2009-12-06, 20:14
Medlem
En klassisk sorts söderhavsö är helt uppbyggd av koraller och utanför det skyddande revet kan det vara tusentals meter djupt. Men det är korallkalksten hela vägen till botten. Koraller växer bara på grundvatten och det har det alltså varit en gång, där det nu är djuphav.

Man frågar sig, var vattnet var istället då.
Citera
2009-12-08, 12:22
Medlem
najass avatar
Njae, du har nog fel i det mesta där. Just vad gäller de klassiska atollerna i söderhavet är det inte kalksten hela vägen ner, utan vulkaniska bergarter om man borrar sig ner och ser efter. När man kollade detta bekräftade det alltså Darwins gamla idé om sjunkande vulkaner som grund.

Sen tror jag inte du inser tidsrymderna. Man har httat 50 miljoner år gamla korraller på ett par km djup, och det kopplat med att jordskorpan inte är så stabil och stillaliggande som du verkar tro, förklarar det mesta.

Sen finns det ju så klart inte bara tropiska koraller, som bara tillväxer på 50-60m vattendjup, utan även koraller som växer utanför den tropiska zonen på riktigt stora djup från början så att säga, s.k. djuphavskoraller.
Citera
2009-12-08, 21:47
Medlem
ganglere2s avatar
Finns även koraller i svenska vatten, de växer inte bara runt ekvatorn som en del tror.
Citera
2009-12-10, 19:35
Medlem
najass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Finns även koraller i svenska vatten, de växer inte bara runt ekvatorn som en del tror.

Just det, kallvattenskoraller finns ända "upp" till arktis och "ner" till antarktis, nästan på alla breddgrader kan man finna koraller.
Citera
2009-12-10, 21:13
Medlem
Korallöar är byggda av koraller som växer på grunt vatten.
Citera
2009-12-15, 16:56
Medlem
najass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bo39
Korallöar är byggda av koraller som växer på grunt vatten.

Visst, men det är alltså inte det som är orsaken till din frågeställning. Du har fel i din grundföreställning som jag skrev ovan.
Citera
2009-12-15, 18:22
Medlem
Teorin om kontinentaldrift och forskning om hur kontinenterna flutit omkring och delat sig under årmiljarder, är ju okontroversiellt. Att djuphavsbotten blir land händer där plattor kolliderar men någon teori för vad som kan åstadkomma att havsbotten sjunker tusentals meter har jag aldrig tagit del av.

Att vulkanerna trycker ner jordskorpan ett par tusen meter av sin tyngd, är svårt att tro på.
Citera
2009-12-15, 18:54
Medlem
sparassiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bo39
Teorin om kontinentaldrift och forskning om hur kontinenterna flutit omkring och delat sig under årmiljarder, är ju okontroversiellt. Att djuphavsbotten blir land händer där plattor kolliderar men någon teori för vad som kan åstadkomma att havsbotten sjunker tusentals meter har jag aldrig tagit del av.
Enligt dig kan alltså jordskorpans yta höjas, men inte sänkas? Det skulle då innebära att jorden är satt i ständig expansion, dvs. att dess diameter ökar. Har jag uppfattat dig rätt nu?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in