• 1
  • 2
2009-11-19, 03:30
Bannlyst
Har tränat halvdant i ett år ungefär utan att öka speciellt märkvärt i vikter. Tror dels det beror på att jag äter för lite samt att det kommit perioder där jag inte tränat på 3-4 veckor.
Nu tänkte jag börja om lite mer seriöst. Läste någonstans om en kille som aldrig ökade i vikter och han fick tipset att köra 2v många reps lättare vikter sen 2v färre reps något tyngre vikter och tillsist 2v nåra reps tunga vikter. För att sen börja om och se om han orkade mer.
Lät vettigt tyckte jag så har jag satt upp ett schema som ser ut så här:

(3 set på alla övningar)

Vecka 1: 14-20 reps per set.
----------------------------
Dag 1: 4 benövningar, 2 magövningar
Dag 2: 4 bröstövningar, 1 tricep, 2 axlar
Dag 3: 4 ryggövningar, 2 bicep

Vecka 2: 14-20 reps per set.
------------------------------
Likadant som vecka 1 fast andra övningar.

Sen kör jag vecka 3 och 4 samma övingar fast 8-14 reps. Och tillsist vecka 5 och 6 samma övingar fast 4-7 reps. Å börjar sen om på många reps.

Vad tror ni om det här upplägget?

Sen undrar jag hur ofta jag ska träna. Jag har ganska mycket fritid så kan egentligen träna nästan varje dag. Men eftersom jag har svårt att äta mycket kanske det bara är onödigt och bättre att hålla mig till 3 dagar i veckan?
Citera
2009-11-19, 03:36
Medlem
Xerxesbrothers avatar
Min högst hobbytränande åsikt är att du inte bör ha triceps och bröst samma dag. När jag tränar bröst blir jag fan trött i triceps jämt.

Du kan inte klämma in det dag 1 ?
Citera
2009-11-19, 03:38
Medlem
Alladins avatar
Jag tycker du gott kan lägga dig på 10-12reps rakt igenom till en början.
Tänk på tekniken och tänk på att kost, vila och diciplin kommer vara det som tar dig någonstans.
Citera
2009-11-19, 03:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Alladin
Jag tycker du gott kan lägga dig på 10-12reps rakt igenom till en början.
Tänk på tekniken och tänk på att kost, vila och diciplin kommer vara det som tar dig någonstans.
Okej, men tidigare körde jag alltid 8-10 reps alla övningar vecka ut vecka in utan att öka. Det känns som det är dags att testa nya metoder?
Citera
2009-11-19, 03:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sean54
Okej, men tidigare körde jag alltid 8-10 reps alla övningar vecka ut vecka in utan att öka. Det känns som det är dags att testa nya metoder?
Kör du 14-20 reps så tränar du uthållighet. Vill du ha volym eller styrka så ska du ha färre reps.
Citera
2009-11-19, 04:00
Bannlyst
Hittade det här av hippiehimself i en annan tråd:

"4 veckor styrka 4-6
6veckor volym 8-10
2 veckor återhämtning 12-15 rep

kör sketa tungt alla veckor utom återhämtningsfasen, då ska du bara pumpa som fan med roliga och skonsamma övningar."

Låter det här vettigare än mitt schema?
Citera
2009-11-19, 04:15
Medlem
Alladins avatar
Du kan lika gärna öka med 8-10reps, klarar du inte göra det som relativt nybörjande på gymmet så gör du något annat fel.
Bara finslipa teknik kommer ju få dig att raskt öka i träningsvikter första tiden.
Citera
2009-11-19, 08:10
Medlem
Sunners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alladin
Du kan lika gärna öka med 8-10reps, klarar du inte göra det som relativt nybörjande på gymmet så gör du något annat fel.
Bara finslipa teknik kommer ju få dig att raskt öka i träningsvikter första tiden.

Det fetmarkerade gör en sjuk skilnad. Skit i vilken vikt du kör på och se till att få in tekniken bra så kommer vikterna att öka av sig själva vartefter. Givetvis förutsatt att du även äter någotsånär rätt.
Citera
2009-11-21, 20:32
Medlem
För att uppnå maximalt ska du träna funktionell träning.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Kettlebell
är ett tips.
mage går att köra mer men en dags vila är bra ändå.
Annars kör du armhävningar (lägg gärna till klapp mm.) sedan bänkpress så du kör igen bröst och armar samt lite rygg ena dagen, andra dagen kör du marklyft och ben samt gärna kondition. försök göra så många övningar utan vikter som möjligt. balansövningar med mindre vikter ger stor effekt !
Citera
2009-11-21, 20:59
Medlem
Ramps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eastman911
är ett tips.
Annars kör du armhävningar (lägg gärna till klapp mm.) sedan bänkpress så du kör igen bröst och armar samt lite rygg ena dagen, andra dagen kör du marklyft och ben samt gärna kondition. försök göra så många övningar utan vikter som möjligt. balansövningar med mindre vikter ger stor effekt !

Så mkt skitsnack.......
Citera
2009-11-21, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eastman911
är ett tips.

Dumt att vila magen överhuvudtaget då det är en supermuskel som ska se "cut ripped sliced ripped cut cut" ut. Träna därför magen minst sju dagar i veckan.
Citera
2009-11-21, 23:50
Medlem
Ramps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoLifeFucker
Dumt att vila magen överhuvudtaget då det är en supermuskel som ska se "cut ripped sliced ripped cut cut" ut. Träna därför magen minst sju dagar i veckan.

hahaha, är det samma snubbe som snackade sådär härom veckan??
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in