Jag söker en video/dokumentär som en vän har berättat om för ett tag sen. Den handlade om att människoarter som inte finns längre idag blev utrotade av den vita mannen har jag för mig.
Hon sa att människorna hade speciella utseenden som inte längre finns idag, och av ren nyfikenhet så undrar jag om någon vet vad några av arterna heter (eller vet namn på dokumentären), skulle vara intressant att se hur de såg ut!
Senast redigerad av Numbed 2009-12-04 kl. 17:17.
Anledning: Förtydligade
Den handlade om att människoarter som inte finns längre idag blev utrotade av den vita mannen har jag för mig.
Homo Neanderthalensis vore nog den bästa kandidaten för den beskrivningen eftersom de dog ut vid omkring samma tidsperiod som Homo Sapiens Sapiens tog sig till Europa och resten av världen. Att säga att det var "den vita mannen" är dessutom felaktigt, passande termen vore istället Cro Magnon.
Men att det var Cro Magnon/Homo Sapiens Sapiens som var orsaken till att Homo Neanderthalensis försvann är bara en teori.
De tasmanska aboriginerna, Palawa, anses utdödade i ett långdraget skeende med kulmen i Svarta kriget men sorgligt avgörande efterdyningar av överförd sjukdom & låg nativitet. En prominent gestalt tillika sista fullblod var kvinnan Trugernanner (/Truganini/…), som dog den 8 maj 1876. Trugernanners kvarlevor grävdes ned, sedan upp att göras utställning av (liksom tidigare pittoreskt arrangerade still-lifers) men återbördades till naturen försenligt hennes föregivna vilja lagom till 100-årsminnet av hennes & de sinas död 1976.
Det råder numer inte konsensus om tasmansk aborigin status, som åberopas av dels delblodsättlingar, dels sympatisörer:
Citat:
[edit] 20th century to present day
Body parts and ornaments are still being returned from collections today, with the Royal College of Surgeons of England returning samples of Truganini's skin and hair (in 2002); and the British Museum returning ashes to two descendants in 2007.[30]
During the 20th century, the absence of "full blood" Palawa and a general unawareness of the surviving populations, mean that many non-Palawa assumed they were extinct, after the death of Truganini in 1876. Since the mid 1970s Tasmanian Aboriginal activists such as Michael Mansell have sought to broaden awareness and identification with Aboriginal descent.
There is a dispute within the Tasmanian Aboriginal community over what constitutes Aboriginality. A group that identifies itself as the Lia-Pootah claim to be descendants of Tasmanian Aboriginal women, many of whom had been abducted and had children with European sealers that worked in the Bass Strait in the nineteenth century. The Lia Pootah feel that the Tasmanian Aboriginal Centre represent the Palawa politically but not the Lia Pootah.[31]
More recently there have been initiatives to introduce DNA testing to establish family history in descendant subgroups. This has drawn an angry reaction from some quarters,[32], as some have claimed spiritual connection with aboriginality distinct from, but not as important as the existence of a genetic link.[citation needed]
The Tasmanian Palawa Aboriginal community is also making an effort to reconstruct and reintroduce a Tasmanian language, called palawa kani out of the various records on Tasmanian languages. Other Tasmanian aboriginal communities use words from traditional Tasmanian languages, according to the language area they were born or live in.
[edit] Legislated definition
In June 2005, the Tasmanian Legislative Council introduced an innovated definition of aboriginality into the Aboriginal Lands Act[33]. The bill was passed to allow Aboriginal Lands Council elections to commence, after uncertainty over who was 'aboriginal', and thus eligible to vote.
Under the bill, a person can claim "Tasmanian Aboriginality" if they meet the following criteria:
Säkert passar ock en flervis närmre titt på Kanarieöarnas Guanches, fast de utan att i mötet med medeltida Europa ha rakt av utrotats visserligen decimerade-splittrade-utblandade lever vidare i någon mån.
De tasmanska aboriginerna, Palawa, anses utdödade i ett långdraget skeende med kulmen i Svarta kriget men sorgligt avgörande efterdyningar av överförd sjukdom & låg nativitet. En prominent gestalt tillika sista fullblod var kvinnan Trugernanner (/Truganini/…), som dog den 8 maj 1876. Trugernanners kvarlevor grävdes ned, sedan upp att göras utställning av (liksom tidigare pittoreskt arrangerade still-lifers) men återbördades till naturen försenligt hennes föregivna vilja lagom till 100-årsminnet av hennes & de sinas död 1976.
Det råder numer inte konsensus om tasmansk aborigin status, som åberopas av dels delblodsättlingar, dels sympatisörer:
Säkert passar ock en flervis närmre titt på Kanarieöarnas Guanches, fast de utan att i mötet med medeltida Europa ha rakt av utrotats visserligen decimerade-splittrade-utblandade lever vidare i någon mån.
Tack får jag väl säga
Är det du själv som besitter informationen (från början) eller sökte du helt och hållet på wikipedia?
Tack får jag väl säga
Är det du själv som besitter informationen (från början) eller sökte du helt och hållet på wikipedia?
Tasmanierna skrev jag på 80-talet en nu kastad uppsats om, och påmindes senast under förra årets läsning av Claudio Magris' roman I blindo som f.ö. rekommenderas kallt.
Ock Guanches hade jag ett litet hum om sedan tidigare, och tycker faktum att de inte definitivt utrotats (eventuellt liksom sina kanariska företrädare) uppvägs av det intressanta i att de som fiskefolk om inte glömt sjöfarandet ändå stagnerat i fleröig respektive isolation (Höhö.) så nära det sig för tekniskt framåtskridande utmärkande Europa.
Nej, jag har inte sökt alls. Mitt inlägg är ett tydligt referat (Det är det du tackar för.) av artikeln i Wikipedias för avstamp väl lämpade format, vars styrka i bekant standardisering företrädelsevis lämnas på gott & ont från sidbotten, förbi References/Bibliography, under External links. Så visst, du får ett par sådana: http://www.google.com/search?hl=la&q...nous+people%22 http://vhemt.org/ as for hårdtopisk peer review
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!