• 1
  • 2
2009-12-03, 23:14
Medlem
LiKaShings avatar
Surfade in på Sverigedemokraternas hemsida och finner följande pressmeddelande:
http://www.sverigedemokraterna.net/i...llnews&id=1202
Citat:
Carina Herrstedt, andre vice ordförande för Sverigedemokraterna ifrågasätter Folkpartiets hantering av avslöjandet om att Folkpartiets kommunalråd i Huddinge och tillika kyrkopolitiker sedan flera år tillbaka avslöjats och dömt för att ha arrangerat gruppsex med en minderårig flicka i sitt hem mot betalning.
I det här fallet använder SD nyheten och skapar ett pressmeddelande som utgår från något som verkar stått i media (källan nämns inte ens) om enskilda personer. I sedvanlig populistisk anda använder man detta snedsteg för att smutskasta hela partiet. Så här skriver hon:
Citat:
- Det kan aldrig ses som förlåtligt att köpa sex eller tvinga minderåriga flickor att ha sex med gamla gubbar mot betalning. När jag sedan läser att Rasmus Jonlund, pressekreterare för Folkpartiet i Stockholm anser att Åke Blomqvist "är i en svår situation och att det är viktigt att ta hand om honom" så får det mig att må illa. Folkpartiet tvingade honom att avsäga sig sina politiska uppdrag men han är fortsatt välkommen att kvarstå som medlem. Tack gode gud att jag inte är med i ett sådant parti med sådana partikamrater.

- Folkpartiets syn på vad som är okej och inte okej framstår som allt mer bisarrt när samtidigt Folkpartiet i Mark uppmanar en partikamrat att lämna Folkpartiet eftersom han undertecknat en insändare mot vänsterextremt våld ihop med en sverigedemokrat. Folkpartiets syn på detta är "problemet uppstår inte i själva insändaren utan i undertecknandet ihop med en sverigedemokrat."

- Slutsatsen är alltså att gamla gubbar som tvingar sig på minderåriga flickor och utnyttjar dem till gruppsex med sina perversa gubbvänner är välkomna i Folkpartiet men de som undertecknar en insändare mot politiskt våld ihop med sverigedemokrat, är det inte. Folkpartiet agerande får mig att helt enkelt att må illa.

Här är Metros artikel om "barn-våldtäkten":http://www.metro.se/2009/11/10/30545...er-sexskandal/
En lite annan bild av vad som hände. I artikeln säger pressekreteraren för Fp så här:
Citat:
– Vi är chockade, det här har vi inte hört talas om. Det är ett fruktansvärt brott som vi ser oerhört allvarligt på, säger pressekreterare Rasmus Jonlund (FP).

* Kommer SDs strategi, att försöka göra enskilda fall och individers fuck-ups till något som gäller en hel grupp, att hålla fram till valet?

* Även om de kommer in, varför skulle de kunna bita sig fast? Ny Demokrati kunde det inte.

Det ska oavsett utfallet bli intressant att beskåda svenskarnas motståndskraft (eller mottaglighet) ifråga om populism.
Citera
2009-12-03, 23:19
Medlem
Ser inget större problem med det här alls. För det första blev han dömd för det, för det andra så är inte det här värre än när alla andra partier tar friheten att klistra på rasist attribut på SD helt godtyckligt.
Citera
2009-12-03, 23:28
Medlem
LiKaShings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QuoteUnquote
Ser inget större problem med det här alls. För det första blev han dömd för det, för det andra så är inte det här värre än när alla andra partier tar friheten att klistra på rasist attribut på SD helt godtyckligt.
Det var ett exempel på den argumentation SD använder och inte nödvändigtvis ett bra sådant.

Vad som intresserar mig är om det verkligen kommer att hålla med retoriken:
"En invandrare slog ner en svensk på stan igår" + "Enligt statistiken bråkar fler invandrare" = "Invandrarna måste ut/stoppas!"

Mitt tips är att svenska väljare kommer att inse att invandrare är individer.
Mitt andra tips är att SD inte kommer överge sitt sätt att argumentera.
Mitt tredje tips är att SD kommer in 2010 för att sedan åka ut 2014.

Detta betyder inte att de inte för nåt gott med sig.
Citera
2009-12-03, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LiKaShing
* Kommer SDs strategi, att försöka göra enskilda fall och individers fuck-ups till något som gäller en hel grupp, att hålla fram till valet?

* Även om de kommer in, varför skulle de kunna bita sig fast? Ny Demokrati kunde det inte.

