Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-11-23, 13:26
Medlem
Vet inte riktigt var jag ska posta detta. Testar här.

Skulle vilja ha tips på antropologisk litteratur, närmare bestämt litteratur som beskriver och jämför olika s k primitiva kulturer (nu existerande). Finns det några standardverk inom genren? Är inte så intresserad av det rent teoretiska utanverket utan skulle helst vilja ha mer "hårda fakta" i form livslängd, dödsorsaker, matvanor, könsrelationer, kulturella aktiviteter etc. Breda jämförande studier efterlyses särskilt.
Citera
2009-11-23, 16:45
Medlem
Insignificunts avatar
Du söker en meta-analys av inte s.k primitiva kulturer utan s.k jägar-samlarsamhällen som existerar än idag, m.a.o. Ordvalet primitiva kulturer används inte i vetenskap eftersom det är värdeladdat. Det är mer ideologier som beskriver jägarsamlarsamhällen som primitiva, e.xv nazismen. Det är ett ordval som om jag hade hört det live skulle gjort mig mycket tveksam till en persons intellektuella kapacitet, i text inte bara tveksam utan direkt dömande. Så du vet.
Citera
2009-11-23, 17:38
Medlem
sparassiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Insignificunt
Du söker en meta-analys av inte s.k primitiva kulturer utan s.k jägar-samlarsamhällen som existerar än idag, m.a.o. Ordvalet primitiva kulturer används inte i vetenskap eftersom det är värdeladdat. Det är mer ideologier som beskriver jägarsamlarsamhällen som primitiva, e.xv nazismen. Det är ett ordval som om jag hade hört det live skulle gjort mig mycket tveksam till en persons intellektuella kapacitet, i text inte bara tveksam utan direkt dömande. Så du vet.

Dig kan man aldrig beskylla för att vara subtil.

TS: Börja med den här artikeln: http://en.wikipedia.org/wiki/Hunter-gatherer. Kolla framför allt på referenserna under "Further reading".
Citera
2009-11-23, 18:46
Medlem
Krappfiskarns avatar
Antropologer som behandlat primitiva kulturer var främst de som drogs med av New Archaeology trenden.

Bronisław Malinowski, Franz Boas och Claude Lévi-Strauss ses som de "största" antropologerna...hursomhelst var och är de flesta antropologer faktiskt socialantropologer.

Jag har inte läst något verk från dessa (då jag är mer intresserad av biologisk antropologi), men de citeras ofta av arkeologer och andra.
Citera
2009-11-23, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Insignificunt
Du söker en meta-analys av inte s.k primitiva kulturer utan s.k jägar-samlarsamhällen som existerar än idag, m.a.o. Ordvalet primitiva kulturer används inte i vetenskap eftersom det är värdeladdat.
Är även intresserad av samhällen som visserligen är av jägar-samlartyp men som också har vissa, dock ej dominerande, agrara inslag. (Förstår inte riktigt det fientliga bemötandet här. Är det fråga om ironi? I annat fall beklagar jag det olyckliga ordvalet.)

Citat:
Ursprungligen postat av Krappfiskarn
Börja med den här artikeln: http://en.wikipedia.org/wiki/Hunter-gatherer.
Tack för länken!
Citera
2009-11-23, 23:02
Medlem
Insignificunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NumberNine
Är även intresserad av samhällen som visserligen är av jägar-samlartyp men som också har vissa, dock ej dominerande, agrara inslag. (Förstår inte riktigt det fientliga bemötandet här. Är det fråga om ironi? I annat fall beklagar jag det olyckliga ordvalet.)

Jag är, som påtalades, inte direkt subtil (touché sparassis ). Det finns en stor mängd tveksamma individer på flashback, och många har agendor av det mer osunda slaget - som ibland yttrar sig genom mycket tveksamma trådar i just det här forumet.

Därav bemötandet. Men jag ville även med önskvärd tydlighet uttrycka mitt ogillande för ordvalet, vilket uppenbarligen lyckades.

Måhända är det inte direkt det som du söker, men en personlig favorit är Jared Diamond, som skriver om de saker du är intresserad av. Det är populärvetenskap men han är mycket grundlig och har stor respekt bland intellektuella och vetenskapsmän, just därför.
Citera
2010-11-02, 18:25
Medlem
Jag håller med ovanstående talare om att man inte ska eller kan kalla dem "primitiva" och att Jared Diamond är ett bra tips. Speciellt "Vete, vapen och virus".

Annars kan jag rekommendera grundböcker i kultur- och socialantropologi som är riktigt bra och läsvärda men det finns många fler. Några ex:

Kinship and Gender - Linda Stone
The Anthropology of religion - Fiona Bowie
Små platser - stora frågor - Thomas Hylland Eriksen
Kulturterrorismen - Thomas Hylland Eriksen

Lycka till!
Citera
2011-09-07, 11:18
Medlem
nildavs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ColorMeKubrick
Jag håller med ovanstående talare om att man inte ska eller kan kalla dem "primitiva" och att Jared Diamond är ett bra tips. Speciellt "Vete, vapen och virus".

Annars kan jag rekommendera grundböcker i kultur- och socialantropologi som är riktigt bra och läsvärda men det finns många fler. Några ex:

Kinship and Gender - Linda Stone
The Anthropology of religion - Fiona Bowie
Små platser - stora frågor - Thomas Hylland Eriksen
Kulturterrorismen - Thomas Hylland Eriksen

Lycka till!

kan ju säga så här på rak arm att Hylland Eriksens "små platser - stora frågor" är ogenomtänkt och rörig. ett sämre förslag om du vill ha en snabb översikt av antropologin som ämne.

vill du läsa om ett "primitivt" folk så är klassikern "The forest people" av Turnbull alltid trevlig läsning!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in