2009-11-25, 02:54
Medlem
GSE_s avatar
Ber om ursäkt om någon liknande tråd redan finns men jag har lite bråttom och hinner inte söka just nu.

Är bara nyfiken på hur mycket man bränner om man skulle ut och jogga/löpa c.a 4-5 dagar i veckan c.a 1tim åt gången? Sträckan vet jag inte riktigt men tänk sträckan duhinner löpa på 1tim i normaltakt? Och kan jag springa bort min mage? Jag har nämligen blivit lite rund den senaste tiden men är inte intresserad av att gå på gym, funkar löpning eller är det typ sit-ups hemma sm gäller?
Citera
2009-11-25, 07:20
Medlem
Nej, löpning hjälper inte ett dugg om du inte äter rätt. Du måste tyvärr byta livssttil för att kunna gå ner i vikt. Det hjälper inte att springa och fortsätta äta som du gör nu. Vad du bränner när du springer är omöjligt för oss att veta då alla förbränner olika pga av vad man väger osv.
Citera
2009-11-25, 08:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MRZnr1
Nej, löpning hjälper inte ett dugg om du inte äter rätt. Du måste tyvärr byta livssttil för att kunna gå ner i vikt. Det hjälper inte att springa och fortsätta äta som du gör nu. Vad du bränner när du springer är omöjligt för oss att veta då alla förbränner olika pga av vad man väger osv.

Hur vet du att det inte hjälper?

Framgår det i hans post att han ligger på kcalöverskott eller något liknande?
Citera
2009-11-25, 09:36
Medlem
Citat:

Det är väl klart som fan att det hjälper honom på vägen eftersom han höjer sin kaloriförbränning. Sen om det räcker med det vet varken du eller jag, eftersom vi inte får någon mer information
Citera
2009-11-25, 10:20
Medlem
Autobahn76s avatar
Ett ungefärligt värde som sägs stämma ganska bra är att ta antal kilometer du springer multiplicerat med din vikt i kg. Alltså om du väger 100 kg och springer 10 km så har du bränt 100 x 10 = 1000 kcal.
Du säger att du skall springa 60 minuter i "normaltakt". Vad som är normaltakt för dig är så klart helt omöjligt att säga. Är du helt otränad eller har du sprungit förut?

Löpning 4-5 ggr i veckan a 60 minuter kommer definitvt hjälpa dig att gå ned i vikt om du fortsätter att äta på samma sätt som du gör idag.
Sit-ups bränner inte fett som löpning gör. Du behöver inte göra en enda sit-up för att få bort magen.
Citera
2009-11-25, 10:33
Medlem
Prometeuss avatar
Citat:
Å andra sidan ger mer träning mer frihet när det gäller mat, det möjliggör en snabbare nedgång om man sätter kcal-in-nivån lågt. Det här ska ses som en fortsättning på det du skrev, inte som kritik.
Citera
2009-11-25, 15:44
Medlem
GSE_s avatar
Ok du vet jag lite ialla fall. För övrigt så äter jag inte direkt onyttigt, utan mest husmanskost osv och kommer så klart att dra ner på fyllorna och kebaben i samband med att jag drar igång. Några bra tips på saker som är bra att käka då?
Citera
2009-11-25, 16:38
Medlem
Autobahn76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GSE_
Ok du vet jag lite ialla fall. För övrigt så äter jag inte direkt onyttigt, utan mest husmanskost osv och kommer så klart att dra ner på fyllorna och kebaben i samband med att jag drar igång. Några bra tips på saker som är bra att käka då?
Klicka här http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881 och scrolla ned lite så ser du vad som anses bra att äta för att gå ned i vikt.
Citera
2009-11-25, 17:53
Medlem
mxnissens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GSE_
Ber om ursäkt om någon liknande tråd redan finns men jag har lite bråttom och hinner inte söka just nu.

Är bara nyfiken på hur mycket man bränner om man skulle ut och jogga/löpa c.a 4-5 dagar i veckan c.a 1tim åt gången? Sträckan vet jag inte riktigt men tänk sträckan duhinner löpa på 1tim i normaltakt? Och kan jag springa bort min mage? Jag har nämligen blivit lite rund den senaste tiden men är inte intresserad av att gå på gym, funkar löpning eller är det typ sit-ups hemma sm gäller?

Hur mycket det bränner går inte exakt att svara på, det finns hemsidor där du kan räkna ut detta, men sen hur bra det stämmer vet man inte.

Men låt säga att du joggar en timme 5 dagar i veckan, klart att du kommer att gå ner i vikt, förutsatt då att du inte äter mer än du gör nu!
Citera
2009-11-25, 21:31
Medlem
GSE_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mxnissen
Hur mycket det bränner går inte exakt att svara på, det finns hemsidor där du kan räkna ut detta, men sen hur bra det stämmer vet man inte.

Men låt säga att du joggar en timme 5 dagar i veckan, klart att du kommer att gå ner i vikt, förutsatt då att du inte äter mer än du gör nu!

Som sagt matdelen är inga probs, var mer nyfiken på just fettbränningen då jag absolut inte är överviktig i övrigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in