Det ska oavsett utfallet bli intressant att beskåda svenskarnas motståndskraft (eller mottaglighet) ifråga om populism.

1. Alla politiska partier utnyttjar sånt här så jag förstår inte varför SD skulle vara annorlunda. Måhända har borgliga axelmakterna och rödgröna kartellen nån sorts kod för såna här fall men det är naivt att tro att SD inte skulle utnyttja detta. Om det varit en SD politiker skulle media roat sig rejält.

2. Givetvis kommer SD bita sig fast då de inte hotas av nåt av de etablerade partierna. Enda egentliga hotet mot SD är ND.

3. Populism är ett negativt ord för politiker och media. Det är knappast det för gemene man; det är snarare ett positivt ord.
Citera
2009-12-03, 23:29
Medlem
Andra partier gör ju precis likadant fast emot Sverigedemokraterna.
Citera
2009-12-03, 23:33
Medlem
LiKaShings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VWestman
3. Populism är ett negativt ord för politiker och media. Det är knappast det för gemene man; det är snarare ett positivt ord.
Du har (definitivt) rätt i att så länge gemene man upplever deras budskap och argumentation som positiv så kommer de finnas kvar.

Visserligen upplever jag populism som ett sätt för smarta politiker att kontrollera en mindre bemedlad väljargrupp, men jag är ju bara en röst.
Citera
2009-12-03, 23:33
Medlem
Nu har du förenklat SD enormt LiKaShing. SD erkänner invandring som en bidragande faktor till ett lands välstånd, SD kritiserar dock att det inte finns någon äkta integration och att det inte ställs några krav på invandrare.
Citera
2009-12-03, 23:36
Medlem
LiKaShings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zerotolerance
Andra partier gör ju precis likadant fast emot Sverigedemokraterna.
Ge gärna ett konkret exempel där ett parti använder ett "personligt snedsteg" hos en SD-person för att kritisera hela SD.

Det är sättet att argumentera vi diskuterar här, så det skulle vara verkligt intressant.
Citera
2009-12-03, 23:42
Medlem
Citat:
Ge gärna ett konkret exempel där ett parti använder ett "personligt snedsteg" hos en SD-person för att kritisera hela SD.

Det är sättet att argumentera vi diskuterar här, så det skulle vara verkligt intressant.

Nu är det här förvisso inte vad du efterfrågade. Men jag kom att tänka på när Mona Sahlin hade ett utspel om att det var viktigt att SD inte skulle komma in i riksdagen och att man var redo att omforma blocken endast för det målet. Det tycker åtminstone jag ligger på samma nivå.
Citera
2009-12-03, 23:44
Medlem
LiKaShings avatar
Citat:
Nu har du förenklat SD enormt LiKaShing. SD erkänner invandring som en bidragande faktor till ett lands välstånd, SD kritiserar dock att det inte finns någon äkta integration och att det inte ställs några krav på invandrare.
Jag tror att du håller med mig om att SD-väljaren i allmänhet (jag generaliserar här, jag vet ) vill stoppa invandringen därför att invandrare ofta beter sig som idioter och kostar samhället en massa pengar.
Citera
2009-12-03, 23:47
Medlem
LiKaShings avatar
Citat:
Nu är det här förvisso inte vad du efterfrågade. Men jag kom att tänka på när Mona Sahlin hade ett utspel om att det var viktigt att SD inte skulle komma in i riksdagen och att man var redo att omforma blocken endast för det målet. Det tycker åtminstone jag ligger på samma nivå.
Hur menar du nu? Skulle delar av SD släppts in i ett block? Vad har det med SD-medlemmars privatliv att göra?

Tror inte vi ligger på samma våglängd riktigt. Söker alltså exempel där SD-medlemmars privatliv används för att smutskasta partiet. Populism.
Citera
2009-12-03, 23:48
Medlem
Citat:
Du har (definitivt) rätt i att så länge gemene man upplever deras budskap och argumentation som positiv så kommer de finnas kvar.

Visserligen upplever jag populism som ett sätt för smarta politiker att kontrollera en mindre bemedlad väljargrupp, men jag är ju bara en röst.

Definitionen av populism är väl inte helt klar, framförallt använder media ordet väldigt inkonsekvent. Jag ser väl inte den populistiske politikern som nån som främst vänder sig till de mindre bemedlade, utan de vänder sig till en väljarbas som andra partier skiter i. Sen blir resultatet att media och andra politiker gnäller om "populism".
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in