vig är bra, det kan minska skaderisken, speciellt i vissa sporter.
Men att vara för vig eller att ha överrörliga leder är inte bra, känner en del folk som skadat sig rejält pga av det.

Ja, jag tränar snarast för att bli något stelare. Har jäkla ont i ryggen och kommer nog alltid ha problem men förhoppningsvis kommer jag träna tills 80+ och det kommer definitivt vara en hjälp och lindring.
Citera
2009-11-13, 02:48
Medlem
Hammarn-84s avatar
det underlättar helt klart att vara vig framförallt på många små saker som man inte tänker på
var vig en gång i tiden och skulle koppla om lite kablar till TVn och sånt hos morsan och den står trängd i ett hörn så var då rätt vig så jag stuvade mig in och bökade på sen
vägde då ca 75-80 kg slutade träna TKN och träning uteblev gick upp all vikt till ca 90 då och blev stel igen vart tvungen gör sen om typ samma sak hos morsan haha var totalt lön löst var ingen ide och ens försöka ta sig in så vart tvungen flyta och stöka undan en massa

detta är då en sak som man väl kommer ihåg som etsat sig fast i minnet
mutrar än idag då och då att varför man inte var lättare och vigare
Citera
2009-11-13, 11:36
Medlem
Chronicals avatar
Att det skadar att vara stel är jag ganska på det klara med, och att det är småkul att vara vig när man ska böja sig ner och ta upp något är också rätt basic.

Men om man lägger ner ett massa jobb på att stretcha sig vig, vi säger att det är bra, hur bör man gå till väga?

Håller man på med ngn form av idrott så finns ju ofta streching som en naturlig del, men för de andra, som mig?

Är det nyttigt att vara vig? Och hur gör man? Jag har faktiskt letat litteratur om detta men kammat noll. Och jag menar inte yogaböcker.
Citera
2009-11-13, 11:38
Medlem
Chronicals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hammarn-84
det underlättar helt klart att vara vig framförallt på många små saker som man inte tänker på
var vig en gång i tiden och skulle koppla om lite kablar till TVn och sånt hos morsan och den står trängd i ett hörn så var då rätt vig så jag stuvade mig in och bökade på sen
vägde då ca 75-80 kg slutade träna TKN och träning uteblev gick upp all vikt till ca 90 då och blev stel igen vart tvungen gör sen om typ samma sak hos morsan haha var totalt lön löst var ingen ide och ens försöka ta sig in så vart tvungen flyta och stöka undan en massa

detta är då en sak som man väl kommer ihåg som etsat sig fast i minnet
mutrar än idag då och då att varför man inte var lättare och vigare

Du blev tjock och fick inte plats läser jag bara här, ok
Citera
2009-11-13, 12:37
Medlem
mxnissens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chronical
Och hur gör man? Jag har faktiskt letat litteratur om detta men kammat noll. Och jag menar inte yogaböcker.

Det är bara att stretcha. Men du ska inte stretcha som du t.ex. gör efter ett träningspass dvs håller muskeln sträckt i ca 30 sek.
Vill du bli vig då kommer det att göra ont, håll 1-2min och stretcha ofta.

Stretcha för att bli vig ska du helst göra när du är "kall" i kroppen, annars är skaderisken mycket högre.
Citera
2009-11-13, 12:37
Medlem
Kedoxs avatar
Man kan knulla på de mest underliga sätt
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto