Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2009-12-04, 17:16
Medlem
Numbeds avatar
Hej

Jag söker en video/dokumentär som en vän har berättat om för ett tag sen. Den handlade om att människoarter som inte finns längre idag blev utrotade av den vita mannen har jag för mig.

Hon sa att människorna hade speciella utseenden som inte längre finns idag, och av ren nyfikenhet så undrar jag om någon vet vad några av arterna heter (eller vet namn på dokumentären), skulle vara intressant att se hur de såg ut!
Senast redigerad av Numbed 2009-12-04 kl. 17:17. Anledning: Förtydligade
Citera
2009-12-04, 17:25
Bannlyst
Tror du får bättre svar om du postar i > Genetik, molekylärbiologi och evolutionsbiologiforat.
Citera
2009-12-04, 17:30
Medlem
HalvardHalvHuves avatar
Homo neanderthalis kanske? Och floriensis?
Citera
2009-12-04, 17:43
Medlem
Ciprianis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Numbed
...blev utrotade av den vita mannen har jag för mig.

Jag antar att du menar Homo sapiens?
Citera
2009-12-04, 17:51
Bannlyst
Citat:
Den handlade om att människoarter som inte finns längre idag blev utrotade av den vita mannen har jag för mig.
Homo Neanderthalensis vore nog den bästa kandidaten för den beskrivningen eftersom de dog ut vid omkring samma tidsperiod som Homo Sapiens Sapiens tog sig till Europa och resten av världen. Att säga att det var "den vita mannen" är dessutom felaktigt, passande termen vore istället Cro Magnon.

Men att det var Cro Magnon/Homo Sapiens Sapiens som var orsaken till att Homo Neanderthalensis försvann är bara en teori.
Citera
2009-12-04, 17:52
Medlem
Numbeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HalvardHalvHuve
Homo neanderthalis kanske? Och floriensis?
Ska se vad det är

Citat:
Ursprungligen postat av homosapiens
Tror du får bättre svar om du postar i > Genetik, molekylärbiologi och evolutionsbiologiforat.

Jo, är inte hundra på om ämnet ligger rätt
Citera
2009-12-04, 17:53
Medlem
Vidfamnes avatar
Här har du en lista;
http://sv.wikipedia.org/wiki/Homininer

// Ivar Vidfamne
Citera
2009-12-04, 17:55
Medlem
Squalos avatar
Låter som Homo floresiensis.

Den var relativt sen.
Citera
2009-12-05, 05:20
Medlem
Zwerchstands avatar
Med reservation för eget & TS' ordval:

De tasmanska aboriginerna, Palawa, anses utdödade i ett långdraget skeende med kulmen i Svarta kriget men sorgligt avgörande efterdyningar av överförd sjukdom & låg nativitet. En prominent gestalt tillika sista fullblod var kvinnan Trugernanner (/Truganini/…), som dog den 8 maj 1876. Trugernanners kvarlevor grävdes ned, sedan upp att göras utställning av (liksom tidigare pittoreskt arrangerade still-lifers) men återbördades till naturen försenligt hennes föregivna vilja lagom till 100-årsminnet av hennes & de sinas död 1976.

Det råder numer inte konsensus om tasmansk aborigin status, som åberopas av dels delblodsättlingar, dels sympatisörer:
och folkets utdödhet är under omprövning.

Säkert passar ock en flervis närmre titt på Kanarieöarnas Guanches, fast de utan att i mötet med medeltida Europa ha rakt av utrotats visserligen decimerade-splittrade-utblandade lever vidare i någon mån.
Citera
2009-12-05, 13:28
Medlem
Numbeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zwerchstand
Med reservation för eget & TS' ordval:

De tasmanska aboriginerna, Palawa, anses utdödade i ett långdraget skeende med kulmen i Svarta kriget men sorgligt avgörande efterdyningar av överförd sjukdom & låg nativitet. En prominent gestalt tillika sista fullblod var kvinnan Trugernanner (/Truganini/…), som dog den 8 maj 1876. Trugernanners kvarlevor grävdes ned, sedan upp att göras utställning av (liksom tidigare pittoreskt arrangerade still-lifers) men återbördades till naturen försenligt hennes föregivna vilja lagom till 100-årsminnet av hennes & de sinas död 1976.

Det råder numer inte konsensus om tasmansk aborigin status, som åberopas av dels delblodsättlingar, dels sympatisörer:
och folkets utdödhet är under omprövning.

Säkert passar ock en flervis närmre titt på Kanarieöarnas Guanches, fast de utan att i mötet med medeltida Europa ha rakt av utrotats visserligen decimerade-splittrade-utblandade lever vidare i någon mån.

Tack får jag väl säga
Är det du själv som besitter informationen (från början) eller sökte du helt och hållet på wikipedia?
Citera
2009-12-05, 13:30
Medlem
dymcos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cipriani
Jag antar att du menar Homo sapiens?

Jag antar att du menar Homo sapiens sapiens
Citera
2009-12-06, 07:01
Medlem
Zwerchstands avatar
Citat:
Tack får jag väl säga
Är det du själv som besitter informationen (från början) eller sökte du helt och hållet på wikipedia?
Tasmanierna skrev jag på 80-talet en nu kastad uppsats om, och påmindes senast under förra årets läsning av Claudio Magris' roman I blindo som f.ö. rekommenderas kallt.

Ock Guanches hade jag ett litet hum om sedan tidigare, och tycker faktum att de inte definitivt utrotats (eventuellt liksom sina kanariska företrädare) uppvägs av det intressanta i att de som fiskefolk om inte glömt sjöfarandet ändå stagnerat i fleröig respektive isolation (Höhö.) så nära det sig för tekniskt framåtskridande utmärkande Europa.

Nej, jag har inte sökt alls. Mitt inlägg är ett tydligt referat (Det är det du tackar för.) av artikeln i Wikipedias för avstamp väl lämpade format, vars styrka i bekant standardisering företrädelsevis lämnas på gott & ont från sidbotten, förbi References/Bibliography, under External links. Så visst, du får ett par sådana:
http://www.google.com/search?hl=la&q...nous+people%22
http://vhemt.org/ as for hårdtopisk peer review
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här