Citat:
Ursprungligen postat av
Lasbond3000
Än sen?
Placebo och dess onda kusin, nocebo, är fakta som vi vet existerar och måste förhålla oss till, oavsett om du tycker att det är att nollvärdera folks berättelser.
Underskatta därför aldrig inbillandets kraft!
Förmodligen inbillar hon sig, överdriver eller ljuger. Sekulär helbrägdagörelse är en passande beskrivning av denna berättelse.
Jag föreslår i så fall att du och dina trosfränder startar en fond som finansierar forskning av KS.
Om så vore fallet skulle de inte ha en effekt som signifikant överstiger placebogruppen.
Kontrollgruppen (som får placebo) är någonting man jämför med, inte testas för.
En snabb googling på den mannen gav resultatet att han verkar vara en förvillare, som tjänar pengar på att sälja böcker där han marknadsför silvrets välsignelser. Han är heller ingen läkare utan en utövare av naturopatisk medicin som anses vara kvacksalveri.
https://www.faim.org/dr-gordon-pedersen Jag har fan inte tid att kolla igenom ett Youtube-klipp på nästan en timma med sånt här skräp.
Kanske, kanske inte. Många av de läkemedelslagar som finns idag, fanns inte då. Det var lättare att få läkemedelstillstånd förr i tiden än vad det är idag.
En vanlig härskarteknik bland troll är slå isär bevisningen. Alltså man bedömer saker isolerat var för sig för att minska trovärdigheten.
1. Kemikalieinspektionen erkänner själva att kolloidalt silver dödar virus, bakterier, mikrober, svamp mm.
Annars skulle det inte få säljas som desinfektionsmedel av vatten.
2. Ändå försöker du gång på gång få det att framstå som helt osannolikt att KS har någon som helst effekt på bakterier, svampar, virus och mikrober.
Slutsats: Du ljuger, det är bevisat!!
![EEK!](https://static.flashback.org/img/smilies2/w00t.gif)
(på den punkten)
Det betyder att sjukdomar och problem i kroppen som orsakas av patogena bakterier mm självfallet kan påverkas positivt av KS. Det betyder att det är
bevisat att alla de som du benämner som kvacksalvare mm åtminstone delvis har rätt.
Citat:
Ursprungligen postat av
Lasbond3000
Vem äger problemet? Att det är ett problem för alternativmedicinen innebär inte att det angår LMV, sjukvården och Socialstyrelsen (SoS) eller Folkhälsomyndigheten. Som jag skrev i mitt förra inlägg. Du får väll dra igång en egen insamling som finansierar forskning kring KS, gurkmeja eller vad du nu förespråkar.
Ralf Sundberg tillhör skaran förvillande LCHF-gurus som tjänar pengar på att skriva och förespråka provocerande dumheter. Han glider på vågen av LCHF, konspirationsteorier och misstänkliggörande av den forskning som finns.
Anders Sultan är en karismatisk affärsman som häver ur sig påståenden som att svåra att bemöta eftersom det inte finns någon fakta bakom, plus att hon (toxikologen) inte verkar ha KS som sitt specialområde. Det går därför inte säga varken "bu eller bä" i ett radioprogam när man inte har fakta på bordet som man kan ta ställning till. Den här typen av vetenskapliga diskussioner passar dåligt i debattprogram helt enkelt.
Professorn i programmet erkänner följande:
1. Att silver används inom svensk sjukvård utanpå kroppen i omslag och dylikt.
2. Hon tvingas också (motvilligt) erkänna att KS har en antibakteriell effekt när det kommer in i kroppen och blodbanan. Men talar sedan snabbt bort med att det "kan vara farligt", "långtidseffekter" och HERREGUD, TÄNK OM BAAARN äter KS.
Citat:
Det är inte pseudovetenskap att avfärda pseudovetenskapliga källor.
Jag vill dock ställa en motfråga. Låt oss säga att du skriver en uppsats på universitetet. Tror du att det duger att ha ett Youtube-klipp som referens för att styrka ett påstående om att KS har effekt mot psoriasis?
Svaret är rimligtvis NEJ! De referenser som duger är framförallt peer review-granskade studier (finns på Pubmed), även myndigheter och akademisk kurslitteratur (helst på engelska och senaste upplagan) är bra skit. Även expertutlåtande kan duga om jag inte missminner mig, fast det kommer långt ner i evidenshierarkin, men där tillhör inte förvillare och gurus.
Så alla på kemikalieinspektionen är pseudovetenskapliga förvillare? Godnatt där rök din trovärdighet till noll.
Om psoriasis orsakas av patogena bakterier så är det väl knappast inte rocketscience att KS kan ha en positiv effekt.
Citat:
Underskatta därför aldrig inbillandets kraft!
Nej, cancer, diabetes och hjärtsjukdomar botar man ju lätt med lite tankekraft. Hur många känner du själv som lyckats bota sina sjukdomar med tankekraft?