2009-12-03, 18:34
Medlem
Är inte helt säker på att jag ställer denna fråga i rätt forum.

På vilket sätt tjänar Sverige pengar på Östersjön? Jag fattar det uppenbara med att vi tjänar på handel och turism men finns det någonting annat som Sverige (eller något annat land) har som tjänar pengar på Östersjön? Något som är beroende av Östersjöns miljö?
Citera
2009-12-03, 18:45
Medlem
dannekerrors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skipchip
Är inte helt säker på att jag ställer denna fråga i rätt forum.

På vilket sätt tjänar Sverige pengar på Östersjön? Jag fattar det uppenbara med att vi tjänar på handel och turism men finns det någonting annat som Sverige (eller något annat land) har som tjänar pengar på Östersjön? Något som är beroende av Östersjöns miljö?

farleder, fiske, forskning, bad mm..
Citera
2009-12-03, 18:50
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Östersjön billigare än en torrlagd yta full av invandrade bidragstagare

Finns säkert ingen här som är kompetent att räkna på frågan.

Man kan möjligen räkna på värdet av fisket och kostnaderna för trafiken till Gotland subventioner till reningsverk i Ryssland för att dom inte ska släppa ut mer skit.
Jag tror Östersjön kostar om man inte räknar med rekreationsvärden. Ska man räkna med det måste man fundera över vilka rekreationsvärden ett icke Östersjön ger.

Då måste man ställa Östersjön i relation till inte Östersjön d.v.s. Ett enormt stort torrlagt område mellan Öland Gottland och fastlandet som antagligen skulle producera mycket mer typ gruvor jordbruk skogsprodukter etc. Kanske lika mycket turism som Östersjön och rekreation men av ett helt annat slag.

Skulle vi däremot få hundratals kvadratmil mer land skulle invandringsvännerna ta hit 10 miljoner muslimer och från Arabien och Somalia.
Citera
2009-12-03, 19:00
Medlem
Starvids avatar
Enorm massa hamnar, och det viktigaste av allt: säkerhet. Östersjön gör att det blir mycket svårt att invadera Sverige.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in