Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2009-11-19, 20:22
Medlem
Aakes avatar
När jag var ung kunde man köpa torskrom på burk, man öppnade konserven i bägge ändar och skivade upp den i centimetertjocka skivor och panerade i stekpanna. Sedan serverade man detta med citron och kokt potatis och gröna ärtor.

Ej heller delikatessen rökt torskrom finns längre att få tag i. Möjligen om man har tur när man besöker en delikatessbutik i Helsingör eller liknande.

Det fanns förr också pyttipanna på konservburk som inte alls var dum när man bodde i en etta med kokskåp och med en kyl/frys i storlek med dagens mikrovågsugnar.

Vart har alla dessa gamla klassiker tagit vägen?
Citera
2009-11-19, 20:38
Medlem
Spectronits avatar
utrotningshotad

jag skrev till abba för tio år sen och frågade: pga torskbristen kunde man inte längre få fram sånt överflöd av rom att det räckte till denna delikatess
Citera
2009-11-19, 20:51
Medlem
Aakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spectronit
jag skrev till abba för tio år sen och frågade: pga torskbristen kunde man inte längre få fram sånt överflöd av rom att det räckte till denna delikatess

Men det är ingen brist på torsk längre och jag tror heller ej att det nånsin varit det. Det är miljömupparna som sabbar våra delikatesser och skall ha oss till att äta skräpfisk istället.
Citera
2009-11-19, 20:52
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aake
Men det är ingen brist på torsk längre
Hur har du kommit fram till den informationen?!?

~Paul~
Citera
2009-11-19, 20:58
Medlem
Aakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul

~Paul~

Genom att läsa nyheterna.

http://www.mynewsdesk.com/se/view/pr...an-ices-294416
Citera
2009-11-19, 21:27
Medlem
NETTO säljer 200g på burk "enl en 2005 tråd i alla fall"
Citera
2009-11-20, 10:48
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:

Läs in dig på det källkritiska kriteriet "tendens" och fundera på om ett uttalande från Sveriges fiskares riksförbund verkligen är att lita på.
Citera
2009-11-20, 11:46
Medlem
klybans avatar
Citat:

Haha, underbart.

Precis som att länka till någon haschtomtes hemsida och säga att hasch botar allt

Är den där fånen kvar i yrkesfiskarnas riksförbund eller va faan det nu heter, som skrämmer skiten ur allt och alla som inte tyckte som honom?
Kommer inte ihåg vad han heter men tydligen var han politiker i grund och botten.

Sen gillar jag fiskebröderna eller någon av dom där på västkusten (gbg), som sa gud sköter detta.
Vill inte gud att vi ska fånga fisk så får vi ingen.
Eller någon sån skit slängde han ur sig, faan vad man kan garva åt idioter :/
Men det är ju en sund inställning, för då kan man skita i vad alla andra säger utan bara lita på gud sköter det

OnT:
Kommer ihåg denna som litet, det var det värsta jag fick på den tiden.
Tyckte det var så anskrämligt äckligt så jag inte visste jag skulle ta vägen.
Ändrade senare när man växte upp, men blev aldrig någon favorit.
Citera
2009-11-20, 12:24
Medlem
Frank Friendlys avatar
Citat:
När jag var ung kunde man köpa torskrom på burk, man öppnade konserven i bägge ändar och skivade upp den i centimetertjocka skivor och panerade i stekpanna. Sedan serverade man detta med citron och kokt potatis och gröna ärtor.

Ej heller delikatessen rökt torskrom finns längre att få tag i. Möjligen om man har tur när man besöker en delikatessbutik i Helsingör eller liknande.

Det fanns förr också pyttipanna på konservburk som inte alls var dum när man bodde i en etta med kokskåp och med en kyl/frys i storlek med dagens mikrovågsugnar.

Vart har alla dessa gamla klassiker tagit vägen?

Du får importera från landet med "sämst matkultur" i världen, enligt en jävligt kass tråd här i forumet. För här är det ingen brist på torsk.

Torskerogn
http://www.sunnmoere.com/page20669.html
Citera
2009-11-20, 17:13
Medlem
R.Stotzkys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul

~Paul~
Det är ju faktiskt bara Atlanttorsken som det är ont om, Stillahavstorsken finns det ju fortfarande gott om.
Citera
2009-11-20, 17:21
Medlem
dePauls avatar
Atlanttorsken är mycket riktigt hotad. Ett totalstopp i fisket resulterar i en återhämtningsfas på ca 50-100 år.

I Östersjön finns enstaka stora bulor kvar på djupare ställen. Detta tar fiskare för ett bevis på torsken har kommit tillbaka. Sorgligt. De stora bulorna är bevis på att den allt mer försvinnande torsken söker sig till asylområden där den på något sätt söker skydd.

~Paul~
Citera
2009-11-20, 20:45
Medlem
Aakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frank Friendly
Du får importera från landet med "sämst matkultur" i världen, enligt en jävligt kass tråd här i forumet. För här är det ingen brist på torsk.

Torskerogn
http://www.sunnmoere.com/page20669.html

Ja, som jag förstår det är det ingen större brist på torsk och torskrom men de svenska miljötalibanerna har bestämt att vi skall äta skräpfisk istället.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in