2009-11-19, 15:53
Medlem
qrizzes avatar
Då det dyker upp en massa trådar om comhem så tänkte jag skapa en så allt samlas här istället för flera olika trådar.

FAQ:
Q: Jag kan inte surfa på internet eller ringa?
A: Dra ut modemet en stund och koppla in det igen
Q: Jag kan inte komma ut på endel hemsidor?
A: Ändra till dns till 208.67.222.222 och 208.67.220.220
Q: Fungerar torrent med ComHems bredband?
A: Ja det fungerar precis som alla andra modem. Det man kan göra är att ställa ner anslutningar i sitt torrentprogram ifall internet dör när man kommer upp i höga hastigheter
Q: Står ingen signal när jag försöker kolla på digitaltv?
A: Stäng av digital-boxen en stund genom att dra ut el-kabeln
Q: Hur lång bor jag ifrån comhem stationen?
A: Du kan bo max 95 meter ifrån comhem stationen.

Ett par nyheter:
Bredband: Bredband XXL 100 mbit finns nu för alla som kan ha minst 50 mbit. Gå in på https://www.comhem.se/portal/comhem/bestall_start och skriv in dina adressuppgifter så kommer det upp vad du kan ha för tjänster
Digital-TV: Från och med första kvartalet 2010 så släpps de fria kanalerna fria. Det betyder att man behöver bara en godkänd box för comhem för att kunna se svt1, svt2, svt24, barn & kunskapskanalen, tv4, tv6, axess tv

Kan tillägga att jag jobbar inte hos ComHem och kan inte ta hand om dina felanmälningar, beställning/avbeställning av tjänster eller ta hand om era fakturor.
Har bara stor kunskap om just deras nät och tjänster och det är inget vinstdrivande
.
Citera
2009-11-19, 15:56
Medlem
qrizzes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DennisOlof
Det är nästan uteslutande villor (antar det är samfälligheter och BRFer då eller så). Hur många är det totalt eller hur många procent av comhems totala kunder.

Skickar inte comhem reklam till dem om just "3-hål-i-väggen" jag tycker att dom borde börja hota med att om man inte uppgraderar så finns det risk att comhem inte längre vill sälja tjänster (kanaler) till dem.

Sist tänkte jag bara fråga, finns det några tekniker kvar på Comhem eller upphandlas tekniska tjänster av tredjeparts företag ?

Jag vet ej hur många procent som inte har tre hål i väggen. Kan försöka kolla upp detta. Vad jag har för mig så gick en massa comhem avtal ut under 2009 så Telia har köpt upp flera hus och BRFer med deras tjänster. (tyvärr ingen källa)

Har för mig att deras tekniker anlitas av en tredje part. Men ej säker på detta heller (tyvärr ingen källa)
Citera
2009-11-19, 20:54
Medlem
DennisOlofs avatar
qrizze, haha jo, BRFer och samfälligheter är så DRYGT snåla.

Dom ville säkert inte teckna nytt avtal och hålla på, många är i färd med att istället dra in LAN / fiber och koppla upp sig mot IPTV och annat, antar man får mer för pengarna då kanske eller mera framtidssäkert.

Men har man ett bra TV-nät så finns det egentligen ingen anledning att INTE uppgradera det, billigt jämfört med att dra fram fiber osv, plus då kan ju dom som vill köra via Comhem. Bra om det går att ha fler leverantörer. Plus man får HDTV och annat som inte garanteras annars.

Alla kan ju inte sätta upp parabol osv.
Citera
2009-11-20, 10:06
Medlem
Mvks avatar
Är det någon fördel att köra comhems TV Large-paket rätt i tv:n med hjälp av en CA-modul eller ska man ha boxen?
Man slipper ju kabeldragningar osv tänkte jag men enligt comhem kan man inte se HD-kanaler utan boxen.

Jag har nappade på comhems 99kr erbjudande och fick comhems digitalbox Humax CXHD-5000C för 295:-
Min Tv: Philips 47PFL5603H/10
Tv:n finns med på comhems sida över godkända TV:n.

Ska jag köra med CA-modul eller koppla in Boxen?
Citera
2009-11-20, 10:53
Medlem
qrizzes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mvk
Är det någon fördel att köra comhems TV Large-paket rätt i tv:n med hjälp av en CA-modul eller ska man ha boxen?
Man slipper ju kabeldragningar osv tänkte jag men enligt comhem kan man inte se HD-kanaler utan boxen.

Jag har nappade på comhems 99kr erbjudande och fick comhems digitalbox Humax CXHD-5000C för 295:-
Min Tv: Philips 47PFL5603H/10
Tv:n finns med på comhems sida över godkända TV:n.

Ska jag köra med CA-modul eller koppla in Boxen?

Beror ju på vad du är ute efter och vad du väljer efter "Pröva på Large" Är du ute efter HD-bild så är det som comhem säger. Då det inte finns så många CA-moduler som klarar av mpeg-4. Tror att jag har sett en på internet och den var dyr. Visserligen var det ett tag sedan.

Men klarar du dig utan HD, så kör utan box. Mycket smidigare med 1 dosa.
När jag skaffade digital-tv så tänkte jag. Det är väl inte så jobbigt med två dosor. Men nu är det tråkigt. Och tele2 är lite instabila med ca-moduler så är nästan tvingad och köra box. Om man inte ställer in på finska.

