• 1
  • 2
2009-11-22, 19:16
Medlem
durbanpoisons avatar
Har vem som helst rätt till social bidrag? har ingen inkomst just nu så borde väll kunna få lite underhållstöd av soc eller hur funkar det? man kanske inte få ha några pengar alls på banken eller?
Citera
2009-11-22, 19:22
Bannlyst
Nja. De sållar gärna bort de med pengar på banken, tydligen är dessa personer inte i nöd utav pengar. Ta ut pengarna från banken, eller sätt kanske in dina pengar på någon annans konto, som du litar på. Förstorar bidragschansen om du gör som jag sagt!
Citera
2009-11-22, 19:42
Medlem
durbanpoisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av homosapiens
Nja. De sållar gärna bort de med pengar på banken, tydligen är dessa personer inte i nöd utav pengar. Ta ut pengarna från banken, eller sätt kanske in dina pengar på någon annans konto, som du litar på. Förstorar bidragschansen om du gör som jag sagt!

okej, skumt.. men då får jag väll ta ut dem då, eller sätta dem på min brors konto eller något, men kollar de inte bankuttagen då? och hur mycket ligger bidrag på är 20 år gammal.
Citera
2009-11-22, 19:52
Medlem
henkishs avatar
Socialbidrag finns inte längre, det heter numera försörjningsstöd och om du inte studerar har de oftast som krav att du ska praktisera för att få pengarna.
Citera
2009-11-22, 19:58
Medlem
durbanpoisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henkish
Socialbidrag finns inte längre, det heter numera försörjningsstöd och om du inte studerar har de oftast som krav att du ska praktisera för att få pengarna.

Praktisera vad ligger "försörjningsstöd" på då?
Citera
2009-11-22, 20:07
Medlem
henkishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av durbanpoison
Praktisera vad ligger "försörjningsstöd" på då?
Det är samma som socialbidraget var.

"Eftersom kommunerna har olika riktlinjer kan bedömningarna skilja sig mycket från kommun till kommun. Det behöver nödvändigtvis inte heller vara en mottagningsenhet som bedömer rätten till bistånd. Den eller de socialsekreterare som gör bedömningen beror på vilken organisation socialförvaltningen har, något som alltså också skiljer sig från kommun till kommun."

Det är inte säkert att alla kommuner kräver att man ska praktisera och om du söker jobb aktivt på arbetsförmedlingen är det inte heller säkert att du måste göra det.

"För att ha rätt till försörjningsstöd måste den sökande själv aktivt göra vad den kan för att bidra till sin försörjning." - Vilket kan innebära praktik, studier eller aktivt arbetssökande.

http://sv.wikipedia.org/wiki/F%C3%B6...ningsst%C3%B6d
Citera
2009-11-22, 20:11
Medlem
durbanpoisons avatar
Citat:
Det är samma som socialbidraget var.

"Eftersom kommunerna har olika riktlinjer kan bedömningarna skilja sig mycket från kommun till kommun. Det behöver nödvändigtvis inte heller vara en mottagningsenhet som bedömer rätten till bistånd. Den eller de socialsekreterare som gör bedömningen beror på vilken organisation socialförvaltningen har, något som alltså också skiljer sig från kommun till kommun."

Det är inte säkert att alla kommuner kräver att man ska praktisera och om du söker jobb aktivt på arbetsförmedlingen är det inte heller säkert att du måste göra det.

"För att ha rätt till försörjningsstöd måste den sökande själv aktivt göra vad den kan för att bidra till sin försörjning." - Vilket kan innebära praktik, studier eller aktivt arbetssökande.

http://sv.wikipedia.org/wiki/F%C3%B6...ningsst%C3%B6d

okej okej, jo jag är aktiv arbetsökande hos arbersförmedlingen, har varit det nu i 3 mån så då ska man tydligen få 3 tusen i månaden nu, men det är ju inget att hänga i granen.
Citera
2009-11-22, 20:18
Medlem
henkishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av durbanpoison
okej okej, jo jag är aktiv arbetsökande hos arbersförmedlingen, har varit det nu i 3 mån så då ska man tydligen få 3 tusen i månaden nu, men det är ju inget att hänga i granen.

