Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2009-11-23, 14:39
Medlem
Norpheuss avatar
Det är onaturligt, onyttigt och framkallar skador på folk. Det används endast för att det är billigare, men så mycket farligare. Det orsakar fetma och därmed massor av sjukdomar, speciellt hjärt- och kärlsjukdomar.

I föredömes landet Danmark har man tagit det första steget att skydda sin befolkning från detta, men Maria Larsson vägrar.
Citat:
Folkhälsominister Maria Larsson säger nej till att lagstifta om förbud mot transfetter.

I Danmark får enligt lag transfett utgöra högst två procent av fettmängden i ett livsmedel. Vid en träff med riksdagsjournalister sade Larsson att hon inte har några planer på att införa liknande regler i Sverige.

- Vi har bättre resultat och ligger på lägre nivåer än Danmark. Därför finns ingen anledning att lagstifta, sade hon.

Transfett ökar risken för hjärt- och kärlsjukdomar och finns ofta i livsmedel som innehåller stora mängder mättat fett.
http://www.dn.se/nyheter/politik/ing...etter-1.701043

Våran hälsominsiter tycker alltså det är onödigt bara för att vi har någolunda bättre siffror. Kanske ska länder med låg brottslighet också tänka så om rättslagar?

Men det riktiga argumentet mot ett förbud är, hur många andra ämnen finns det som är väldigt onyttiga, rent av farliga? Ska man börja beskydda folket från dessa ämnen?
Citera
2009-11-23, 14:51
Medlem
Ja, kroppen har ingen användning av transfetter. Den enda anledningen jag kan tänka mig att det inte blivit olaglig är pengar; de som använder transfetter i sina produkter har onekligen mycket, mycket pengar vilket betyder politisk makt.
Citera
2009-11-23, 15:29
Medlem
Herr Ordförandes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nenetis
Ja, kroppen har ingen användning av transfetter. Den enda anledningen jag kan tänka mig att det inte blivit olaglig är pengar; de som använder transfetter i sina produkter har onekligen mycket, mycket pengar vilket betyder politisk makt.

Jag kan tänka mig att anledningen att det inte blivit olagligt snarare är att folk själva får tänka på vad de stoppar i sig i stället?
Citera
2009-11-23, 15:40
Medlem
cp-apas avatar
Ja förbjud transfett. Kostar samhället miljarder varje år.
Citera
2009-11-23, 15:43
Medlem
Norpheuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr Ordförande
Jag kan tänka mig att anledningen att det inte blivit olagligt snarare är att folk själva får tänka på vad de stoppar i sig i stället?
Visst är det ett bra motargument att individen fick välja. Men skulle det inte bli lättare för alla individer om man helt enkelt förbjöd dessa, istället för att du varje gång ska handla en vara måste kolla vad varan innehåller, om de innehåller transfett osv. Det är ju det som är fördelen med det Svenska system vi har, och det är ju den stora befolkningen som i slutänden (som ovan nämns) får betala för transfettens stora kostnader.

En alternativ lösning skulle vara att skaffa ett mat märke såsom "KRAV" men där det står något som "GIFT".
Citera
2009-11-23, 15:46
Medlem
BeachHunterNs avatar
Om det inte förbjuds så kan man ju höja skatten kraftigt.
Citera
2009-11-23, 15:58
Medlem
Norpheuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BeachHunterN
Om det inte förbjuds så kan man ju höja skatten kraftigt.
Meningen med allt är inte att dra in mer pengar till staten.
Citera
2009-11-23, 16:03
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Alla måste ta ett eget ansvar, kostar tid och möda

I och för sig tycket jag att transfett är en skadlig produkt och förbud ligger nära till hands. Man får fettknölar av fetter som kroppen inte kan bryta ner. Förstår inte varför inte socialstyrelsen uppmärksammat detta. Men tillverkarna hittar väl på något annat som är ännu värre och så går det några år innan det förbjuds etc.

Men man lär sig snart var man ska titta efter det, i kakmixer, fabrikstillverkade kakor bröd etc. Allt som har lång hållbarhet är misstänkt för att innehålla skadliga ämnen.

Men ni får göra som jag, lära er vilka produkter som man kan köpa bojkotta resten. Jag brukar inte ta varor som E-nummer, med det kan vara svårt men det finns alltid några tillverkare som har det som försäljningsargument.

Tar man ett eget ansvar slipper vi förmyndare som ser som sin uppgift att styra minsta steg vi tar. Ropa inte på förbud vi kan få en diktator som är utom all kontroll och som förbjuder godtyckligt
Citera
2009-11-23, 17:00
Medlem
Jrgens avatar
Om jag vill ha ohälsosam men billigare mat så är det ingen annans ensak. Om människor blir feta är det ingen annan en deras ensak. Vill ni inte bli feta kan ni ju först och främst se till att ni själva inte äter ohälsosam mat och att ni inte ger andra ohälsosam mat. Det finns olika livsstilar, men bara för att du har hittat den enda rätta livsstilen ger inte det dig rätt att med våld tvinga andra att leva som du.
Citera
2009-11-23, 17:04
Medlem
Norpheuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jrgen
Om jag vill ha ohälsosam men billigare mat så är det ingen annans ensak. Om människor blir feta är det ingen annan en deras ensak. Vill ni inte bli feta kan ni ju först och främst se till att ni själva inte äter ohälsosam mat och att ni inte ger andra ohälsosam mat. Det finns olika livsstilar, men bara för att du har hittat den enda rätta livsstilen ger inte det dig rätt att med våld tvinga andra att leva som du.

Som jag precis sade, så kanske det borde vara lättare för alla, och för skattekostnaderna, om man demokratiskt beslutade tillsammans att förbjuda denna produkt.
Citera
2009-11-23, 17:07
Medlem
Jrgens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Norpheus
Som jag precis sade, så kanske det borde vara lättare för alla, och för skattekostnaderna, om man demokratiskt beslutade tillsammans att förbjuda denna produkt.
Det du säger är alltså att människor är för dumma för att kunna bestämma vilken mat de ska äta, men de är tillräckligt smarta för att tillåtas bestämma hur alla andra ska leva sina liv (demokrati)? Och jag är emot offentlig sjukvård så skattekostnadsargumentet köper jag inte.
Citera
2009-11-23, 17:14
Medlem
Norpheuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jrgen
Det du säger är alltså att människor är för dumma för att kunna bestämma vilken mat de ska äta, men de är tillräckligt smarta för att tillåtas bestämma hur alla andra ska leva sina liv (demokrati)? Och jag är emot offentlig sjukvård så skattekostnadsargumentet köper jag inte.
Nej, det har jag verkligen inte. Jag trodde inte du gjord halmgubbar.

Jag säger att det kanske skulle underlätta vardagen för alla, då varje individ slipper gå och ta reda på vilka varor som innehåller detta gift och inte.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in