• 1
  • 2
2009-11-21, 22:03
Medlem
Feynmans avatar
Jag skulle vilja snabba på min förbränning/ämnesomsättning för att må bättre. Som det är nu är den väldigt seg vilket i sin tur gör mig seg.

Jag är man, ung, ~170cm lång och väger ~80kg. Jag har varken tid eller råd att ligga på ett gym och pumpa, tänkte at HIIT kanske var ett bra alternativ men det hade varit betydligt mycket skönare att springa om jag var 20 kg lättare.

Finns det någon speciell kost som hjälper förbränningen på traven? Jag vill helst inte börja äta mer då jag vill gå ned i vikt.
Citera
2009-11-21, 22:10
Medlem
Tobias123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Feynman
Jag skulle vilja snabba på min förbränning/ämnesomsättning för att må bättre. Som det är nu är den väldigt seg vilket i sin tur gör mig seg.

Jag är man, ung, ~170cm lång och väger ~80kg. Jag har varken tid eller råd att ligga på ett gym och pumpa, tänkte at HIIT kanske var ett bra alternativ men det hade varit betydligt mycket skönare att springa om jag var 20 kg lättare.

Finns det någon speciell kost som hjälper förbränningen på traven? Jag vill helst inte börja äta mer då jag vill gå ned i vikt.

Enda sättet att gå ner i vikt är att ligga på ett kcal-underskott.
Jag själv tycker att intervall löpningar funkar bra! grymt jobbigt och grymt skönt efteråt

Mvh
Citera
2009-11-21, 22:12
Medlem
Feynmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tobias123
Jag själv tycker att intervall löpningar funkar bra! grymt jobbigt och grymt skönt efteråt

Mvh

HIIT? Jo, men är lite osäker på hur "nyttigt" det är att köra det med övervikt (BMI 28). Annars så tror jag att det är ett bra (och snabbt) sätt att öka sin förbränning med?
Citera
2009-11-21, 22:34
Medlem
perpensionaers avatar
Sänk ditt dagliga kcal-intag. Ät nyttigare, börja morgonen med att gå upp och löp en runda det borde resultera att du bränner fett då du inte har speciellt mycket energi att göra av med då vad jag har hört. Vill man förbränna fett så ska man springa och inte träna muskler så du vet. Det finns väl någon form av "bantnings-pulver" som man kan köpa på antingen apoteket eller gymgrossiten tror jag.

Lycka till ^^
Citera
2009-11-21, 23:29
Medlem
Feynmans avatar
Jag har tidigare gått på en VLCD-diet men poängen med tråden är inte att jag vill gå ned i vikt utan få en snabbare förbränning.

Min kropp verkar ha gått på sparlåga det senaste året, äter jag 1400-1500kcal/dag så går jag inte ned ett gram. Vill få upp det till att jag bränner minst 1800kcal/dag passivt.
Citera
2009-11-22, 00:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av perpensionaer
Sänk ditt dagliga kcal-intag. Ät nyttigare, börja morgonen med att gå upp och löp en runda det borde resultera att du bränner fett då du inte har speciellt mycket energi att göra av med då vad jag har hört. Vill man förbränna fett så ska man springa och inte träna muskler så du vet. Det finns väl någon form av "bantnings-pulver" som man kan köpa på antingen apoteket eller gymgrossiten tror jag.

Lycka till ^^

Kroppen kompenserar eventuell ökad fettförlust på morgonen med minskad under andra delen av dagen så när han gör sin löpning spelar i det stora hela inte så stor roll.

Att styrketräna tycker jag dock är en ypperlig idè när man vill gå ner i vikt, dels för att stärka kroppen och dels för att säga till kroppen att behålla de muskler man har.
Citera
2009-11-22, 01:03
Medlem
Tobias123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Exxus
Kroppen kompenserar eventuell ökad fettförlust på morgonen med minskad under andra delen av dagen så när han gör sin löpning spelar i det stora hela inte så stor roll.

Att styrketräna tycker jag dock är en ypperlig idè när man vill gå ner i vikt, dels för att stärka kroppen och dels för att säga till kroppen att behålla de muskler man har.

+1

Lyssna på Exxus så har du kommit en bra bit på vägen!

Mvh
Citera
2009-11-22, 01:22
Medlem
Feynmans avatar
Men jag vill inte gå ned i vikt nu. Jag vill bara öka min förbränning på effektivast möjliga sätt.
Citera
2009-11-22, 08:25
Medlem
Citat:
Men jag vill inte gå ned i vikt nu. Jag vill bara öka min förbränning på effektivast möjliga sätt.

Varför skrev du i startinlägget att du just vile gå ner i vikt ?

Då är det bara att träna mycket för att få en högre förbränning, Om det är ämnesomsättningen under vila du vill öka är det en annan sak. Epoc ifrån träning ger inte mer än ett tiotal extra kcal per dag, stark krydda ger något liknande, samma sak med koffein. Väldigt marginellt.

Så mitt råd hade ju varit att ta och börja med något som har hög energiförbrukning, löpning, rodd, skidor etc etc och köra några pass i veckan, kan du ta och äta mer dem dagarna.
Citera
2009-11-22, 10:32
Medlem
Dreass avatar
Citat:
Högre förbränning så du kan äta mer eller högre förbränning så du kan förlora fettvikt? Fettbalansen i kroppen är bunden till kaloribalansen hyffsat bra kan tilläggas.
Citera
2009-11-22, 11:38
Medlem
thessprincesss avatar
Det bästa med HIIT är ju just att du kan köra på DIN nivå.
Jag kör som följer
Nivå 5,6,7,8,9 1 minut på varje
Nivå 6,7,8,9 1 minut på varje
Nivå 6,7,8,9,10 1 minut på varje
Sen promenad 1 timma efter det.
Sen frukost.
För mig, just nu, är nivå 5 rask promenad, nivå 6 lätt jogg, nivå 7 jogg, nivå 8 "normalt löptempo", nivå 9 raskt löptempo, nivå 10 järnet.
Jag kör 3-4 dagar per vecka på morgonen.

Funkar kanon. Det bästa är ju att du väljer själv vad som är DIN nivå 5-10. Det enda är ju att du måste vilja tävla lite med dig själv, gör du det så tar du ju ut dig varje gång.

Jag kör själv utomhus men de flesta kör nog på löpmaskinerna på gymet - whatever suits you och det viktigaste är ju att det blir av - vecka ut och vecka in
Citera
2009-11-22, 11:39
Medlem
Dreass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thessprincess
Det bästa med HIIT är ju just att du kan köra på DIN nivå.
Jag kör som följer
Nivå 5,6,7,8,9 1 minut på varje
Nivå 6,7,8,9,10 1 minut på varje
Sen promenad 1 timma efter det.
Sen frukost.
För mig, just nu, är nivå 5 rask promenad, nivå 6 lätt jogg, nivå 7 jogg, nivå 8 "normalt löptempo", nivå 9 raskt löptempo, nivå 10 järnet.
Jag kör 3-4 dagar per vecka på morgonen.

Funkar kanon. Det bästa är ju att du väljer själv vad som är DIN nivå 5-10. Det enda är ju att du måste vilja tävla lite med dig själv, gör du det så tar du ju ut dig varje gång.
Skulle hellre lägga det senare på dagen då man har mer ork, annars så är det nog bra.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in