Nej det är inte mycket men de räknar med att man ska klara sig på det. Tror även det kan vara så att om man sökt jobb väldigt långt tid men inte fått nåt så kan de kräva att man ska börja praktisera under tiden för att få behålla försörjningstödet. Det är jag inte 100% säker på dock men jag tror det kan vara så. Det är så att kommunen vill ha något tillbaka för de pengar de betalar ut nu för tiden och då får bidragstagarna praktisera utan betalt.
Senast redigerad av henkish 2009-11-22 kl. 20:20.
Citera
2009-11-22, 20:40
Medlem
Tingalings avatar
Det spelar ingen roll om du sätter över pengarna på din brors konto idag för du måste visa kontoutdrag för tre månader tillbaka när du söker bistånd. Har du kunnat spara så får du inga pengar. Att få försörjningsstöd är den absolut sista utvägen så de kommer att titta på hur gammal du är och om du har möjlighet att få hjälp av dina föräldrar. Har du några tillgångar, tex bil? Då kommer du troligtvis att få sälja den, samma om du har en lägenhet som går att sälja. Pluggar du så får du hoppa av och skriva in dig på AMS. Du måste aktivt söka jobb, jag tror att det är krav på 30-50 jobb i månaden och du får INTE tacka nej till jobb. Det är kortsiktigt tänk som gäller här.
Citera
2009-11-22, 20:43
Medlem
henkishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tingaling
Pluggar du så får du hoppa av och skriva in dig på AMS.
Detta stämmer inte då jag känner en som pluggar på gymnasiet och har försörjningsstöd. Dock drar de av summan som studiebidraget ligger på från försörjningsstödet. Så det enda som händer är att de betalar ut mindre pengar som du endå får av csn.

Citat:
Du måste aktivt söka jobb.
Detta stämmer inte helt heller då jag känner en annan som praktiserar istället för att den inte har lyckats få jobb och kommunen ställde det som krav i stället för aktivt jobbsökande.

Citat:
samma om du har en lägenhet .
Detta stämmer inte heller. Dock kan de kräva att du ska flytta till en mindre lägenhet om de anser att den är för stor/dyr jämfört med vad du egentligen behöver.

De andra Tingaling skriver om kontoutdrag och sälja bil osv det stämmer.
Senast redigerad av henkish 2009-11-22 kl. 20:49.
Citera
2009-11-22, 20:45
Medlem
Tingalings avatar
Hur mycket stödet ligger på beror lite på hur du bor och vad du har för kostnader. Du kan få bidrag för boende, el, eventuella arbetsresor, a-kassa och eventuella fackföreningkostnader. Detta är inget som det går att säga ett fast pris på eftersom det varierar. är det skäligt kan du få pengar för detta. Bor du väldigt dyrt kan du tvingas att flytta. Riksnormen för övriga kostnader ( livsmedel, kläder, skor, fritid, hälsa, hygien, telefon/mobil, bredband och TV-avgift) är 3680 kr för ensamstående.
Citera
2009-11-22, 20:47
Medlem
Tingalings avatar
Citat:
Detta stämmer inte då jag känner en som pluggar på gymnasiet och har försörjningsstöd. Dock drar de av summan som studiebidraget ligger på från försörjningsstödet. Så det enda som händer är att de betalar ut mindre pengar som du endå får av csn.

Det finns alltid undantag med stöd av Socialtjänstlagen 2§. Gissningsvis är detta en person som har problem i föräldrahemmet eller som av någon annan anledning inte kan bo med sina föräldrar. Dessutom är det nog lättare att komma igenom gymnasietiden är eftergymnasial utbildning.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in