2025-03-17, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KringEx
Jo. Synd att man mår så sjukt bra på Alprazolam bara 🤣
Har man knaprat alpra länge så måste man gå över till Diazepam och trappa ur det

Ja det beror på lite beroende vården är helt olika beroende på vart i landet och hela ”ned trappnings systemet” osv
Citera
2025-03-18, 09:25
Medlem
KringExs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skojardumedmig
Ja det beror på lite beroende vården är helt olika beroende på vart i landet och hela ”ned trappnings systemet” osv

Ja om vården ska ta hand om det så får man vara glad om man får Oxazepam 😆
Men jag hade ovanligt mycket tur senaste gången jag låg inne på beroendeenheten för bensoavtändning! Jag lyckades manipulera läkaren som jobbade den dagen (har aldrig sett honom förut) och överdrev hur jag mådde. Jag påpekade hela tiden att jag hade börjat hallucinera, fejkade tremmor och skakningar och att jag inte ens vågade ligga inne i mitt rum. Så jag blev ordinerad Stesolid 5 mg X 3 i tre dagar och sen Oxazepam.

Jag vet inte hur mycket det skiljer sig från sjukhus till sjukhus men för att få benso nedtrappning så måste man, där jag bor, ha haft tidigare abstinenskramper, delirium osv och då får man nästan uteslutande bara Oxascand så jag förstår inte hur jag lyckades få Stesolid 🤣
Citera
2025-04-09, 01:34
Medlem
SvarifaxxALaUes avatar
Hur många mg Diazepam brukar ni ta för att känna er "nöjda" ?

Själv så tar jag oftast 15 eller 20mg kombinerat med typ 2 - 4mg Lorazepam och 30 - 45mg Oxazepam för att få en skön effekt.

Gillar Diazepamens muskelavslappnande effekter mycket och om man då kombinerar Diazepamen med några mg Lorazepam som är en en av mina top 3 Bensodiazepiner man kan få utskrivet i Sverige i dagsläget som hamnar på 2a plats: efter Midazolam och Diazepamen kommer då på 3e plats. Kombon Diazepam och Lorazepam kan jag verkligen rekommendera då Diazepamen ger sköna muskelavslappnande effekter och Lorazepamen mer står för sköna ångestdämpande samt i rejäla doser även viss eufori

Många hande nog valt Klonazepam eller Alprazolam före Dian men inte jag då jag får ut mycket mer av den.

/Mvv
Senast redigerad av SvarifaxxALaUe 2025-04-09 kl. 01:48.
Citera
2025-04-10, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvarifaxxALaUe
Hur många mg Diazepam brukar ni ta för att känna er "nöjda" ?

Själv så tar jag oftast 15 eller 20mg kombinerat med typ 2 - 4mg Lorazepam och 30 - 45mg Oxazepam för att få en skön effekt.

Gillar Diazepamens muskelavslappnande effekter mycket och om man då kombinerar Diazepamen med några mg Lorazepam som är en en av mina top 3 Bensodiazepiner man kan få utskrivet i Sverige i dagsläget som hamnar på 2a plats: efter Midazolam och Diazepamen kommer då på 3e plats. Kombon Diazepam och Lorazepam kan jag verkligen rekommendera då Diazepamen ger sköna muskelavslappnande effekter och Lorazepamen mer står för sköna ångestdämpande samt i rejäla doser även viss eufori

Många hande nog valt Klonazepam eller Alprazolam före Dian men inte jag då jag får ut mycket mer av den.

/Mvv
Den korta tiden jag hade det på recept som Iktorivilsubstitut då Iktorivil var restnoterat jävligt länge så 5 mg på morgonen för att kunna fungera normalt och inte vara helt segdeg under dagen samt 10 mg till kvällen då det funkar utmärkt att sova på (innan du får tolerans) och jag hade 15 mg förskrivet per dygn att inta hur och när jag ville under dygnet för optimal effekt.
Citera
2025-04-19, 08:45
Medlem
Thraxxs avatar
Jag ska gå igenom några av mina mediciner nu till veckan, jag har tidigare haft Oxascand 15mg men tycker den inte alltid gör sitt jobb så att säga för min ångest oro och GAD.

Så vi ska gå igenom några alternativ och då var det Stesolid - Iktrovil eller Xanor som jag möjligtvis kunde byta mot.

Vad tycker folket här hade varit bäst att få byta bort Oxascand mot någon av dessa tre benzodiazapiner?
Senast redigerad av Thraxx 2025-04-19 kl. 08:46. Anledning: Felstavat
Citera
2025-04-19, 15:04
Medlem
KringExs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thraxx
Jag ska gå igenom några av mina mediciner nu till veckan, jag har tidigare haft Oxascand 15mg men tycker den inte alltid gör sitt jobb så att säga för min ångest oro och GAD.

Så vi ska gå igenom några alternativ och då var det Stesolid - Iktrovil eller Xanor som jag möjligtvis kunde byta mot.

Vad tycker folket här hade varit bäst att få byta bort Oxascand mot någon av dessa tre benzodiazapiner?

Alla tre har sina för och nackdelar.
Du kommer kanske att få många olika förslag här på Flashback vilket kanske gör dig osäker och du får beslutsångest.
Dessutom reagerar alla olika på mediciner så det som fungerar för mig kanske inte fungerar för mig.

Men om du har sådan lyx och kan välja så hade jag testat Stesolid först, sen Klonazepam och sist Xanor i depotberedning. Xanor ska vara sistahandsallternativet och då helst inte som direktverkande, för då måste du dosera 3-4 gånger om dagen och det kan ge berg och dalbana-effekt
Citera
2025-04-19, 18:19
Medlem
Efter övergång från alprazolam till diazepam hur långt tid brukar det ta innan man är ”okej”
Citera
2025-04-20, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thraxx

Iktorivil helt klart.

Extrem långsam toleransutveckling, noll fyllerieffekt, 100 % ångestdämpning och lång verkanstd så en tablett morgon och kväll håller dig ångestfri dygnet runt.

Den enda nackdelen är att det tar 1-4 timmar innan effekten kommer så Iktorivil funkar bäst mot GAD och blir även ett profylax mot Panikångest.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in