2009-11-22, 03:29
Medlem
Tjenare!

Jag har problemet att när jag använder benen när jag tränar (ex att man ska böja knäna med vikter osv) så smäller det i mina knän, knäskålar för att va exakt, precis som när folk "knäcker" sina fingrar...
Jag vet att jag är överböjlig i mina knän.. är detta en "bi-effek" av det? eller finns det något sätt att bli av med det smällandet ?
Citera
2009-11-22, 03:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Squ33k
Tjenare!

Jag har problemet att när jag använder benen när jag tränar (ex att man ska böja knäna med vikter osv) så smäller det i mina knän, knäskålar för att va exakt, precis som när folk "knäcker" sina fingrar...
Jag vet att jag är överböjlig i mina knän.. är detta en "bi-effek" av det? eller finns det något sätt att bli av med det smällandet ?

Min idrottslärare sa till mig att om man var överböjlig eller överledad, så skulle man inte stretcha (spelling?) efter man träna så att ens muskler gav en det stöd man behövde för att inte lederna skulle paja. Vet inte om det funkar men du kan ju prova iaf^^
Citera
2009-11-22, 19:26
Medlem
Krafses avatar
Kass menisk eller löparknä skulle jag tippa på. Kan dock vara ledvätska som låter också och då är det normalt. Det verkar som om varenda kotte har knäppningar/smällar i sina knän när de t.ex sätter sig på huk. Jag tror att det kan vara normalt, däremot är det nog en skada om det är smärta och/eller svullnad med i bilden.

Hur är det med din knähistorik? Har du haft problem tidigare?
Citera
2009-11-22, 20:42
Medlem
Thomaspunkts avatar
Tror att jag har samma "problem" som du har, vet inte om det är farligt men det kanske är det?

Filmade mitt förra pass när jag tränade knäböj och la märket till hur mycket det faktiskt låter ^^.
http://www.youtube.com/watch?v=FRleUVDkoTU (första repet)
Citera
2009-11-23, 01:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thomaspunkt
Tror att jag har samma "problem" som du har, vet inte om det är farligt men det kanske är det?

Filmade mitt förra pass när jag tränade knäböj och la märket till hur mycket det faktiskt låter ^^.
http://www.youtube.com/watch?v=FRleUVDkoTU (första repet)

Exakt så låter mina knän... men VARJE gång

Jag spelade fotboll i flera år (11 ungefär) och hade rejäla problem med knäna ett tag, men fick då gå till en idrottsläkare och sedan få skoinlägg som numera "uppdateras" varje år.

Jag undrar även .. stämmer det där om överböjlighet och stretching ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in