Alternativ att man köper en allt-i-ett dosa. Det tänkte jag göra senare då jag har en kontroll för datorn, tvn, dvdn, mediaspelaren, digital-boxen.
Citera
2009-12-19, 18:05
Medlem
JAG RIKTIGT JÄVLAR HATAR COMBORT!!!

Dom jävlarna har så stora problem med sitt nät hela tiden OCH kundtjänst

1vecka sen la nätet ner, jag ringer och man går igenom hela baletten med att kolla kablar och fan va allt e, (vilket man själv gjort 5gånger innan man ringt) sen så besluta snubben i telefon att lägga ärendet hos nån tekniker. Han skulle göra det och beklaga sig för att mer än så kunde han inte göra för tillfället.

Dagen efter så börja skiten funka och jag tänkte att bra jobb teknikern hade gjort!

Det funkade i 1vecka så i torsdags la skiten ner igen och idag så fick jag tillbaka nätet vid 17.00 ungefär. Igår ringde jag TVÅ gånger, och första gången så sa snubben i luren att han ser att jag hade ringt för en vecka sen men att ärendet hade inte tagits hand om!! teknikermupparna har alltså inte gjort ett skit!! och han tyckte det var märkligt men a han kunde inte göra nått och beklaga sig för det men tyckte att jag ska vänta och se vad som händer. Jag ringde sen igen på kvällen och när jag kom fram så var jag tvungen att ange mitt persNr igen, då la jag på luren för jag orkar inte prata med en support som inte ens jobbar på comhem. Idag ringde jag och fick reda på att det är ett arbete som utförs i mitt område så därför funkar det inte. Kunde muppen jag prata med i fredags inte sagt det när jag prata med han?!!!

nu funkar skiten iaf (får se hur länge) och jag hatar comhem. jag ringer ungefär 1-2gånger imånaden för att mitt nät OCH telefon inte funkar, det är så jävla irriterande! ska försöka säga upp mitt abonnemang trots att jag har massa bindningstid kvar.

(ang att comhem outsourcar sin support fick jag reda på i en annan tråd här, antar att det stämmer.)
Citera
2009-12-20, 13:08
Medlem
qrizzes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eg0n
(ang att comhem outsourcar sin support fick jag reda på i en annan tråd här, antar att det stämmer.)

stämmer mycket väl. ett helt vanligt callcenter lite var stans i Sverige.

De där med att de utför ett arbete i just ditt område brukar man få höra många gånger. tyvärr.
Citera
2009-12-20, 22:17
Medlem
Har ni problem med mailservern nu kanske....??
Citera
2010-01-02, 19:15
Medlem
pingvinens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KarlssonSWE
Har ni problem med
nu kanske....??

Om någon från Comhem mot förmodan läser detta, OCH är intresserade av att vända en djupt missnöjd kund till en nöjd dito, kontakta mig då med PM.
Den vanliga kundtjänsten verkar inte vara speciellt intresserad, eller kompetent, och jag har gett upp försöken att få dem att hjälpa till. Maken till ointresserade (lyssnar inte) och ljugande (lovar runt men håller tunt) människor var det länge sedan jag hade kontakt med.
Citera
2010-01-13, 22:26
Medlem
Pallevantes avatar
Sen någon vecka har jag haft problem med att min uppkoppling blir mycket seg/går ner ett par gånger om dagen. Det här märks bäst när jag spelar något typ av spel då jag kan se att min latency går upp till några tusen. Ibland går det ner efter ett tag och ibland disconnectas jag.

Tidigare har jag inte haft några som helst problem. Kan vädret påverka även det här? Comhems centraler kanske tar stryk av kylan och snön eller nåt.
Jag har comhem 24/1 och kan inte se någon skillnad mot förut när jag kör tp test.
Citera
2010-01-18, 00:03
Medlem
.carls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qrizze
Jag citerar för uppmärksamhet! / .carl

Hej Qrizze! Ville inte skicka PM eftersom det kanske finns fler som vill ha svar

Vad får jag göra med mitt uttag och med sladdarna till det? Om jag har behov av att flytta det för att förenkla min multimediainstallation, är det ok?
Jag kommer att flytta det till en annan vägg och förkorta kablarna till det. Det enda jag hittar på Comhem.se är att jag inte får göra åverkan på filtret, men det vet jag inte vad det är för något..
Citera
2010-01-18, 00:38
Medlem
qrizzes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .carl
Hej Qrizze! Ville inte skicka PM eftersom det kanske finns fler som vill ha svar

Vad får jag göra med mitt uttag och med sladdarna till det? Om jag har behov av att flytta det för att förenkla min multimediainstallation, är det ok?
Jag kommer att flytta det till en annan vägg och förkorta kablarna till det. Det enda jag hittar på Comhem.se är att jag inte får göra åverkan på filtret, men det vet jag inte vad det är för något..

Jag vet faktiskt inte vad man får och inte göra. Men vet iaf pillar man lite fel så kan man pajja för alla i huset. Lättare är nog att dra en lite längre konaxialkabel.

Men vad jag har fått för mig så kan DennisOlof mer när de gäller tekniken bakom väggarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in