• 1
  • 2
2009-12-06, 17:40
Medlem
Hej.

Skulle vara kul att höra lite åsikter från entusiaster om hurvida ni tycker att Sverige idag styrs demokratiskt eller inte. I vilken mån utgår makten från folket? osv

Är delvis till ett skolarbete och hade behövt lite tankar att sätta igång med.

Tack på förhand.
Citera
2009-12-06, 18:01
Medlem
Dr.Elmos avatar
självklart är Sverige demokratiskt. Folket röstar på det parti de tycker representerar dem själva, och det som får mest vinner, dvs folket har makten.
Citera
2009-12-06, 18:14
Medlem
SparkMans avatar
Som föregående skribent nämnde, ja.

Dock finns det lite luckor i demokratin. Bara för att några personer blivit framröstade betyder inte det att dessa personerna gör som folket verkligen vill
Citera
2009-12-06, 18:26
Medlem
Norpheuss avatar
Inte i jämfört med Danmark. Där har man alla partier i samma vallapp, så att vissa partiers inte kan mygglas bort. Samt att deras riksdagsgräns går vid 2% och inte 4% vilket ger plats för fler partier.
Citera
2009-12-06, 18:48
Medlem
beyonds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Elmo
självklart är Sverige demokratiskt. Folket röstar på det parti de tycker representerar dem själva, och det som får mest vinner, dvs folket har makten.
Nej, folket har inte makten. Vi får välja mellan ett gäng partier som i grund och botten har samma åsikter och sedan finna oss i att bli överkörda av dem när vi vill nåt annat än vad som står på deras agenda. Det är svensk demokrati i ett nötskal.
Citera
2009-12-06, 18:56
Medlem
funnymidgets avatar
Demokrati kommer från grekiskans "demos" som betyder folket och "kratos" som betyder styrelse, demokrati = folkstyre. Ett av många exempel på att Sverige inte är en demokrati är att vår regering kört över folket totalt då det gäller invandring.

Ett annat exempel är att vi inte fick rösta om lissabonföredraget. Även fildelning av upphovsrättsskyddat material har ett stort stöd bland befolkningen.

Återigen, demokrati = folkstyre. Styr folket i Sverige?
Nej, Sverige är inte en demokrati.
Citera
2009-12-06, 19:01
Medlem
Schnuppfens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wapwup
I vilken mån utgår makten från folket?
Säg till din lärare att i princip utgår ingen makt alls ifrån folket. Vi röstar endast på partier I Sverige, men personerna som sedan hamnar i riksdagen väljs internt på partistämmorna. Till skillnad från ex.vis Schweiz som har frekventa folkomröstningar, så har vi det ytterst sällan i Sverige. Vi lever således i ett toppstyrt land, och det vanliga folket körs oftast över i viktiga frågor som invandring, sjukvård, försvar etc. Vi har heller inga personval, så i praktiken kan vilken hönshjärna som helst hamna i en partiledning; vilket leder till stort missnöje hos det vanliga folket.
Citera
2009-12-06, 19:06
Medlem
wehrmachts avatar
Sverige är ett klockrent exempel på demokratur.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Demokratur
Citera
2009-12-06, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wehrmacht

Japp. Väldigt, väldigt träffande.
Citera
2009-12-06, 19:12
Medlem
M Nordströms avatar
Politisk konversation på pendeltåg: Om du röstar på SD får du sparken

Citat:
Ursprungligen postat av wehrmacht

En dag när jag satt och åkte pendeltåg så hörde jag hur två män lite längre fram diskuterade politik. Den ena av dom sade att han funderade att rösta på SD i valet 2010. Han kamrat svarde då väldigt upprört och sade om någon på jobbet får reda på att du röstar på SD så får du sparken och dessutom så jobbar du på ett statligt verk som verkar för mångfald. Efter att dom gick av tåget så tänkte Jag för mig själv kan detta verkligen stämma? dvs att man i Sverige får sparken för sin politiska övertygelse jag har aldrig hört tidigare att det har blivit följden. Man röstar ju som bekant annonymnt, men av det jag fick fram av det som dom talade om på tåget var om han gick ut med att han skulle rösta på SD?
Citera
2009-12-06, 19:21
Medlem
wehrmachts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M Nordström
En dag när jag satt och åkte pendeltåg så hörde jag hur två män lite längre fram diskuterade politik. Den ena av dom sade att han funderade att rösta på SD i valet 2010. Han kamrat svarde då väldigt upprört och sade om någon på jobbet får reda på att du röstar på SD så får du sparken och dessutom så jobbar du på ett statligt verk som verkar för mångfald. Efter att dom gick av tåget så tänkte Jag för mig själv kan detta verkligen stämma? dvs att man i Sverige får sparken för sin politiska övertygelse jag har aldrig hört tidigare att det har blivit följden. Man röstar ju som bekant annonymnt, men av det jag fick fram av det som dom talade om på tåget var om han gick ut med att han skulle rösta på SD?

Känner till fall där nationella personer blivit av med jobbet, uteslutningar från fack, värnplikt osv. Hur det ligger till med SD vet jag inte, men hetsjakten pågår även mot dem.

Ex: https://www.flashback.org/showthread.php?t=1070458 Vi får väl se hur det slutar.
Citera
2009-12-06, 19:30
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Vägen till VG finner du genom att beskriva Internets stora betydelse

Citat:
Ursprungligen postat av Wapwup
Hej.

Skulle vara kul att höra lite åsikter från entusiaster om hurvida ni tycker att Sverige idag styrs demokratiskt eller inte. I vilken mån utgår makten från folket? osv

Är delvis till ett skolarbete och hade behövt lite tankar att sätta igång med.

Tack på förhand.

Jag skulle rikta in mig på och kritisera medias roll i politiken. Har vi en opartisk press en månghövdad kör, eller har vi en press där alla i stor sett har samma åsikt.

Vägledning ett inslag om TV2 och rapport som fyllde 40 år. Där sa Ewone Winblad att redaktionens målsättning var att bli landets stora opinionsbildare. Hur kan det vara förenligt med demokrati att landets samlade åsikter utgår från en enda redaktion?

Det är i stort sett likadant i dag, men med den skillnaden att det är flera redaktioner och ett skrå, journalistskrået som har denna målsättning. Internet bloggar, forum har gjort det betydligt svårare för dem att uppnå hegemoni på åsikter.

Alltså skriv mycket om Internets betydelse, hur det har förbättrat demokratin och gett många fler möjligheten att komma till tals och få uttrycka sig fritt. Det är långt ifrån bra p.g.a. att det ännu är en lite minoritet som dagligen är uppe på nätet och vädrar sina åsikter.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in