Citat:
Ursprungligen postat av Thundershit
Proteinsyntes är ett ord som används flitigt. Om jag har förstått det rätt så är det att protein bildas, och det finns en motsats, "proteinnedbrytning" som pågår ständigt i kroppen.
Om vi ser från enbart proteinsyntesen. Är det att proteiner byggs upp i allmänhet i kroppen? Eller är det att proteiner byggs upp och även i samband används till något?
Fråga från funderingarna: Om jag har ett överskott på protein från min kost, och sedan adderar kroppens proteinsyntes. Kommer proteinet från proteinsyntesen användas till något (då jag redan har mer protein än jag behöver ifrån kosten) eller kommer det bara omvandlas till energi istället?
- Själv vet jag inte heller om proteinsyntesen sker efter behov eller inte (om så, kan man väll kanske utesluta att det inte sker någon proteinsyntes om man har överskott?)
Proteinsyntes är helt enkelt när proteiner byggs ihop av små aminosyror, oavsett om de ska användas omedelbart eller lagras till framtida användning.
För att svara på din andra fråga, allt protein i kroppen (som inte är dietärt protein) är kodat av vårt DNA. Så vi måste mer eller mindre använda protein som kommer från proteinsyntesen, annars skulle vårt DNA knappt behövas.
Alla enzymer, strukturer, signal-molekyler, receptor-molekyler etc. är uppbyggda av aminosyror som vårt DNA varit mall till, genom RNA.
Och med tanke på alla användningsområden protein har i vår kropp så kan man största säkerhet säga att proteinsyntes ALLTID pågår någonstans i kroppen, för att inte säga på väldigt många olika ställen i kroppen.
Om du äter mer protein än vad du behöver kommer detta förbrännas, eller möjligen omvandlas till fett.
För att vara helt korrekt så är en del "proteiner" (som t ex några perifera proteiner i cellmembranet) i kroppen egentligen peptider som i sig är en kortare sekvens av protein.
Hoppas du förstod.