Citat:
Ursprungligen postat av Pårr
Har en teori som jag finurlat p ett tag som passa ganska bra in i din situation.
Min uppfattning om religist aktiva mnniskor r att de inte klarar av att leva sitt liv utan ngra regler som sger hur de ska leva eller ngot att frhlla sig till. Mnga religisa anvnder religionen som en slags moders/fadersgestalt just fr att de inte vill g genom livet "ensamma" och vill ha ngot att luta sig tillbaka p d det gr snett. Detta grundar sig frmodligen i att alla mnniskor vill knna ngon form av tillhrighet. Men religisa mnniskor tar detta ett steg lngre, de letar efter saker att frhlla sig till som sger hur de ska leva sitt liv. Ngot som sger t dem vad som r rtt och vad som r fel. Detta i kombination med din "sjukdom" eller vad man kallar det r liksom kaka p kaka
Detta visas i ditt fall som s att du vill teruppleva barndomen igen. r det s att det r skerheten du saknar ? Ngon som alltid sger till dig nr du gr ngot fel, som kan hlla dig om ryggen och sga att allt ordnar sig?
En hgst okvalificerad teori, men kanske vrd att gna en tanke =)
Grejen r att jag inte r ensam ofrivilligt, dremot drar jag mig undan folk. S ne, din teori stmmer inte. Dremot var jag mkt ensam nr jag var liten, jag brjade hnga med ldre barn nr jag var runt 13, 14 och d vnde allt. Jag var inte religis nr jag var barn.